«هآرتص» بررسی کرد؛

جنگ آینده و میزان توانایی حزب‌الله در مواجهه با رژیم صهیونیستی

یک روزنامه عبری زبان طی گزارشی به مقایسه توان نظامی و آمادگی حزب‌الله لبنان در سال 2006 و سال 2016 برای مقابله با رژیم صهیونیستی پرداخت.
کد خبر: ۹۱۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶ - 12July 2016

جنگ آینده و میزان توانایی حزب‌الله در مواجهه با رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، روزنامه «هآرتص» نوشت: درست است که حزبالله جنگنده و تانک ندارد اما در دیگر زمینهها، قدرت آن بهبود یافته و دست کم از قدرت یک ارتش متوسط کمتر نیست و اگر شعلههای آتش جنگ در شمال فلسطین اشغالی زبانه بکشد، تنها بمباران هوایی لبنان برای رژیم صهیونیستی کافی نخواهد بود.

این روزنامه در گزارش خود حضور نظامی روسیه را در سوریه برای حزبالله مفید دانست و نوشت: انجام عملیات در کنار افسران روسی و فرماندهان ایرانی توان رزمندگان حزبالله را بهبود بخشیده و تجربه عملیاتی زیاد و متنوعی را کسب کردهاند.

روزنامه «هآرتص»  در ادامه میافزاید: حزبالله لبنان در سال 2006 بیست هزار رزمنده داشت؛ اما در سال 2016 تعداد رزمندگان این حزب به 45 هزار نفر افزایش یافته که 21 هزار نفر از آنها به عنوان نیروی ذخیره محسوب میشوند.

این روزنامه ضمن اینکه مدعی است، در روزهای اول جنگ تموز (33 روزه) نیروی هوایی رژیم اشغالگر قدس سامانه موشکی دور برد حزبالله را منهدم کرد، اما نوشت: تعداد موشکی که حزبالله لبنان در جنگ تموز به سمت آنها شلیک کرد 4 هزار فروند موشک بود و احتمالا تعداد موشکهای کوتاهبرد حزبالله در سال 2006 تقریبا دوازده هزار و موشکهای میانبرد و دوربرد آن نیز دهها فروند بودهاست اما در سال 2016 این حزب دارای دهها هزار موشک کوتاهبرد، هزاران موشک میانبرد و صدها موشک دوربرد میباشد.

روزنامه «هآرتص» میافزاید: تعداد موشکهای حزب الله در مقایسه با تعداد موشکهایش در جنگ تموز دهها برابر افزایش یافتهاست. لذا این حزب توانایی پرتاب این نوع موشکها از سکوهای مختلف مثل سکوی زیر زمینی و سکوهایی که در پوششهای طبیعی و ... تعبیه شده است، را دارد.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: ارتش رژیم صهیونیستی تخمین میزند که در جنگ آینده حزبالله میتواند روزانه 1500 موشک به سمت آنها شلیک کند درحالیکه در جنگ تموز فقط 200 موشک به سوی آنها شلیک کرد. تعداد موشکهای حزبالله لبنان در سال 2006 بین 12 تا 13 هزار موشک بود اما در سال 2016 بین 120 هزار تا 130 هزار موشک تخمین زده میشود.

هآرتص در خصوص میزان برد موشکهای حزبالله به بیانات سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان که در جنگ تموز اعلام کرد، برد موشکهای این حزب به دورترین نقطه «حیفا» میرسد اشاره کرد و نوشت: این اظهارات محقق شد چراکه برد موشکهای حزبالله به «الخضیره» رسید.

این روزنامه در ادامه گزارش با بیان اینکه تقریبا 130 نوع موشک در اختیار حزبالله قرار دارد، به تعدادی از آنها اشاره کرد و نوشت: موشک «گراد» با برد آن 40 کیلومتر؛ موشک «فجر» با برد 75 کیلومتر؛ موشک «زالزال» از دستاوردهای ایران با برد 200 کیلومتر؛ موشک «فاتح 110» با برد 250 کیلو متر؛ موشک «اسکاد» روسیه از نوع دی تقریبا با برد 700 کیلومتر از جمله موشکهایی است که حزب الله لبنان مجهز به آنها است.

هآرتص در گزارش خود اعلام کرد که برد موشکهای حزبالله در سال 2006  صد کیلومتر یعنی تا حیفا بود اما برد موشکهای این حزب در سال 2016 به 400 کیلومتر یعنی تا «ایلات» قابل پیشبینی شد. هرچند این روزنامه در مقابل به گنبد آهنین و سامانه «الحیتس» رژیم صهیونیستی که امسال در مورد استفاده قرار گرفته اند، اشاره کرده است.

این روزنامه در خصوص هواپیمای بدون سرنشینی که حزب الله لبنان نیز مجهز به آن است، نوشت: حزبالله با کمک ایران توانسته است در ساخت این نوع هواپیما پیشرفتی داشته باشد تا جاییکه هواپیماهایی که در اختیار حزب الله قرار دارند، توانایی حمل مواد منفجره و انجام عملیات انتحاری را دارند.

درهمین راستا هآرتص افزود: تعداد هواپیماهای بدون سرنشین حزبالله در سال 2006 محدود بود اما در سال 2016 تعداد این نوع هواپیما در نزد حزبالله به صدها فروند رسیده است.

بر اساس گزارش این روزنامه، وقتی حزب الله لبنان در جنگ تموز کشتی «آخی حنیت» را با موشک زمین به دریا مورد هدف قرار داد، نیروی دریایی رژیم اشغالگر قدس را غافلگیر کرد. این در حالی است که حزب الله در سالهای اخیر مجهز به موشک «یاخونت» دوربرد که به صورت دقیق به هدف میخورد، شده است.

روزنامه هآرتص هرچند به این نکته نیز اشاره کرد که مسئولان ارتش رژیم صهیونیستی سامانه «باراک» که از آن به عنوان گنبد آهنین دریایی یاد میشود، توسعه دادهاند و این سامانه قادر است موشکهایی را که به سمت کشتیها و پایگاههای گازی شلیک میشوند، مهار کند.

این روزنامه اذعان کرد که حزب الله در سال 2006 دارای موشک دریایی از نوع «سی 802» که از تولیدات چین است، مجهز بود اما در سال 2016 مجهز به موشک پیشرفته «یاخونت» که از تولیدت روسیه است، میباشد.

روزنامه عبری زبان هآرتص در خصوص موشکهای ضد زرهی که در اختیار حزبالله لبنان قرار دارد، نوشت: حزبالله لبنان در طول جنگ تموز توانست 52 تانک متعلق به رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار دهد که پنج مورد از آنها کاملا منهدم کرد. حزبالله در سالهای اخیر موشکهای ضد زره و موشکهای «ساغر»، «آرپی چی»، «فاگوت»، «میلان»و «کورنت» که قادر به انهدام تانک «مرکاوا 4» است، به شکل انبوه در انبار مهمات خود ذخیره کردهاست. هرچند شرکت صنایع نظامی «رافائیل» توانسته است بعد از سه سال سامانه دفاعی موسوم به «پوشش باد» (معطف الریح) را برای دفاع از تانکها توسعه دهد.

روزنامه «هآرتص» در پایان به سامانه پدافند هوایی اشاره کرد و نوشت: حزبالله در جنگ 2006 از سامانههای قدیمی مثل موشکهای دوش پرتاب و ضد هوایی استفاده میکرد اما در سالهای اخیر این حزب آموزشهای لازم را به رزمندگان خود در خصوص استفاده از سلاحهای پیشرفتهای که در اختیار دارند، داده است. همچنین حزبالله به سامانه «SA-22»، که یک سامانه ضد هواپیما و کشتی و از تولیدات روسیه است، دست یافته است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار