در پی سازش با رژیم صهیونیستی؛

عطوان: اردوغان از چاله به چاه افتاد

عبدالباری عطوان روزنامه‌نگار مشهور اهل فلسطین معتقد است همزمان شدن حمله تروریستی در فرودگاه استانبول با عادی‌سازی رسمی روابط ترکیه با روسیه و اسرائیل، رویدادی تصادفی نیست.
کد خبر: ۹۰۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴ - 04July 2016

عطوان: اردوغان از چاله به چاه افتاد

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، عبدالباری عطوان نویسنده مشهور عرب تاکید کرد، سازش ترکیه با رژیم صهیونیستی و روسیه شاید درهای تنش را ببندد و باعث پایان تحریمهای اقتصادی شود و جهانگردان صهیونیست و روس را به گردشگاههای ترکیه بازگرداند؛ اما شاید این عادیسازی روابط باعث باز شدن درهای تروریسم شود و به مثابه افتادن اردوغان از چاله به چاه باشد.

وی در مطلبی در روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن نوشت: «همزمان شدن حمله تروریستی و انتحاری در فرودگاه آتاتورک در استانبول با عادیسازی رسمی روابط ترکیه با روسیه و اسرائیل اشغالگر، رویدادی تصادفی نیست، همچنین قفقازی بودن سه فرد مهاجم در این حمله و گذرنامههای روسی آنها نمی تواند مساله ای تصادفی باشد».
 
در توضیح بیشتر این مساله باید بگوییم این حمله که بسیاری از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گروه تکفیری صهیونیستی -داعش را عامل آن میدانند، دو موضوع مهم را در خود دارد؛ که عبارتند از:
 
نخست: به این دلیل که روابط ترکیه با مسکو نزدیک شده است، داعش تصمیم گرفت تا در برابر ترکیه اعلام جنگ کند و اینکه مسئولان ترک تصمیم گرفتهاند تا همه ارتباطات مستقیم یا غیرمستقیم خود را با داعش قطع کنند و سیاست خود را از بی طرفی به رویارویی با داعش تغییر دهند.
 
دوم: تغییر ریشهای سیاستهای ترکیه در سوریه است که به عادیسازی روابط با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و دولتش در آیندهای نزدیک منجر خواهد شد.
 
اظهارات سه نفر از شخصیتهای مهم و موثر در سیاستها و رویدادهای منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) و جهان این دو موضوع را که ذکر کردیم، تقویت میکند.
 
ابتدا اظهارات اردوغان رئیس جمهور ترکیه است که روز گذشته طی  آن تصریح کرد: «به احتمال خیلی زیاد دولت اسلامی (داعش) در حمله به فرودگاه آتاتورک دست داشته است و این گروه تروریستی ادعا می کند به نام اسلام مرتکب این حمله شده است؛ در حالیکه داعش از اسلام به دور است. اردوغان تاکید کرد، کشورش برای ادامه مبارزه با تروریسم مصمم است.
 
باید توجه کرد که این برای نخستین باری است که اردوغان با چنین شدتی دولت اسلامی (گروه تکفیری -صهیونیستی داعش) را هدف حمله قرار میدهد.
 
دیگری اظهارات سناتور «مایکل مک کول» رئیس کمیسیون امنیت ملی در کنگره آمریکا است که در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» گفت: «مغز متفکر حمله تروریستی در فرودگاه آتاتورک، احمد چتاییف معروف به ابوذراع است که از نزدیکان وزیر جنگ داعش در شهر الرقه است و باور بر این است که وی ابومحمد الجولانی چچنیتبار است؛ که نخستین دشمن روسیه و چچن به شمار میآید.
 
مورد بعدی اظهارات بنعلی ییلدیریم نخست وزیر جدید ترکیه در مراسم افطاری در منطقه هاتای (انطاکیه) در نزدیک مرزهای سوریه است که گروهی از ترکها و سوریهای مهاجر در آن حضور  داشتند. ییلدریم در این مراسم تصریح کرد: «ترکیه روابط خود را با برخی کشورهایی که در مدت اخیر با آنها اختلاف داشت عادی کرده است؛ که این سخن به روسیه و اسرائیل اشاره دارد. وی ابراز امیدواری کرد، جنگ در سوریه پایان یابد و زندگی در مصر و عراق به روند عادی خود بازگردد.
 
ییلدریم افزود: «کشته شدن نیم میلیون سوری از زمان آغاز جنگ از پنج سال پیش بر لزوم جنگ همه جهانیان با تروریسم برای برقراری ثبات در منطقه تاکید میکند». نخست وزیر ترکیه این سوال را مطرح کرد که چه کسی از خونریزی سود میبرد؟ هیچکس؛ از اینرو باید خونریزی در سوریه، عراق، یمن و فلسطین متوقف شود.
 
مجله معروف «اکونومیست» انگلیس در شماره روز جمعه خود با اشاره به انفجارهای استانبول به بررسی مشکلات کنونی ترکیه در ابعاد مختلف پرداخت و در آن تاکید کرد: «سیاست فاجعهبار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سوریه باعث شد تا کشورش در معرض خطرات تروریسم قرار بگیرد و با 9 عملیاتی رو به رو شود که در شش ماه گذشته قلب ترکیه را هدف قرار داد؛ حملاتی که 250 کشته و صدها زخمی بر جا گذاشت».
 
به نظر میرسد دولت ییلدریم با توجه به اظهارات وی به سمت اصلاح این سیاستها و کاهش خطرات آن گام برمیدارد.
 
نویسنده مقاله در پایان تاکید میکند، شاید سازش ترکیه با اسرائیل و روسیه درهای تنش را  ببندد و باعث پایان تحریمهای اقتصادی شود و جهانگردان اسرائیلی و روس را به گردشگاههای ترکیه بازگرداند؛ اما شاید این عادیسازی روابط باعث باز شدن درهای تروریسم شود.
 
چه بسا جنگ ضد تروریسم که اردوغان وعده آغاز بی رحمانه آن جنگ را داده است، در صورتی که وی با اسرائیل سازش نمیکرد؛ منطقیتر و قانونیتر میشد؛ چون عادیسازی روابط با اسرائیل میتواند برای تروریسمی که ترکیه را هدف قرار داده است، توجیه و سرپوش باشد و این تصور را ایجاد میکند که اردوغان از چاله به چاه خواهد افتاد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار