همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان؛

برنامه های روز جهانی قدس در کشورهای مختلف جهان

همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران آن را "روز جهانی قدس" نامگذاری کرده است، همایش ها و تجمعات و راهپیمایی های متعددی در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود.
کد خبر: ۸۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ - 01July 2016

برنامه های روز جهانی قدس در کشورهای مختلف جهان

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، نویسندگان جهان عرب و اتحادیه سراسری نویسندگان و ادبای فلسطین به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی قدس که مصادف با روز جمعه 1 ژوئیه 2016 است، همایشی تحت عنوان "همایش فکری ادبی درباره قدس" برگزار کرد.

 درجریان این همایش که دو روز به طول انجامید، مطالعات متعدد صورت گرفته در موضوع "قدس در روایت عربی"، "قدس و عقیده" و "قدس و رسانه" و برخی آثار شعری ارائه شد.

از سوی دیگر، کمیته مقدماتی "فلسطینی ـ سوری" مسئول برگزاری برنامه های مختلف به مناسبت روز جهانی قدس، نشستی را در مقر شورای ملی فلسطین در دمشق برگزار کرد که خالد عبد المجید رئیس این کمیته، نمایندگان گروه های فلسطینی حاضر در سوریه، گانست قازان عضو پارلمان سوریه و نمایندگی از نهادها و اتحادیه های فلسطینی و سوری در آن مشارکت داشتند.

این کمیته با صدور بیانیه ای خاطر نشان کرد که در جریان نشست مذکور بر روی برگزاری برنامه های روز جهانی قدس و راهپیمایی بزرگ در روز جمعه 1/7/2016 توافق به عمل آمد و قرار است هم در شهر دمشق ـ پایتخت سوریه ـ و هم اردوگاه های آوارگان فلسطینی در سوریه مراسم و راهپیمایی هایی به این مناسبت برگزار شود.

در همین راستا، جنبش حزب الله لبنان از اقشار مختلف ملت لبنان برای حضور گسترده در مراسم روز جهانی قدس دعوت به عمل آورد.

این جنبش با صدور بیانیه ای خاطر نشان کرد که "جنبش حزب الله به منظور گرامی داشت روز جهانی قدس که امام خمینی (قدس سره) آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان را با این عنوان نامگذاری کرده است، از اقشار مختلف شهروندان لبنانی برای حضور در مراسم روز جهانی قدس که سید حسن نصر الله دبیر کل جنبش حزب الله هم در آن سخنرانی خواهد کرد، دعوت به عمل می آورد".

شیخ ماهر حمود دبیر کل اتحادیه علمای مقاومت هم اعلام کرد که روز قدس تنها یک شعار مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه رویکردی سیاسی و تعهد دینی و اخلاقی است و در کشورهایی مانند لبنان، فلسطین، عراق و غیره برنامه های گسترده ای به این منظور برگزار می شود.

وی افزود:اهمیت روز جهانی قدس به ویژه در سال جاری این است که تقریبا همه طرف های اسلامی و عربی در حال فراموشی مساله قدس و به حاشیه راندن آن هستند و از همین رو، مراسم روز جهانی قدس باعث اجماع و اتحاد میان طرف های امت می شود.

کمیته مقدماتی گرامی داشت روز جهانی قدس در استان ذمار یمن نیز از اقشار مختلف ملت این کشور خواست در راهپیمایی مردمی گرامی داشت این روز که جمعه آینده 1 ژوئیه 2016 و همزمان با بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان برگزار می شود، مشارکت گسترده داشته باشند.

این کمیته خاطر نشان کرد که روز جهانی قدس روز مقابله مستضعفان با مستکبران و روز بیداری ملت هاست و در همین حال، باعث نهادینه شدن مساله فلسطین در اذهان ملت های جهان می شود تا این آرمان همچنان دردل های مسلمانان زنده بماند.

از سوی دیگر، شیخ محمد حسین، مفتی قدس و اراضی فلسطینی هم در گفتگو با شبکه ماهواره ای العالم تاکید کرد که روز جهانی قدس از تمامی مسلمانان و ملت های عربی می خواهد که به مسئولیت های خود در قبال مسجد مبارک الاقصی عمل کنند.

اما فلسطینیان مقیم اروپا نیز همگام با دیگر ملت های آزاده جهان سعی در برگزاری مراسم روز جهانی قدس در کشورهای محل اقامت خود را دارند، ولی رژیم صهیونیستی و انجمن های یهودی در این کشورها سعی می کنند به انحاء مختلف از برگزاری راهپیمایی و برنامه های خاص در این روز جلوگیری کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در همین راستا، "ژوزف شوستر" رئیس شورای مرکزی یهودیان در آلمان از برگزاری راهپیمایی "روز قدس" به منظور اعلام مخالفت با رژیم صهیونیستی که قرار است روز شنبه آینده در شهر برلین ـ پایتخت آلمان ـ برگزار شود، مخالفت کرده است.

وی مدعی شده است که اجازه دادن به برگزاری مراسم یهودی ستیزی و ابراز انزجار از اسرائیل در برلین مایه ننگ است. وی همچنین خواستار برگزاری تظاهرات متقابل یهودیان برای مقابله با این راهپیمایی حمایت از قدس و فلسطین شد.

گفتنی است که حضرت امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران در راستای اهتمام خود به مساله فلسطین و قدس شریف، در سال 1979 آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان روز جهانی قدس نامگذاری کرد و از تمامی مسلمانان جهان خواست که در این روز همبستگی خود با ملت مظلوم فلسطین را اعلام کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار