معاون میراث فرهنگی استان زنجان:

10اثر تاریخی از آثار باستانی استان زنجان به ثبت ملی رسید

معاون میراث فرهنگی استان زنجان گفت: 10 آثار از جمله تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی استان زنجان در فهرست میراث ملی قرار گرفتند.
کد خبر: ۹۱۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹ - 16July 2016

10اثر تاریخی از آثار باستانی استان زنجان به ثبت ملی رسید

به گزارش خبرگزاری دفاع پرس از زنجان، مهرداد عسگریان با بیان اینکه بناهای تاریخی مهم و قابل توجهی در استان وجود دارد اظهار داشت: 10 آثار از جمله تپهها و محوطههای تاریخی استان زنجان در فهرست میراث ملی قرار گرفتند.

وی گفت: این آثار شامل بنای بیمارستان شهید بهشتی استان زنجان، خانه جهان شاه خان امیر افشار و حمام سعادت در ابهر و اثر دست کند دژمند خوئین، دیزلیج در سهرورد و روستای اروکین ایجرود هستند.

معاون میراث فرهنگی استان زنجان عنوان کرد: در این آثار و پژوهشهای ثبت شده 6 مورد تپههای باستانی هستند که در مناطقی مانند خدابنده روستای عباسلو، تپه علیآباد، و ترکمن تپه و ایجرود قرار دارند.

عسگریان با اشاره به پروندههای ثبت شده در استان زنجان گفت: ثبت آثار طبیعی در استان کمتر بوده است و اکنون در این زمینه نیز فعالیتهای شکل میگیرد از جمله آنها با همکاری محیط زیست استان زنجان و با معرفی برخی کوهنوردان آبشاری در منطقه قره پشتلو به نام الوین مورد شناسایی قرار گرفته است که با تحقیقات به عمل آمده بلندترین آبشار زنجان محسوب میشود.

وی عنوان کرد: با پژوهشها و کاوشهای به عمل آمده از سوی میراث فرهنگی استان زنجان پرونده این اثر طبیعی آماده ارسال برای ثبت ملی است.

معاون میراث فرهنگی استان زنجان گفت: تاکنون از آثار ثبت شده در حوزه طبیعی استان زنجان درخت چنار کهنسال مهترآباد طارم و چمن سلطانیه زنجان هستند که به ثبت ملی رسیدهاند.

عسگریان گفت: برخی از بناها و تپههای باستانی شناخته شده در استان زنجان که در حال کاوش هستند در مرحله پایانی قرار دارند و بعد از اتمام پروژه ها برای ثبت ملی به تهران ارسال میشوند.

وی بیان کرد: امیدواریم با تلاشها شکل گرفته از سوی میراث فرهنگی استان و برخی ارگانها بتوانیم آثار طبیعی بیشتری از استان زنجان را در فهرست ملی ثبت و حفاظت کنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار