محسنی اژه ای:

4 نفر از اعضای صندوق توسعه حدود یک میلیارد تومان از حقوق‌های نجومی را برگردانده‌اند

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای با اشاره به موضوع حقوق‌های نامتعارف گفت: یک عده معدودی از این افراد، پول‌ها را بازگردانده‌اند و عده بیشتری نیز برای بازگرداندن وجوه اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم دولت کاری کند که چنین موضوعاتی تکرار نشود.
کد خبر: ۸۹۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸ - 03July 2016

4 نفر از اعضای صندوق توسعه حدود یک میلیارد تومان از حقوق‌های نجومی را برگردانده‌اند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،  حجت الاسلام و المسلمین اژهای سخنگوی قوه قضائیه در نود و هشتمین نشست خبری ضمن تقدیر از مردم شهید پرور انقلاب اسلامی که با صدای رسا و بلند در روز راهپیمایی روز قدس دفاع خود را از مظلومین به خصوص مظلومین فلسطین را اعلام کردند، اظهار کرد: لازم میدانم از همه مردم عزیزمان و رسانهها به خصوص رسانه ملی که در هفته قوه قضائیه در خصوص پوشش دادن این هفته همکاری کردند نهایت تشکر را از طرف قوه قضائیه داشته باشیم. به طور ویژه از مقام معظم رهبری که همچون سالهای قبل این فرصت فراهم شد و اجازه دادند که به خدمت ایشان برسیم و ضمن تقدیم گزارشی از سال گذشته قوه قضائیه از رهنمودها و نکات موردنظر ایشان بهره مند شدیم.

وی افزود: همانگونه که مستحضر هستید و از طریق رسانه های ملی نیز پخش شد مقام معظم رهبری در این دیدار به چند نکته و موضوع مهم اشاره کردند که وظیفه دستگاه قضا این است که با تمام توان تلاش کنیم که این منویات محقق شود. یکی از موضوعاتی که ایشان بدان اشاره فرمودند کسب رضایت و اعتماد مردم است که مورد سفارش ایشان است که باید خروجی کار شما رضایت و اعتماد مردم باشد و به فضل پروردگار پیش از گذشته تلاش خواهیم کرد که این امر تا آنجا که در توانمان باشد، ان شالله محقق شود.

حجت الاسلام و المسلمین اژهای تصریح کرد: نکته دوم این بود که ایشان فرمودند، زحمات و فعالیتهای حجیمی که قوه قضائیه دارد را با زبان رسا و نحو مناسب به اطلاع مردم برسانید و به این اکتفا نکنید که فردی یک ساعت در صدا وسیما حرفی را بزند و این کفایت نمیکند و لازم است که به طروق مختلف و به زبان هنری و به شکل مناسب این فعالیتها و اقدامات قابل توجه قوه قضائیه به سمع و نظر مردم برسد.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژهای در ادامه بیان کرد: همچنین در ادامه این دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند امروز که دنیای استکبار به پوشش دفاع از حقوق بشر، این همه جنایت میکند و ظلم هایی که کشورهای مختلف به عنوان دفاع از حقوق بشر می کنند لازم است که حقوق بشر اسلامی تاسیس شود و با جدیت در دنیا مطرح شود که اسلام چه ارزشی برای انسان و حقوق او قائل است تا مدعیان دروغگو بفهمند که چه کسی مدافع اصلی حقوق بشر و مدافع دفاع از حقوق زن و کودک است.

وی ادامه داد: دنیایی که امروز اسم یک حکومت جاهل، متجاوز و ظالم که به یک کشور اسلامی حمله کرده است و علاوه بر همه جنایتها برخلاف موازین بین المللی صدها هزار کودک را کشته و معلول کرده است، را با پول سازمان ملل از لیست کشورهای کودک کش حذف میکند و مسئولان ذیربط در این سازمان به صراحت بیان می کنند که حاضر شدیم به خاطر پول اسم این کشور را از لیست کودک کش حذف کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا از تدوین پیش نویس حقوق بشر اسلامی خبر داد و گفت: همان شبی که از ملاقات با مقام معظم رهبری برگشتیم ستاد حقوق بشر در مقام تدوین پیش نویس در آمد که انشالله نسبت به این قضیه اقدامات لازم چه در قوه قضائیه و چه در خارج از دستگاه قضایی صورت گیرد؛چرا که این امر کاری است که در آن باید دولت،نظام و وزارت خارجه پای کار آیند و به نقطه مطلوب برسیم.

وی در ادامه بیان کرد: هجمه های سنگینی که از سوی دشمنان و معاندین انقلاب به قوه قضائیه از داخل و خارج از کشور روا داشته می شود که رهبر انقلاب در این باره فرمودند قوه قضائیه از جمله نهاد و قوه ای است که باید صد در صد انقلابی باشد و مفهوم انقلابی را نیز تعریف کردند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژهای ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که مقام معظم رهبری هم در سال گذشته و هم در سال جاری بر آن تاکید فرمودند سلامت قوه قضائیه و صیانت از نیروهای قوه قضائیه اعم از قضات و کارکنان است که امیدواریم این رهنمودها را در سرلوحه کار داشته باشیم و تمام سعی و توانمان را در جهت عملی کردن آن بکار گیریم.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در خصوص خانواده زندانیان و زندانیان بیان کرد: زندانیان و خانواده آنها از فرصتی که سازمان زندانها ایجاد کرده است در خصوص مسائل فرهنگی و حرفه آموزی استفاده کنند، یک فرد در زندان نباید وقت خود را به بطالت بگذراند باید حرفه ای بیاموزد و در کلاسهای تربیتی شرکت کند تا برای خودش و خانواده اش مفید باشد و هچنین اینها در جهت مرخصی ها، تخفیف ها آزادی مشروط و عفو بسیار موثر است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژهای در ادامه ضمن تقدیر از رسانه ملی به زندانی اعدامی که تا پای چوبه دار رفته بود و به خاطر انس با قرآن و شرکت در برنامه های قرآنی عفو شده بود، بیان کرد: این زندانی اعدامی به خاطر انس با قران و شرکت در برنامه های قرآنی که در زندان برگزار می شود توفیق حضرت حق یارش شد و امروز هم او در بعضی از زندانهای استان خود به دیگران آموزش قرآن می دهد که این همه به نفع خودش و هم به نفع جامعه است.

وی افزود: در سال گذشته 159هزار و 700نفر در کلاسهای آموزش قرآن شرکت کرده اند و روخوانی و ترجمه تفسیر و حفظ یک جز و بالاتر را یاد گرفته اند همچنین در سال 94 20هزار و 279 نفر هم مدرک حرفه ای دریافت کرده اند.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: افراد زیادی به خاطر شکایت شاکی خصوصی در زندان هستند که مشمول عفو نمی شوند از مردم عزیزمان می خواهم که در ماه رمضان از رحمت واسعه الهی برخوردار شویم واهل گذشت شویم و اگر امکان دارد شاکی خصوصی از شکایت صرفنظر کند و خانواده ای را نجات دهند.

وی اظهار کرد: در سال 94 باتلاش شورای حل اختلاف و مردم با رضایت شاکی خصوصی بیش از 4هزار نفر از زندان آزاد شدند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به موضوع حقوقهای غیرمتعارف اظهار کرد: همانطورکه در یکی دو هفته اخیر که این مسئله مطرح شده ملاحظه کردید، هر سه قوه مصمم هستند که با این موضوع برخورد مناسب داشته باشند. در حال حاضر مجلس به طور جدی به دنبال این است که قوانین را شفاف کند و هرجا لازم است قانون مناسب را تدوین کند که این موضوع به هیچ وجه دیگر ادامه پیدا نکند.

وی ادامه داد:دولت مصمم است که مقررات را اصلاح و یا مقررات جدیدی را تصویب کند که این موضوع به هیچ وجه ادامه پیدا نکند و هم دولت و هم قوه قضائیه مصمم هستند کسانیکه این حقوقهای غیرمتعارف و پاداشهایی که از یک جا و یا چند جا گرفتهاند، در مرحله اول این پول باید برگردانده شود؛ یعنی هرکسی که واقعا وجوهی را به صورت ناحق گرفته است باید آن را برگرداند. اگر چنانچه در اثنای دریافت این حقوق نامتعارف جرمی مرتکب شده ، بعد از اینکه دولت گزارشی را داد و دستگاههای نظارتی اعم از سازمان بازرسی کل کشور گزارششان را ارائه کردند حتما دستگاه قضایی مصمم است که با اختصاص شعبات ویژه به صورت فوق العاده به این تخلفات نیز رسیدگی کند.

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: در حال حاضر دولت تعدادی از دریافت کنندگان حقوقهای نامتعارف را عزل کرده و از کار برکنار کرده است و این افراد در حال بازگرداندن پول هستند و توصیه میکنم اگر این افراد خودشان پولها را برگردانند حتما به نفعشان خواهد بود و اگر چنانچه دولت یا قانون به سراغشان برود به ضرر آنها خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین اژهای تصریح کرد: تا الان یک عده معدودی از این افراد، پولها را بازگرداندهاند و عده بیشتری نیز برای بازگرداندن وجوه اعلام آمادگی کردهاند به هر تقدیر در حال حاضر همه مصمم هستند که این کار صورت گیرد و امیدواریم دولت کاری کند که چنین موضوعاتی تکرار نشود؛ یعنی هر کاری که لازم است صورت گیرد تا سرمنشاء را بگیریم و دیگر این مسئله تکرار پیدا نکند.

وی افزود: روز گذشته هیئت امنای  صندوق توسعه تشکیل شد و در آنجا تصمیم گرفتند و هر 5 عضوی که حقوقهای غیرمتعارف گرفته بودند از این سمت کنار رفتند و پذیرش این مسئله هم به عهده هیئت امنا بود که پذیرفت. عزل و نصب عامل صندوق جز وظایف هیئت امنا است.

سخنگوی قوه قضائیه به گزارش سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه اشاره کرد و گفت: گزارشی که آقای سراج ریاست سازمان بازرسی به بنده در رابطه با این صندوق ارائه دادند حاکی از آن است که چهارنفر از این اعضا تا الان حدود یک میلیارد تومان برگرداندهاند و به حساب بازگرداندند و نفر پنجم نیز عنوان کرده که در مسافرت هستم و شماره حساب خواسته است تا به محض برگشتن وجوه را برگرداند. البته این بر اساس آن چیزی است که خودشان الان تشخیص دادهاند اگر بعدا مشخص شود که بیشتر از این باید بازگردانند بیشتر هم برمیگردانند.

حجت الاسلام و المسلمین اژهای بیان داشت: سازمان بازرسی کل کشور در سالهای 91، 92، 93، 94 و حتی در فروردین و اردیبهشت 95، به دستگاهای مختلف گزارش دادند. همانطور که چندین بار اشاره کردهام بازرسی کل کشور این امکانات و نیرو را ندارد که همزمان همه دستگاهها را مورد بازرسی قرار دهد. به طور طبیعی این سازمان هر سال بر اساس برنامه ریزی که میکند یکسری دستگاهها را که به نظرش میرسد ممکن است در این دستگاهها تخلف بیشتری صورت گیرد و بر اساس تجربهای که دارد مشخص و تعیین میکند و به میزان توان و نیرو از آنها بازرسی میکند. یکسری از مواردی هم مثل گزارشی در مورد دستگاهی به سازمان بازرسی میرسد را نیز در طول سال انجام میدهد.

وی با اشاره به برخی گزارشهای سازمان بازرسی ادامه داد:  سازمان بازرسی حدود 50 مورد است که مربوط به سال 92، 92، 93 و 94 و تعدادی نیز به سال 91 اختصاص دارد را برای بنده ارسال کرده است که به مواردی از آن در این نشست اشاره میکنم.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: سازمان بازرسی در تاریخ 10/12/93 به صورت مکتوب به وزیر مربوطه در مورد مدیرعامل سابق بانک رفاه مطالبی را متذکر میشود و از جمله اینکه عنوان میکنند که این فرد یک پرونده قضایی دارد و توضیحاتی را در این زمینه ارائه میکنند که این فرد را به این سمت منصوب نکنید و رونوشت هم به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی ارسال میکنند که جلوی این کار گرفته شود. از طرف وزارت مربوطه بعد از مدت کوتاهی به آقای سراج نامهای ارسال میشود که وزیر این مطلب را به صورت شفاهی به وزیر تعاون گفتند و انشالله که آنها رعایت میکنند. بانک مرکزی بعد از مدتی جواب میدهد که ما از حراست مرکزی سئوال کردیم و آنها عنوان کردند که مشکلی ندارد و صلاحیتش تایید شده است بنابراین او به این کار منصوب شده است.

وی ادامه داد: در تاریخ 15/4/94 نیز نامهای به دولت و برخی از مسئولان ذیربط نوشته میشود که پرداختهایی که به اعضای هیئت مدیره و برخی از مدیرعاملان بانکها صورت میگیرد برخلاف قانون موجود است و محمل قانونی ندارد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: همچنین در تاریخ 29/7/92 در مورد افزایش حقوق اعضای شرکت سهامی بیمه ایران نامهای ارسال میکند که اعضای هیات مدیره دریافت هایشان خلاف است و باید مسترد کنند که آنها جواب می دهند از معاونت نظارت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری استعلام کرده ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم.

وی در ادامه گفت: در تاریخ 11/8/94 در مورد شرکت سرمایه گذاری آتیه گزارشی از سازمان بازرسی تهیه و اعلام شد که برخی پرداختها خلاف مقررات است و نسبت به پرداختهای صورت گرفته به مدیر عامل صنعت و معدن هم  هشدار میدهند.

حجت الاسلام و المسلمین اژهای در رابطه با حادثه واژگونی اتوبوس که منجر به جان باختن 13 سرباز شد،گفت: در این حادثه 50 درصد راننده، 25 درصد شرکت مسافربری و 25 درصد وزارت راه مقصر بودند. این کارشناسیها ابلاغ شده است و یک هفته فرصت دارند نظر و اعتراض خود را اعلام کنند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: پرونده مدیرعامل بانک رفاه در دادسرا در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: در ارتباط با صرافیها پرونده قضایی نداریم.

منبع: میزان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار