وزیر خارجه فرانسه:

کودتا چک سفیدی برای اردوغان نیست

ژان مارک آیرو گفت: کودتای نافرجام در ترکیه به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور چک سفیدی را نخواهد داد تا اصول دموکراتیک را دور بزند.
کد خبر: ۹۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹ - 17July 2016

کودتا چک سفیدی برای اردوغان نیست

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با شبکه 3 تلویزیون این کشور تاکید کرد: کودتای نافرجام ترکیه به رئیس جمهور این کشور چک سفیدی نخواهد داد تا بخواهد اصول دموکراتیک را دور بزند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما خواستار حاکمیت کامل قانون در ترکیه هستیم. کودتا چک سفیدی برای آقای اردوغان نیست. نمی تواند تصفیه وجود داشته باشد. باید حاکمیت قانون، پابرجا باشد.

وزیر خارجه فرانسه گفت: وزرای اروپایی در نشست روز دوشنبه در بروکسل بر این مساله تاکید خواهند کرد که ترکیه باید به اصول دموکراتیک اروپایی پایبند باشد.

وی در خصوص نقش ترکیه در مقابله با تروریسم در سوریه نیز تاکید کرد: سئوالاتی باید مطرح شود که آیا ترکیه واقعا یک شریک قابل اعتماد در مقابله با تروریسم در سوریه هست؟

آیرو اظهار داشت: سئوالاتی هست که از مقامهای ترکیه خواهیم پرسید. ترکیه نسبتا شریک قابل اعتمادی است ولی شک و تردیدهایی وجود دارد. اجازه بدهید در این باره رو راست باشیم.

وزیر خارجه فرانسه گفت: این مساله را در نشست هفته آینده ائتلاف ضد داعش در واشنگتن مطرح خواهیم کرد.

آیرو تصریح کرد: ترکیه یک کشور بزرگ است، کشوری که نقشی راهبردی دارد و یک عضو ناتو است، بزرگترین مرز را با سوریه دارد و از 2.5 میلیون آواره سوری پذیرایی می کند. ترکیه همچنان یک متحد برای اتحادیه اروپا است.

عصر امروز یکشنبه ارتش ترکیه در بیانیهای تاکید کرد کودتا پایان یافته و هم اکنون فقط از دولت این کشور دستور میگیرد. علی یازیجی دستیار و آجودان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز به دلیل دست داشتن در کودتای نافرجام دستگیر شد.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار