مدیرکل حفظ آثار استان اردبیل:

برای تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس به یک مصوبه جهادی نیاز داریم

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل گفت: ما برای تکمیل پروژه مرکز فرهنگی دفاع مقدس در استان اردبیل یک مصوبه جهادی و عملیاتی می‌خواهیم تا ظرف دو سال این پروژه را به سرانجام برسانیم.
کد خبر: ۸۷۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸ - 18June 2016

برای تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس به یک مصوبه جهادی نیاز داریم

به گزارش دفاع پرس از اردبیل، علی واحد بعد از ظهر پنجشنبه در جریان بازدید استاندار و نمایندگان اردبیل از پروژه مرکز فرهنگی دفاع مقدس و همچنین جلسه شورای حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در اردبیل اظهار کرد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس در اردبیل در زمینی به مساحت سه هکتار در هشتم شهریورماه سال 90 شروع شده و با تخصیص اعتبار یک میلیارد تومان عملیات فنداسیون انجام شده است.

وی تصریح کرد: این پروژه با زیربنای 6 هزار و 800 متر مربع در چهار طبقه اصلی در حال اجراست که شامل آمفیتئاتر یکهزار و 500 متر مربع، گالری آثار دائمی و موقت 2 هزار و 400 متر مربع، بخش اداری 800 متر مربع و انباری و سایر تأسیسات 2 هزار متر مربع است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گفت: در سال 91 و در حین اجرا با شکایت پنج معارض، عملیات اجرایی این پروژه بیش از 4.5 سال متوقف شد به طوریکه با پرداخت حق وحقوق معارضان که با همکاری شورا و شهرداری انجام شد، موفق شدیم اواخر سال گذشته این پروژه را دوباره عملیاتی کنیم.

واحد با بیان اینکه این پروژه با یک طراحی مناسب و حتی شایستهتر از مراکز فرهنگی و موزههای دفاع مقدس سایر استانها در حال انجام است، افزود: در این مدت اعضای شورای شهر و شهرداری کمک کردند تا معارضان که به مبلغ 2 میلیارد و 750 میلیون تومان ما را محکوم کرده و خواستار قلع و قمع تأسیسات شده بودند، بعد از چهار سال دوندگی رضایت آنها با پرداخت کل مبلغ فراهم آید تا امروز شاهد عملیاتی شدن مجدد این پروژه باشیم.

وی بیان کرد: ما با توجه به اینکه 700 میلیون تومان اعتبار داشتیم با تفاهمی که با پیمانکار انجام دادیم، کار شروع شده اما به شدت نیازمند تأمین اعتبار هستیم که امیدواریم با یک مصوبه جهادی زمینه تکمیل این پروژه فراهم آید.

واحد در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: استان اردبیل از لحاظ احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس از دیگر استانها عقب مانده و ضرورت دارد با راهاندازی این مرکز یک وضعیت منسجمی را به آثار برجای مانده دوران دفاع مقدس، شهدا، ایثارگران و رزمندگان در به نمایش گذاشتن این آثار بر جای مانده بدهیم.

وی ادامه داد: استان اردبیل مفتخر است که 35 هزار رزمنده، 3 هزار و 400 شهید، 9 هزار جانباز و 705 آزاده دارد که از استانهای پیشتاز در دوران دفاع مقدس بوده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اردبیل به احداث یادمان شهدای گمنام اشاره کرد و گفت: تاکنون یادمان شهدا در شورابیل، دانشگاه آزاد، میراشرف اردبیل و گرمی احداث و راهاندازی شده و در مشگینشهر، بیلهسوار، نمین، کلور، نیر، آبیبیگلو، دانشگاه محقق اردبیلی، اداره کل اطلاعات استان اردبیل، اصلاندوز و حوزه علمیه نیز یادمان شهدای گمنام در حال اجراست.

واحد افزود: تعدادی از این یادمانها نیز در مرحله طراحی است که با اعتبار مناسبی که امسال تأمین میشود، پیشبینی میکنیم تا پایان امسال وضعیت احداث یادمان تمام شهدای گمنام اردبیل تعیین تکلیف شود.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: با توجه ویژه استاندار اردبیل سال گذشته صددرصد اعتبار احداث یادمان شهدا تخصیص پیدا کرد و امسال نیز امیدواریم با توجه به درخواستهای مردم و تقاضاهایی که در شبکهها و فضاهای مجازی از ما شده بتوانیم تکمیل و شروع عملیات احداث برخی یادمانها را شاهد باشیم.

واحد اضافه کرد: این یادمانها در حقیقت مراکز فرهنگی شهرستانها محسوب میشوند که مسئولان باید همت کنند تا این مجموعهها را به یک مرکز فرهنگی تأثیرگذار تبدیل کنند.

وی ادامه داد: مراکز فرهنگی و موزههای دفاع مقدس در حقیقت مکانی برای انعکاس شایستهترین آثار بر جای مانده از هشت سال دفاع ارزشمند این ملت از آب و خاکی بوده که نسل آینده باید با مشاهده این جلوههای ایثار، جهاد و شهادت قدر سرمایههایی همچون امنیت ملی را بدانند.

واحد گفت: بخشی از آثار و اشیایی که باید در موزه دفاع مقدس به نمایش گذاشته شود، جمعآوری شده که امیدواریم با همکاری برخی از سازمانها و نهادها بخش دیگری از این آثار نیز تا تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس اردبیل گردآوری و فراهم شود.

پیمانکار پروژه مرکز فرهنگی دفاع مقدس نیز در این بازدید اظهار کرد: ما با الهام و الگو از عملیات آبی، خاکی خیبر به شکل و نماد قایق تندرو این پروژه را با برجستگی خاص طراحی و معماری اجرا میکنیم بهطوری که این پروژه شامل آمفیتئاتر به ظرفیت 400 نفر و در حقیقت سینمای مناسب برای نمایش آثار ارزشمند دفاع مقدس است که مورد استفاده در مناسبتهای مختلف قرار میگیرد.

موسوی تصریح کرد: این پروژه شامل دو گالری موقت و دائم در مجموع به مساحت 2 هزار و 500 متر مربع و همچنین در پشتبام در یک طراحی نظیر استادیوم ورزشی، بخش روایتگری با ظرفیت 500 نفر است که راویان در این فضای روباز از دوران دفاع مقدس روایت میکنند.

وی در ادامه گفت: در دو طرف این بنا بخش اداری به مساحت 800 متر مربع قرار گرفته و در کنار آن بخشهای اقامتی و کارگاههای مختلف برای گروههای هنری و فعالیتهای آموزشی تدارک دیده شده است.

موسوی با اشاره به شالوده قوی و سازه مستحکم این بنا افزود: مکاتباتمان را با شرکت برق، آب، فاضلاب، گاز و مخابرات برای تأمین انشعاب مورد نیاز انجام دادهایم.

نظر شما
پربیننده ها