به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، آیتالله محمدتقی مصباح یزدی، در ادامه بحث تحلیل روانشناختی حوادث صدر اسلام گفت: دومین عامل هوای نفس حب دنیاست، عدهای صریحا زندگی آخرت را منکر شدند و گفتند با مرگ همه چیز تمام میشود که قرآن در مقابل این افراد میفرماید دلیل شما برای نفی آخرت چیست و اینکه با قاطعیت میگویید زندگی دیگری وجود ندارد، از کجا مطمئن هستید و چرا از روی ظن نفی میکنید.
وی افزود: در مقام بحث اینها محکوم هستند زیرا برای ادعای خود دلیلی ندارند، دسته دوم نفی نمیکنند، ولی میگویند ما چون نمیدانیم نمیتوانیم زندگی خود را بر آن مبتنی کنیم؛ اینها نفی نمیکنند ولی طوری زندگی میکنند که زندگی دیگری در کار نیست.
آیتالله مصباح یزدی بیان کرد: برخی هم استدلال میکنند که اگر زندگی دیگری وجود داشته باشد مانند این دنیاست یعنی همان طور که ما در این دنیا به دنیا آمدیم و بزرگ شدیم و برای خود امکانات ساختیم در آخرت نیز اگر باشد همین مراحل را طی خواهیم کرد.
این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: پس اعتقاد صحیح سه پایه لازم دارد؛ اول اینکه امکان و وقوع حیات دیگر وجود دارد، دوم اینکه باید سعادت آن دنیا را در این دنیا ساخت و این جا جای کاشت است و با هم مرتبط هستند لذا بحث قرآن درباره دنیا و آخرت اعتقادی است.
وی افزود: در زندگی دنیا وقتی انسان فکر فردا را میکند مقدماتی را فراهم می کند آیا عقل نمی گوید اگر آخرتی باشد نباید برای آنجا فکری کرد؟ برخی می گویند این دنیا نقد است و باید این را بچسبیم و برای آن هم باید ببینیم چه خواهد شد.
آیتالله مصباح یزدی در پاسخ قرآن به این دسته افراد تصریح کرد: دنیا یک خصوصیتی دارد که با آخرت قابل مقایسه نیست ولو اینکه در دنیا هیچ رنج و زحمتی هم نباشد زیرا این دنیا محدود است و لذات آن قابل قیاس با سرای دیگر نیست و عمر صدساله یک لحظه در مقابل بخشی از آخرت است و گاهی تعابیری در قرآن است که اصلا زندگی دنیا را نمیتوان نام زندگی بر آن گذاشت.
این استاد حوزه بیان کرد: قرآن فرموده زندگی دنیای شما بازیچه و سرگرمی است و زندگی نیست؛ و تنهای تنها زندگی آخرت زندگی است و این دنیا بازیچه است بنابراین نمیتوان دنیا را جایگزین کرد مگر میشود این دو را با هم مقایسه کنیم؟
وی افزود: در لسان قرآن، زندگی دنیا، سرگرمی، تفاخر و تکاثر اموال و فرزند است، که این روزها بازار سرگرمی خیلی رواج دارد و بازیهای اینترنتی زن و مرد و بچه و پیر و جوان را مشغول کرده است آن هم برای هیچ چیز.
آیتالله مصباح یزدی اظهار کرد: اگر لذات دنیا مقدمه برای هدف بالاتری باشد، خود این مطلوب است. بحث ما بر سر لذاتی است که برای خود آن لذت باشد مثلا جوانی خودش را خوش تیپ میکند که دیگران از دیدن آن خوششان بیاید و دنبال این لذت است برای رسیدن به این لذت و هدف و غرض والاتری ندارد وگرنه آرایش زن و مرد برای یکدیگر که غرض عقلایی دارد و مفید برای آخرت است، خودش جزء هدف اخروی است.
وی با مذمومیت فخرفروشی از منظر قرآن تصریح کرد: تفاخر بر سر مال و همسر و خانه و ماشین و ... یکی از مشکلاتی است که خصوصا در میان بانوان وجود دارد و برخی بر سر اینکه فلان باغی در فلان هکتار داریم و در حساب بانکی من میلیاردها پول هست تفاخر میکنند ولی چه بهرهای از این همه مال نصیب این فرد میشود؟ آیا فرد بیش از آنچه خورده بهرهای از دنیا برده است؟ چه بسا آدم فقیری زندگیش از انسان پولدار لذیذتر هم باشد.
وی بیان کرد: از بس حقیقت آخرت از ذهن ما دور است قرآن مثالی زده است که آبی را ببینید که از آسمان نازل می شود و زمین خشک را سبز و دلپذیر میکند، اما مجددا در پاییز همین زمین زیبا خشک و سرسبزیها مانند کاهی میشود که باد آن را این طرف و آن طرف میبرد. بنابراین اگر صرف نگاه ظاهری باشد بازی است.
این استاد حوزه عنوان کرد: این سرگرمی که بازی کنید و به یکدیگر فخرفروشی کنید شما را از هدف اصلی باز میدارد و شما را فریب میدهد که تعبیر قرآن «متاع الغرور» است؛ مگر اینکه از این اسباب برای هدف آخرت بهره ببریم لذا می توان از لحظه لحظه عمر امروز برای آخرت و متاع آن استفاده کرد.
منبع:ایکنا