احتمال فروش یک نیروگاه هسته‌ای روسی توسط بلغارستان به ایران

دولت بلغارستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ ایران و بلغارستان بر تبادل تجربیات در زمینه انرژی هسته‌ای توافق کردند.
کد خبر: ۹۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴ - 13July 2016

احتمال فروش یک نیروگاه هسته‌ای روسی توسط بلغارستان به ایران

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،  این بیانیه پس از نشست تومیسلاو دونچف، معاون نخستوزیر و تمنوزکا پتکوا، وزیر انرژی بلغارستان با علی اکبرصالحی، رییس سازمان اتمی ایران منتشر شد.

این خبرگزاری نوشت: هنوز به درستی مشخص نیست که آیا در خلال این گفتوگوها طرفها به زمینه مشترکی در خصوص طرحهای بلغارستان برای فروش تجهیزات یک راکتور هستهای متروک به ایران دست یافتهاند یا خیر.

بلغارستان پروژه نیروگاه انرژی هستهای بلنی (Belene) که آن را از روسیه خریداری کرده بود را کنار گذاشته است. در ماه ژوئن یک دادگاه داوری حکم داد که بلغارستان باید به شرکت انرژی روسی اتم استروی اکسپورت 550 میلیون یورو بابت غرامت کنار گذاشتن این پروژه بپردازد.

پس از این حکم صوفیه به دنبال گزینه فروش این تجهیزات به کشور سوم است.

بیانیه دولت بلغارستان میگوید: پتکوا، وزیر انرژی حکم دادگاه داوری در ژنو ( دادگاه بینالمللی تجاری و صنعتی ژنو CARICI) در مورد مناقشه بین شرکت الکتریسته ملی و اتم استروی اکسپرت در رابطه با پروژهی نیروگاه انرژی هستهای بلنی را به اطلاع علی صالحی رساند.

با توجه به تجربه دهها ساله بلغارستان در نیروگاه انرژی هستهای کوزلودوی (KOZLODUY) این کشور ارائه آموزشهای تخصصی در زمینه ذخیره سوخت هستهای مصرفی و دیگر مسایل را به ایران پیشنهاد کرده است.

این نشست بخشی از دیدار بویکو بوریسو، نخستوزیر بلغارستان به ایران بود که روز سه شنبه پایان یافت.
منبع:ایسنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار