به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، فرهاد فخرالدینی آهنگساز سریال ماندگار «امام علی (ع)» به کارگردانی داود میرباقری، با اشاره شیرینیها و سختیهای ساخت موسیقی این مجموعه توضیح داد: همان طور که علاقه مندان و هنرمندان عرصه موسیقی میدانند آهنگی که بنده برای بخشی از سریال «امام علی (ع)» ساختم مربوط به یک هزار و ۴۰۰ سال پیش است که عبدالقادر مراغی حدود ۶۰۰ سال پیش آن را با حروف ابجد در آثاری چون «مقاصد الحان» و «جامع الحان» تدوین کرده است. بنده پس از پژوهشهای فراوانی که در این زمینه انجام دادم تلاش کردم تا این آثار را در فضای موسیقایی امروز پیاده کنم و اعتقاد دارم این تنها نسخه اجرایی برگرفته از آثار مکتوب عبدالقادر مراغی است که به صورت این چنینی پیاده شده است.
وی ادامه داد: من بیش از چهل سال پیش این نسخه موسیقایی از عبدالقادر مراغی را کشف کرده بودم و خودم بر این باورم که ساخت آن قطعه یکی از دشوارترین کارهایی است که تاکنون در موسیقی انجام دادم زیرا یافتن راز و رمز این نت نویسی کار بسیار دشواری است که وقت زیادی از عمرم را صرف آن کردم و حالا بسیار خوشحالم که این زحمات نتیجه مثبتی برای مخاطب داشته است. به هر حال وقتی به دعوت داود میرباقری به سریال «امام علی (ع)» پیوستم، ایشان اصرار داشت که از این نسخههای موجود برای سریال استفاده کنیم که بنده هم پذیرفتم و خوشبختانه فضا به گونهای اجرا شد که بعد از پخش سریال با استقبال بسیار قابل توجه مخاطبان روبه رو شد.
این آهنگساز صاحب نام موسیقی فیلم که مخاطبان وی را با آهنگسازی سریالهای ماندگار دیگری چون «بوعلی سینا» و «سربداران» میشناسند، افزود: ساخت موسیقی سریال «امام علی (ع)» فقط به استفاده از تحقیقات و آثار منتسب به عبدالقادر مراغی منحصر نشد. کما اینکه ما در هر بخش از سریال تمهای متفاوتی را با ارکستر طراحی کردیم که هر کدام برای خود داستان جداگانهای دارد که در این زمینه میتوانم به تمهای مالک اشتر و عایشه اشاره کنم که به تنهایی دربرگیرنده ملودیهای زیبایی هستند. البته تمهای مربوط به وصف حضرت علی (ع) نیز کارهای خوبی بودند که ما در هر بخش از سریال برای آن طراحیهای متنوعی کردیم که خوشبختانه آنها نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. من در ساخت موسیقی این سریال تمام تلاش خود را انجام دادم که فضای انتزاعی که مدنظرم بود نیز برای مخاطب تلویزیون باورپذیر باشد و امروز بسیار خوشحالم که بعد از گذشت بیست سال از ساخت این مجموعه همچنان از آن یادی میشود.
فخرالدینی بیان کرد: من موسیقی سریال «امام علی (ع)» را به این سادگی ننوشتم. من برای پلان به پلان سریال به معنا و مفهوم مطلق کلمه خودم را محل حادثه قرار میدادم و این حس را با حس درونی خودم تلفیق میکردم تا بتوانم بر اساس این تکنیک بهترین نتیجه را دریافت کنم. شاید باور نکنید اما خوب خاطرم هست وقتی چنین حسی را برای آهنگسازی داشتم گویی خودم در صحنه اتفاق حضور داشتم، موضوعی که حتی سینما هم قادر نیست آن را بیان کند، اما من با اتکا به این پشتوانههای معنوی نهایت تلاش خود را کردم که موسیقی این سریال برایم فضایی متفاوت چه به لحاظ ارکستر و سازبندی و چه به جهات دیگر داشته باشد.
آهنگساز سریال «امام علی (ع)» گفت: ساخت موسیقی سریال «امام علی (ع)» با تمام شیرینیهایی که برایم داشت اما به شدت مرا فرسوده کرد حتی ماجرا را به سمتی برد که واقعا از زندگی خسته شده بودم. شما تصور کنید زمانی که نیم ساعت از موسیقی بخشی را در استودیو با تمام سختیها و دشواریهایش ضبط کردهاید و بعد بیایند و به شما بگویند: «تمامی ضبطها پاک شده» واقعا چه حسی به شما منتقل میشود؟ مثالهایی از این دست تا دلتان بخواهد در این دوران برای من وجود داشت کما اینکه از نظر بودجه نیز با سختیهای وحشتناکی رو به رو بودیم که کار را برای ما سخت میکرد. به هر حال من سختیهای زیادی در این سریال کشیدم اما خوشبختانه وقتی دیدم این چنین مورد اقبال مردم قرار گرفته مزد معنویام را گرفتم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بعد از گذشت بیست سال همچنان تمایل دارد به موسیقیهای این چنینی گوش کند، تصریح کرد: خیلی از هنرمندان وقتی اثری را خلق میکنند خودشان اولین شیفتگان اثر خود هستند اما من بر این باورم هنوز بهترین اثرم را نساختهام، اما نمیتوانم به این موضوع نیز اشاره نکنم که این موسیقی برای من فراموش نشده کما اینکه در جریان سفر اخیر ارکستر موسیقی ملی به شانگهای که مشغول بررسی و انتخاب آثارم برای رپرتوار بودم، تمهایی از سریال «امام علی (ع)» را برای اجرا انتخاب کردم که میتوانست معرف بسیار خوبی برای هنر ایران زمین در عرصههای بین المللی باشد به همین جهت مطمئن باشید اگر در خلوت خودم هم این موسیقی را به صورت متناوب گوش نکنم، هیچگاه این خاطره شیرین و سخت را فراموش نمیکنم.
منبع: مهر