آیت‌الله مصباح‌یزدی:

انسان زاهد خیرخواه همه مسلمانان است

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: انسان زاهد نسبت به همه مسلمانان مهربان است و خیر آن‌ها را می‌خواهد.
کد خبر: ۸۹۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵ - 29June 2016

انسان زاهد خیرخواه  همه مسلمانان است

به گزارش دفاع پرس از قم،آیتالله محمدتقی مصباح یزدی سهشنبه شب در جلسه درس اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به زهد اظهار کرد: در روایات آمده است که کلید همه خوبیها بی رغبتی به دنیا است. دنیا نباید برای انسان اهمیت زیادی داشته باشد و او باید بهاندازهای که نیاز دارد، از دنیا استفاده کند و نباید برای بیشتر از آن به دنبال دنیا برود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: در روایتی از رسول اکرم(ص) خطاب به ابوذر آمده است که اگر بندهای به دنیا بی رغبتی کند، خداوند به خاطر این بندهاش به ملائکه مباهات میکند و به او نظر لطف نشان میدهد، خداوند به چنین بندهای روی میآورد و به او اظهار محبت میکند. چنین بندهای حتی از حلال خدا هم اجتناب میکند تا خداوند از او خوشش بیاید و خدا به چنین بندهای درود میفرستد.

وی افزود: در روایات آمده است که زهد به این معنی است که اگر انسان نعمتی را از دست بدهد، ناراحت نشود و اگر نعمتی هم به دست آورد، خیلی خوشحال نشود. انسان باید به بود و نبود نعمت به چشم یک امتحان نگاه کند. انسان نباید به روی آوردن مردم به سویش افتخار کند و نه از روی گرداندن مردم از او ناراحت شود.

آیتالله مصباحیزدی با اشاره به برخورد انسانها با نعمتها گفت:امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که مردم سه دسته هستند، گروهی زاهد، گروهی راغب و گروهی هم صابر هستند. انسان زاهد نه از رسیدن به نعمتهای دنیا خوشحال میشود و نه برای از دست دادن آن نعمتها غصه میخورد. اما انسان صابر گرچه در مقابل آلوده شدن به دنیا صبر میکند، اما در دلش دنیا را میخواهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان صابر اگر نعمت دنیا را از دست بدهد، به دنبال این نمیرود که با حرام جای آن را پر کند، اما انسان راغب با تمام وجود طالب دنیا است و چه از راه حلال و چه از راه حرام به دنبال رسیدن به لذتها و نعمتهای دنیوی است.

وی افزود: امام صادق(ع) در تعریف زهد فرمودند که انسان زاهد از حرام دنیا اجتناب میکند، چون عقوبت دارد،اما او از حلال دنیا هم اجتناب میکند، چون میترسد که نتواند حساب آن را در روز قیامت بدهد، پاسخ دادن در خصوص شیوه به دست آوردن نعمتهای حلال دنیا و نحوه استفاده از آن راحت نیست.

آیتالله مصباحیزدی در خصوص علامت انسان زاهد اظهار کرد:رسول اکرم(ص) از جبرئیل تعریف زهد را پرسید،او پاسخ داد که علامت انسان زاهد این است که هر کسی خدا دوست دارد، آن انسان هم او را دوست داشته باشد و هر کس که مبغوض خداست، آن انسان هم از او بغض داشته باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان زاهد از حلال دنیا هم به سختی استفاده میکند و نسبت به حرام که اصلاً اعتنایی ندارد. چنین انسانی نسبت به همه مسلمانان مهربان است و خیر آنها را میخواهد، همانطوری که برای خودش هم دلسوز است. انسان زاهد اگر نهی از منکر میکند، هم از سر دلسوزی است.

وی افزود: انسان زاهد از حرف زدن اجتناب میکند، همانطوری که انسان از آتش فرار میکند تا لباسش نسوزد. امام خمینی(ره) نمونه یک انسان زاهد است، ایشان خیلی کم حرف بودند و در صورت لزوم هم از کوتاهترین عبارتها برای سخن گفتن استفاده میکردند. البته امام خمینی(ره) در سر کلاس درس به صورت کامل درس را توضیح میدادند، اما ایشان در حالت عادی کم حرف بودند.

آیتالله مصباحیزدی در خصوص ویژگیهای انسان زاهد اظهار کرد: انسان زاهد آرزوهای کوتاهی دارد که نزدیک و قابل رسیدن است، او دائم اجل را بین دو چشمانش میبیند و از آن غفلت نمیکند. انسان همیشه حواسش به این مسئله هست که باید برای بعد از مرگ کاری انجام بدهد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار