گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ رسول حسنی، این روزها خبری در رسانهها منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است در شبکه معاند «فدک» فیلمی با موضوع زندگی حضرت زهرا(س) ساخته شود و ضمن آن به خلافت اولین خلیفه بعد از پیامر پرداخته شود که مخالفان و البته موافقانی دارد. ساخته شدن چنین فیلمی از سوی این شبکه که مورد حمایت انگلستان آن هم در روزگاری که هر اقدام تروریستی به مسلمانان نسبت داده میشود سوال برانگیز است.
این کاسه داغتر از آش است
این دیگر مصداق ضرب المثل اظهر من الشمس است. شبکه فدک در اقدامی به اصطلاح دین مدارانه اقدام به ساخت فیلمی درباره زندگی حضرت زهرا(س) کرده است. از طرف دولت انگلستان هم حمایت مالی میشود تا این اثر به سرانجام برسد. بعد از 1400 سال دوباره مسجد ضراری این بار در قالب یک کالای فرهنگی ساخته میشود تا در پس این ماسک متشرعانه ریشه شرع زده شود.
همچنانکه شیعیان انگلیسی از ساخت این فیلم به وجد آمدهاند سنیان انگلیسی نیز دندان تیز کردهاند تا انتقام بگیرند. البته این سنیان قبلتر نیز با ساخت فیلمهایی آب به آسیاب دشمن مشترکمان ریختهاند. هیچ مسلمان آزادهای نیست تا بپرسد این روباه پیر که بارها دشمنیاش با اسلام به اثبات رسیده و دستش در خون مسلمانان رنگین شده چگونه دایه مهربانتر از مادر شده و میخواهد داد شیعیان را از اهل سنت بگیرد. چرا باید این کشور مدعی العموم شیعیان باشد؟
اگر نقش انگلستان در حمایت از شیعیان توجیه پذیر باشد ساخت این فیلم از هیچ منظری توجیه پذیر نیست. سازنده فیلم «یوم العذاب» با کج سلیقگی سراغ موضوعی رفته که جزء اسراری است که نباید به زبان بیاید صحبت از شخصیت حضرت زهرا(س) مثل تفسیر شب قدر است. به بیان صریح معصومین هر کس بتواند شب قدر را درک کند میتواند حضرت زهرا(س) را نیز درک کند.
بینشان بودن قبر حضرت زهرا(س) و مشخص نبودن شب قدر گواه این امر است. آنچه که در مسئله این بانوی بزرگ اسلام حائز اهمیت است ماجرای اختلاف ایشان با خلیفه اول و دوم نیست بلکه وجه امام شناسی ایشان و تبیین مسئله ولایتی است از که از جانب خدا به وصی پیامبر به امانت سپرده شده است. اثبات اینکه امیرالمومنین مقام خاص حضرت علی (ع) است تازه آغاز راهی است که در کربلا باید بهایش پرداخته شود.
این بها را امروز برادران اهل سنت در دفاع مقدس و نقششان در جریان دفاع از حرم اهل بیت پرداختهاند. جالب اینکه تنها کسانی از اهل سنت و تشیع به دام فتنه انگلستان میافتند که نه درکی از سنت رسول الله دارند و نه نسبت به ائمه هدی بصیرتی.
حتی از دید یک شیعه متعصب هم که نگاه کنیم باید نسبت به ساخت این فیلم موضعی خصمانه داشته باشیم. چرا که امام علی(ع) به حق خویش که غصب شده عالمترند اگر ایشان در آن دوره تاریخی سیاست سکوت را در پیش گرفتهاند چرا شیعیان این امام همام همچنان سکوت نکنند.
بر فرض اختلاف ریشه دار میان شیعه و سنی حضور کشوری دین ستیز چون انگلستان در این معرکه چه معنایی دارد. وجود تعارض میان دو مذهب مثل دعوای دو برادری است که همسایه از آن منفعت خویش را طلب میکند. بگذریم از این که بحث بر سر حوادثی که بعد از پیامبر اتفاق افتاد مثل حدیث احتراق که اهل سنت هم به آن اذعان دارند در حدی نیست که یک فیلمساز دسته چندمی که در یک شبکه معاند فعالیت میکند به آن بپردازد اصلا دنیای سینما آن وجاهتی را ندارد که بخواهد به ساحت این مسئله ورود کند.
عالمان و مرجعان شیعه و سنی باید در فضایی به دور از تعصبات مذهبی آن را مورد بررسی قرار بدهند و به قول روحانیون با هم به احتجاج بپردازند. لزومی هم ندارد هر کسی از نتایج این مناظرات آگاه شود. اگر به گذشته انگلستان مثلا به حضورش در هند نگاهی بیندازیم یا در مناقشهای که با طرح ادعای یک انگلیسی در باره محل تولد یکی از خدای هندوها در مسجد بابری پیش آمد نگاهی بیاندازیم روشن خواهد شد که انگلستان به هر حال موضوعی برای اختلاف افکنی پیدا خواهد کرد.
مگر کور چند بار عصایش را گم میکند که مسلمانان باید فریب این مار خوش خط و خال را بخورد. در تاریخ اسلام موضوعاتی بینظیر برای مطرح شدن وجود دارد. البته اگر تاریخ اسلام را به دو قرن صدر اسلام خلاصه نکنیم. کسانی چون «عزالدین قسام» از فعالان سیاسی عرب که علیه مهاجرت یهودیان به فلسطین اقدام به مبارزه مسلحانه کرد .یا «عمر مختار» که بر علیه کشوری استعمارگر ایتالیا مبارزه کرد و به شهادت رسید موضوعاتی بحث برانگیز در سینما خواهد بود. آیا دولت انگلستان با ساخته شدن چنین فیلمهایی حمایت خواهد کرد؟.
اگر قرار باشد حقیقتی مکشوف شود باید اشغال فلسطین و طرح نیل تا فرات و ماجرای کمپ دیوید بازگو شود. احقاق حق حضرت زهرا(س) در مناسبات سیاسی امروز گرهی از کار مسلمانان باز نخواهد کرد و اگر قرار است به تاریخ اسلام رسیدگی شود باید مسئله عاشورا و نقش یهودیان در به قدرت رسیدن ابن زیاد و وقایع پس به تصویر کشیده شود.
مسئله اسلام مسئله امروز است نه تاریخ آن و پرداختن به واقعهای که طرح آن به صلاح هیچ فرقهای نیست. مشکل اسلام اختلاف شیعه و سنی نیست بلکه مسئله جهان صهیونیسم و امپریالیسم با کلیت اسلام است. جهان کفر وقتی میبیند نمیتواند در مقابل اسلام بایستد با دشنهای که دست مسلمانان است به گرده اسلام ضربه میزند. خوارج گروهی نبودند که قرآن بر سر نیزه کردند. شیعیان انگلیسی هم از نسل همان خوارجی هستند که بدون بصیرت شعاری مشابه «لا حکم الا لله» سر میدهند در حالی که نه حکم را میشناسند و نه صاحب حکم را.
بصیرت متاعی نیست که از هر دکانی بشود خرید بصیریت باید از جنس عمار باشد که در وقت ضرورت پیامبری پیامبر را هم به ظاهر تکذیب کند اما ذرهای از ایمانش به پیامبر و امام علی(ع) کم نشود از همین جهت است که پیامبر در شان این صحابی فرمودند: «همانا عمار پوست میان دو چشم من است» و امام علی (ع) روی منبر بعد از شهادت ایشان با دریغ فریاد «این عمار؟» سر دادند.
باید عمار را الگو قرار داد تا راه از بیراهه قابل تشخیص باشد اگر ملاک عمل ما منش و سیاست عمار باشد شناخت ابوسفیان و معاویه زمانه کار چندان سختی نخواهد بود.