واشنگتن‌فری‌بیکن:

قانونگذاران آمریکایی به دنبال بازگشایی پرونده PMD ایران هستند

نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال بازگشایی پرونده مربوط به موضوع ادعایی «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران» هستند.
کد خبر: ۸۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ - 25June 2016

قانونگذاران آمریکایی به دنبال بازگشایی پرونده PMD ایران هستند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، قانونگذاران آمریکایی از محافل بینالمللی خواستهاند بار دیگر پرونده تحقیقات درباره فعالیتهای ادعایی گذشته ایران برای ساخت سلاحهای اتمی (یا «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هستهای ایران؛ PMD) گشوده شود.

واشنگتنفریبیکن، وابسته به نومحافظهکاران آمریکایی این خبر را روز جمعه بر اساس گفتوگو با منابع متعدد منتشر کرده است. 

درخواستها در اینباره بعد از آن مطرح میشود که هفته گذشته روزنامه والاستریتژورنال به نقل از مقامات فعلی و پیشین آمریکایی مدعی شد که آژانس در نمونهبرداریهای محیطی سال گذشته از سایت نظامی پارچین، ذرات اورانیومی کشف کرده که با فعالیتهای ایران برای ساخت سلاح هستهای مرتبط بودهاند.  

این ادعا موجب شده قانونگذاران آمریکایی از آژانس بینالمللی انرژی اتمی بخواهند پرونده PMD که اکنون خاتمهیافته اعلام شده را بار دیگر به جریان بیندازند. 

مایک پامپئو، عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به واشنگتن فریبیکن گفت: «تناقضهای دولت اوباما درباره ایران و آژانس در این موضوع اورانیوم، مستلزم بررسی مجدد گزارش ابعاد نظامی احتمالی است.

«یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی آذرماه سال گذشته گزارش خود را درباره موضوع ادعایی «جنبههای نظامی احتمالی» در برنامه هستهای ایران منتشر کرد. کشورهای عضو شورای حکام آژانس پس از آن با تصویب قطعنامهای از گروه 1+5 پرونده مربوط به این موضوع را مختومه اعلام کرد.

منظور از «ابعاد نظامی احتمالی» ادعاهایی هستند مبنی بر اینکه ایران قبل از سال 2003 اقدام به انجام آزمایشهایی در زمینه سلاحهای هستهای در برخی از سایتهای خود کرده است. کشورهای غربی ادعا میکنند شواهد مربوط به این تحقیقات از اسنادی بهدست آمدهاند که در لپتاپی متعلق به یکی از فعالان برنامه هستهای ایران وجود داشته است.

بسیاری از کارشناسان از جمله «محمد البرادعی»، مدیر کل سابق آژانس بینالمللی انرژی اتمی که در صحت و اعتبار این اسناد ادعایی تردید وارد کردهاند.

پامپئو گفت: «آژانس نمیتواند وقتی که درباره ذرات هستهای تحقیق نشده ادعا کند که شناخت دقیقی از وضعیت دارد.»

این نماینده کنگره اضافه کرد: «حتی مقامهای دولت اوباما هم حالا که شش ماه گذشته با نتیجهگیریهای گزارش آژانس مخالفند. عقل سلیم حکم میکند وقتی مشکلی پیدا میشود درباره آن تا زمان پیدا شدن راه حل تحقیق شود. حالا همه موافق هستند که یک واقعیت جدید پیدا شده. عدم تحقیق درباره آنچه در برنامه تسلیحات هستهای ایران رخ داده، رویه خطرناکی را پیریزی میکند.»

ماکر کرک، یکی دیگر از سناتورهای مخالف برجام هم در اظهاراتی مشابه مدعی شده که تحقیقات آژانس به دلیل فشارهای وارد شده بر این نهاد از جانب «نیروهای طرفدار ایران»، کامل نبوده است.

وی گفت: «بسیار تأسفبار است که نهاد دیدهبان هستهای جهان، یعنی آژانس استقلالش را به خاطر توافق هستهای ایران از دست داده باشد.» 

 یک منبع که در حال همکاری با کنگره بر سر موضوع ایران است به واشنگتن فریبیکن گفته که مسائل جدیداً مطرح شده درباره PMD گزارشها مبنی بر اینکه ایران تمامی فعالیتهای هستهای را متوقف کرده را زیر سوال میبرد.

وی همچنین گفت: «اکنون وقت آن است که پرونده PMD را یک بار دیگر باز کنیم تا متوجه شویم ایران روی چه سلاحهایی کار میکرده است.»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار