اوباما:

طرح‌های«ضدبرجام»را وتو میکنم

اوباما طرح‌های "ضد برجام" مجلس نمایندگان را وتو می‌کند .
کد خبر: ۹۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹ - 13July 2016

طرح‌های«ضدبرجام»را وتو میکنم

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، دویچه وله نوشت، رئیسجمهور آمریکا تهدید کرد سه طرح تازه مجلس نمایندگان این کشور که با کاهش تحریمهای ایران منافات دارند را وتو خواهد کرد. باراک اوباما گفت، این طرحها مانع از اجرای توافق اتمی خواهند شد.

کاخ سفید در بیانیهای اعلام کرد که طرحهای پیشنهادی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در ماه جاری که با کاهش تحریمهای ایران منافات دارند وتو خواهند شد.

کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا تأکید کرده که این طرحها را در صورت ارائه وتو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: نامه ۷۵ شخصیت آمریکایی: رابطه با ایران را بهبود بخشید

جمهوریخواهان در ماه جاری سه طرح تازه تنظیم کردهاند که تحریمهای ایران را گسترش داده و مانع از نقل و انتقالهای مالی بینالمللی ایران و خریداری آب سنگین ایران توسط آمریکا میشود.

یکی از این طرحها که به "قانون مسئولیتپذیری ایران" موسوم است، در واکنش به ادامه برنامه موشکهای دوربرد و نقض حقوق بشر در ایران مطرح شده و شامل تحریمهای جدیدی میشود.

کاخ سفید میگوید، این طرحها توانایی آمریکا برای عمل به تعهدات خود در برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را از بین میبرد.

کاخ سفید اعلام کرده است: «رئیسجمهور روشن ساخته که هر گونه قانونی که مانع از موفقیت در عمل به برجام شود را وتو خواهد کرد.»

به گفته کاخ سفید، این طرحها دوباره تحریمهای اقتصادی را به میان میآورد که در ماه ژانویه در شروع اجرای برجام از میان برداشته شدند.

جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه جاری (ژوئیه ۲۰۱۶) طرحی را برای مسدود کردن فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران و محدود کردن اختیارات رئیسجمهور در عمل به کاهش تحریمها تصویب کردند.

بیشتر بخوانید: تصویب منع معامله بوئینگ با ایران در مجلس نمایندگان آمریکا

اوباما گفته است، در صورتی که آمریکا توانایی خرید آب سنگین از ایران را نداشته باشد، ایران توانایی بالقوه استفاده از آن در مصارف نظامی را پیدا خواهد کرد.

در همین حال نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا و چهار تن از دیگر رهبران ارشد دمکراتها با طرحهای تازه در مجلس نمایندگان آمریکا در رابطه با ایران مخالفت کردهاند. آنها از همحزبیهای خود خواستهاند علیه این طرحها رأی دهند.

بیشتر بخوانید: پاسخ تند ایران به ابراز نگرانی بان کیمون از آزمایشهای موشکی

نانسی پلوسی سهشنبه (۱۳ ژوئیه) در نامهای نوشت، توافق اتمی با ایران بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاحهای اتمی است.
مرجع : عصر ایران

نظر شما
پربیننده ها