به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس؛ در سه دهه گذشته تحولات بسیاری در ارتباطات رسانه ای رخ داده است. شبکه های ماهواره ای گسترش روزافزونی یافته اند و دسترسی صاحبان رسانه به مخاطبان آسان تر شده است. دراین مدت در سرتا سر جهان انفجار ارتباطات به وقوع پیوسته که تلویزیون سردمدار آن بوده است.
از سویی دیگر پیشرفت ها در عرصه فناوری اطلاعات نیز باعث بروز شدن پدیده ها و تحولات جدیدی در فضای رسانه و ارتباطات رسانه ای شده است. در پایان دهه 90 میلادی شنیدن یا دیدن برنامه های رادیو و تلویزیون از طریق اینترنت امکان پذیر شد. شبکه های ماهواره ای نیز پخش جهانی را سرعت بخشیده و کمبود پخش اینترنتی را جبران کردند.
به موازات تحولاتی که در زمینه های سخت افزاری ارتباطات جمعی رخ داده است، در جنبه های نرم افزاری و محتوای ارائه شده در رسانه ها نیز تغییرات چشمگیری پدید آمده است.
به طور خلاصه می توان به دیپلماسی رسانه ای و فرهنگی اشاره کرد که به شدت در خدمت راهبردهای سیاسی و حتی نظامی غرب قرار گرفت. نمونه ی مشهود این موضوع را می توان در حوادث بعد از 11 سپتامبر درافغانستان و عراق پیش از شروع جنگ و بعد از آن، شاهد بود، به طوری که مشخص شد که رسانه ها چگونه به موازات اهداف و راهبردهای سیاسی و نظامی حرکت می کنند.
در این میان اسلام به صورت هدفمند وبرنامه ریزی شده مورد هدف تبلیغات رسانه ای قرار می گیرد و نیاز به تسخیر قلوب و اذهان در صحنه سیاسی آمریکا و غرب، احساس می گردد. فیلم ها و مستندهای زیادی در سه دهه اخیر پس از پیروزی جمهوری اسلامی ایران بر ضد اسلام و ایران ساخته شده است.
فیلم ملک خداوند؛ این فیلم به موضوع قدس و فلسطین پرداخته و داستان به گونه ای مطرح می شود که در آن راه حل مسئله فلسطین، صلح و پذیرش رژیم صهیونیستی قلمداد می شود.
فیلم کنستانتین؛ در این فیلم مامون که با شخصیت های اصلی اسلام مشابه سازی شده، پسر دجال یا شیطان است.
فیلم مرگ یک رئیس جمهور؛ در آن مسلمانان به ترور رئیس جمهور آمریکا متهم می شوند.
فیلم برادر تروری؛ داستان فیلم، حادثه 11 سپتامبر را بهانه قرار می دهد تا موضوع تروریسم را در میان مسلمانان نشان دهند.
فیلم فتنه؛ این فیلم بین حوادث خشونت بار در غرب و اعتقادات مسلمان به ویژه جهاد ارتباط برقرار می کند.هدف این فیلم تقویت اسلام هراسی در غرب و ایجاد نگرانی و وحشت از گسترش اسلام در اروپا است.
فیلم تسلیم؛ در واقع مونولوگی است که یک زن مسلمان با خداوند دارد. در این فیلم تلاش شده با اشاره به نام دین اسلام، تسلیم کورکورانه و نگاه مرتجعانه به عنوان تسلیم در برابر خداوند قلمداد شود و بسیاری فیلم های دیگر همردیف با موضوع ...
علت نگاه خصمانه غرب به جهان اسلام
ادوارد سعید (نظریهپرداز ادبی، منتقد فرهنگی و فعال سیاسی فلسطینی - آمریکایی) در کتاب پوشش خبری اسلام در غرب، برخی از ریشه های نگاه ستیزه جویانه ی رسانه های غرب به اسلام را موشکافی کرده است.
او معتقد است دست کم از اواخر قرن هجدهم تا به امروز، واکنش جدید غرب در قبال اسلام تحت سیطره نوعی تفکر خشک قرار داشته است که هنوز هم می تواند به نام شرق شناسی از دید غربیان خوانده شود.
نگاه به اسلام در قالب شرق شناسی این بوده که اول از همه به صورت یکپارچه و یک دست دیده می شود و سپس اینکه خصومت و ترس را برای غربیان ایجاد می کند. بحث ها و دلایل مذهبی، روان شناختی و سیاسی متعددی برای این امر وجود دارد که همه این دلایل از این احساس و معنا سرچشمه می گیرد که مغرب زمین، اسلام را نه تنها رقیبی گریزناپذیر می داند، بلکه معارضی برای مسیحیت و غرب به حساب می آورد.
ایرانیان در رسانه های تصویری غرب
در سال 1357 با پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی ها دچار هیجان و اضطراب شدند. ملتی توانسته بود آمریکا را مقهور خود سازد. تابحال آمریکایی ها چنین فاقد قدرت نشده بودند. لذا هضم این واقعه برای آنها بسیار سخت بود و بر این اساس آمریکایی ها و غرب به شدت از ملت ایران و رهبران آن عصبانی شده بودند که عصبانیت اکنون نیز با گذشت بیش از سه دهه ادامه دارد.
در واقع گرچه نگاه رسانه های غرب به ویژه آمریکا همواره به مسلمانان نگاهی ناشی از خصومت بوده است، اما با پیروزی انقلاب اسلامی این رسانه ها خاصه نسبت به جمهوری اسلامی و مردم مسلمان و انقلابی ایران صف آرایی جدی و جدیدی را آغاز کردند.
تسخیر لانه جاسوسی و رسانه های غربی
یکی از موضوعاتی که از سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی در فضای رسانه ای و تصویری غرب بسیار مورد توجه بود، موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) بود که در فضای رسانه ای غرب درباره آن فیلم ها و مستنداتی ساخته شد.
از جمله این موارد می توان به فیلم هایی مانند محاصره، عقاب ها،300، آرگو و مستنداتی مانند ایران، خطرناک ترین ملت و سفر انقلابی به ایران اشاره کرد که این فیلم ها و مستندات به شکل تاثیرگذاری در صدد برانگیختن احساسات ضد ایرانی در مخاطب است.
در واقع سال ها پس از پیروزی انقلاب و به ویژه تسخیر سفارت امریکا به دست دانشجویان، همچنان در برنامه های مختلفی از طریق رسانه های جمعی به موضوع گروگان های امریکایی پرداخته شد. این اقدام نه تنها از جانب آمریکایی ها بلکه از جانب مستندسازان دیگر کشورها همچون انگلیس نیز دنبال شد.
در سال های اخیر نیز شاهد برجسته شدن تصویر جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در رسانه های غرب و به طور خاص در سینمای هالیوود بوده ایم. تصویری که ایرانیان را ناخوشایند، غیر منصف، تهدیدآمیز، افراط گر و آشفته نشان می دهد.
در نتیجه آنچه با ساخت و تشکیل مستندات تلویزیونی، اخبار و گزارش های خبری ، کلیپ های تبلیغاتی، گفت و گو ها، میزگردها و فیلم های سینمایی از ایران بازنمایی می شود می توان دریافت که این رسانه ها راهبرد های رسانه ای خاصی را دنبال می کنند. این گونه تحرکات رسانه ای با تحولات گسترده در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات تشدید نیز خواهد شد.