جان کری:

تعهد به دیپلماسی، جهان را امن‌تر می سازد

وزیر خارجه آمریکا یک سال پس از توافق هسته‌ای ایران، در صفحه توییتر خود نوشت: تعهد به دیپلماسی جهان را امن تر می سازد.
کد خبر: ۹۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵ - 14July 2016

تعهد به دیپلماسی، جهان را امن‌تر می سازد

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، روزنامه برخط وال استریت ژورنال نیز روز پنجشنبه در مطلبی تحت عنوان رضایت جان کری از توافق هسته ای ایران نوشت: با اینکه جان کری از به دست آمدن این توافق خرسند است،اما تهران به دلیل فقدان منافع اقتصادی پس از این توافق، ناخشنود است.

یکسال پیش ایران وگروه پنج بعلاوه یک به توافق در زمینه برنامه هسته ای تهران دست یافتند که از ژانویه 2016وتحت عنوان برجام، اجرایی شد.

کری با اذعان به اینکه هنوز چالش و تنش بین تهران و واشنگتن در سطح بالایی قرار دارد، اظهار کرد: رضایتمندی، بخشی از این توافق و معامله است.

وی اضافه کرد: عده ای عنوان می کنند که تنش های آمریکا با ایران از بین رفته در حالیکه توافق هسته ای تنها در مورد برنامه هسته ای ایران بود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: موارد دیگری برای ایجاد نگرانی بین تهران و واشنگتن از جمله فعالیت های ایران در یمن و سوریه ایجاد شده است.حمایت ایران از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و کمک به این کشور و ادامه آزمایش های موشکی ، تاثیر مرگباری بر توافق هسته ای گذاشته، اما اینکه این توافق در طولانی مدت بتواند روابط تهران و واشنگتن را ترمیم کند دور از انتظار نیست.

این روزنامه افزود: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز که از طرفداران توافق هسته ای است، دیروز هشدار داد اگر طرف های غربی به تعهدات خود عمل نکنند ایران قادر است دوباره به حالت قبلی بازگردد.

وال استریت ژورنال ادامه داد: مقام های ایرانی همواره از هموار نشدن مسیر فعالیت های اقتصادی که قرار بود پس از توافق انجام شود آمریکا را مسئول می دانند و آمریکا نیز سعی دارد تا با فراهم کردن زمینه هایی، حضوراقتصاد جهانی در ایران و دسترسی این کشور به دلار را بیشتر کند.

به نوشته این روزنامه، ایران به رغم تحریم های یک جانبه آمریکا در تلاش است تا سرمایه گذاران خارجی را جذب کند اما در این مسیر به مشکل محدودیت در دسترسی به سیستم های بین المللی بانکی روبروست و از نظر شخص جان کری مانعی برای فعالیت بانک های اروپایی با ایران و داد و ستد با این کشور وجود ندارد.

وال استریت ژورنال افزود: فروش بوئئیگ به ایران شاید بتواند این چالش ها را برطرف سازد که این موضوع نیز با مخالفت های کنگره مواجه شده اما کاخ سفید امیدوار است که چنین معاملاتی بتواند به اجرای کامل توافق هسته ای کمک کند.

این روزنامه ادامه داد: ایران همواره عنوان می کند که برنامه هسته ای این کشور صرفا صلح آمیز بوده، اما دولت اوباما نظر دیگری دارد.
 

نظر شما
پربیننده ها