ولد الشیخ احمد:

زمان تصمیم‌گیری‌ سرنوشت‌ساز برای حل بحران یمن فرا رسیده است

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد درباره دور دوم مذاکرات صلح یمن در کویت، که عصر شنبه آغاز شد، گفت: زمان اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز برای حل بحران یمن فرا رسیده است.
کد خبر: ۹۱۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰ - 17July 2016

زمان تصمیم‌گیری‌ سرنوشت‌ساز برای حل بحران یمن فرا رسیده است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس به نقل از «آناتولی»، «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، روز شنبه اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات صلح یمن در کویت «حساس» است و زمان برای اتخاذ تصمیمهای سرنوشتساز، که مستند بر مراجع سهگانه (بیانیه شورای امنیت، طرح ابتکاری خلیجفارس و نتایج نشست گفتوگوی ملی) باشد، فرا رسیده است.

مذاکرات بین هیئت دولت مستعفی و فراری یمن (هیات ریاض) و هیئت جنبش «انصارالله» و حزب «کنگره سراسری خلق» (هیئت ملی صنعا) در 21 آوریل گذشته با نظارت سازمان ملل متحد آغاز شد؛ ولی این مذاکرات به دلیل اختلاف عمیق طرفین درخصوص موارد بسیاری تاکنون پیشرفتی نداشته است. همین امر باعث شد فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن مذاکرات را به مدت 2 هفته به حال تعلیق در آورد، و عصر جمعه یعنی 15 جولای (25 تیر) را موعد ازسرگیری این مذاکرات اعلام کند؛ ولی این مذاکرات با یک روز تاخیر، عصر شنبه از سرگرفته شد.

طبق گفته وزیر خارجه دولت مستعفی و فراری یمن، گفتوگوها پس از آن از سرگرفته شد که هیئت ریاض تضمینهایی از نماینده سازمان ملل دریافت کرد.

ولد الشیخ در سخنانی در نشست افتتاحیه دور دوم مذاکرات کویت، گفت: «زمان تصمیمگیری سرنوشتسازی، که ضامن مقاصد واقعی و مسئولیتهای واقعی ملی شما در قبال یمنیها خواهد بود، فرا رسیده است.»

هیئت دولت مستعفی یمن مشارکت در دور جدید مذاکرات را بر پایبندی انصارالله و حزب کنگره سراسری خلق به احترام به مراجع سهگانه مشروط کرده است.

نماینده سازمان ملل در سخنان عصر دیروز خود تصریح کرد: «تصمیمهای سرنوشتساز به طور عمده بر قطعنامههای 2216 شورای امنیت و قطعنامههای مرتبط آن، طرح شورای همکاری خلیجفارس و مکانیزم اجرای آن و نیز نتایج نشست گفتوگوهای ملی متمرکز میشود.»

وی افزود: «در کویت به مدت دو هفته دیگر گرد هم میآییم؛ در طی این مدت بر تثبیت آتشبس و توقف کامل اقدامات خصمانه، فعالسازی کمیته آتشبس و هماهنگی و کمیتههای محلی، و نیز تشکیل کمیتههای نظامی تمرکز کنیم. کمیتههای نظامی بر عقبنشینی (نیروهای انصارالله و حزب صالح از شهرهای تحت کنترل خود بر اساس قطعنامه شورای امنیت) و تحویل سلاح از این منطقه (در اشاره به صنعا) و باز کردن گذرگاههای امن برای ارسال کمکهای انسانی نظارت خواهند کرد.»

الشیخ احمد متذکر شد: «اولویت در حال حاضر تثبیت آتشبس، بهبود بخشیدن به اوضاع انسانی و توافق بر تدابیر امنیتی است و سپس بر موضوعات دیگر منتقل میشویم.»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار