ایزدی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

جنگ روانی با ادعای کشف ذرات اورانیوم در پارچین/ آمریکا از پرونده هسته‌ای ایران دست‌بردار نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: ادعای کشف ذرات اورانیوم در سایت پارچین نشان می‌دهد که آمریکا نمی‌خواهد دست از پرونده‌ای هسته‌ای ایران بر دارد. هدف‌ از تکرار اینگونه ادعاها از سوی رسانه‌های آمریکایی فقط افزایش فشار و جنگ روانی علیه ایران است.
کد خبر: ۸۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲ - 20June 2016

جنگ روانی با ادعای کشف ذرات اورانیوم در پارچین/ آمریکا از پرونده هسته‌ای ایران دست‌بردار نیست

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، روزنامه «والاستریت ژورنال» به نقل از مقامات فعلی و پیشین آمریکایی مدعی شد که ذرات کشف شده اورانیوم که در نمونه برداری سال گذشته در سایت نظامی پارچین کشف شدهاست احتمالا مرتبط با فعالیتهای ایران در گذشته برای ساخت سلاح هستهای بوده و با اظهارات مقامات ایرانی در تناقض است.

این روزنامه در ادامه نوشت: به دنبال بازرسی آژانس بینالمللی انرژی اتمی از تاسیسات پارچین در ماه اکتبر 2015، نشانههایی از ذرات اورانیوم دستساز در این تاسیسات یافت شد. با وجود اینکه ایران اعلام کرد سایت پارچین به منظور آزمایش و توسعه سلاحهای متعارف مورد استفاده قرار میگیرد، ادعا میشود ذرات یافت شده در پارچین، تصاویر ماهوارهای و برخی از اسناد فاش شده حاکی از آن است که ایران به دنبال ساخت سلاحهای هستهای بوده است.

این ادعا همچنین در حالی مطرح میشود که ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هستهای خود تاکید داشته و برنامه ساخت بمب و سلاح هستهای را تکذیب کردهاست.

در همین خصوص «فؤاد ایزدی»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس اظهار داشت: نه تنها ایران بارها تاکید کردهاست که به دنبال ساخت بمب و سلاحهای هستهای نیست، بلکه خود آمریکاییها نیز اذعان دارند که برجام چهار مسیر رسیدن ایران به سلاح هستهای («تاسیسات فوردو»، «تاسیسات نطنز»، «رآکتور آبسنگین اراک» و «فعالیتهای پنهانی») را بسته و ایران مسئلهای تحت عنوان ساخت بمب و سلاح هستهای ندارد.

ایزدی در ادامه تصریح کرد: مطرح شدن این مسئله از سوی آمریکاییها در حال حاضر نشان میدهد که آنها نمیخواهند دست از پروندهای هستهای ایران بردارند. هدف از تکرار اینگونه ادعاها از سوی رسانههای آمریکایی فقط افزایش فشار و جنگ روانی علیه ایران است.

وی افزود: ادعای کشف ذرات اورانیوم در سایت پارچین نمونهای از سیاستهای خصمانه آمریکاییهاست که قصد ندارند، این نوع سیاستها را تغییر بدهند. این مدل اخباری که در رسانههای غربی منتشر میشود، درس عبرتی برای ما است که همواره بدانیم فرق نمیکند با آمریکاییها مذاکره بکنیم یا مذاکره نکنیم، سیاستهای ضد ایرانی آنها همچنان ادامه خواهد داشت؛ چه دولت جمهوریخواه روی کار باشد و چه دموکرات.

کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در پایان با اشاره به نقض عهدهای مکرر مقامات آمریکایی خاطرنشان کرد: کشور باید تصمیم بگیرد که آیا چنین مجموعهای، وقتی پس از چندین سال مذاکره و توافق بر سر مسائل هستهای مجددا بحث ساخت سلاح هستهای را مطرح میکند، اساسا قابل اعتماد است یا خیر؟

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار