رئیس سازمان زندان‌ها:

60 درصد زندانیان برای اولین بار وارد زندان‌ها می‌شوند/ فرهنگ میانجی‌گری دوباره احیا شود

رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به اینکه 60 درصد زندانیان برای اولین بار وارد زندان‌ها می‌شوند، گفت: شوراهای حل اختلاف باید تقویت شوند تا فرهنگ میانجی‌گری و ریش سفیدی دوباره احیا شود.
کد خبر: ۹۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ - 18July 2016

60 درصد زندانیان برای اولین بار وارد زندان‌ها می‌شوند/ فرهنگ میانجی‌گری دوباره احیا شود

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس به نقل از روابط عمومی سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، اصغر جهانگیر در نشست دادستانهای تهران اظهار داشت: تا زمانی که نگاه به مقوله حبس تغییر نکند نمیتوانیم مشکلات زندانها را برطرف کنیم.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر کاهش جمعیت کیفری و حل مشکلات زندانها گفت: علیرغم اقدامات خوبی که در این زمینه صورت گرفته اما تا رسیدن به شرایط مطلوب نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه با ارائه گزارشی از طرح کاهش جمعیت کیفری گفت: هرچند این دستورالعمل ابلاغ شده است اما برای اجرای جامع آن نیازمند تغییر نگاه قضات هستیم.

مشاور رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: 60 درصد زندانیان برای اولین بار وارد زندانها میشوند که میتوانیم با ایجاد تأسیس قانونی در این زمینه مساعدت بیشتری با این افراد داشته باشیم تا وارد زندانها نشوند.

رئیس سازمان زندانها در ادامه تأکید کرد: یکی از راهکارهای دیگر برای کاهش جمعیت زندانها ارائه اطلاعات لازم به متهمین قبل از جلسه دادگاه است تا در صورتی که وثیقه یا کفیل مورد نیاز است قبلاً آن را تأمین کنند.

جهانگیر به موضوع شوراهای حل اختلاف پرداخت و گفت: هنوز نگاه مردم به موضوع شوراها و نقش میانجیگری آنها جدی نیست؛ شوراها باید تقویت شوند تا فرهنگ میانجیگری و ریش سفیدی دوباره احیا شود.

این مقام ارشد قضایی در ادامه افزود: متأسفانه هنوز در حوزه جرم و بزه مهمترین راه حل استفاده از ابزار حبس است که نیازمند تغییر نگاه قانونگذار در این حوزه هستیم.

رئیس سازمان زندانها گفت: باید از ظرفیتهای موجود استفاده بیشتری داشته باشیم و زیرساختهای لازم را برای برخی از تأسیسات ایجاد کنیم، علیرغم پیشبینی حبس الکترونیکی، هنوز این طرح معطل تکمیل زیرساختها است.

جهانگیر با طرح این نکته که نگاه حبس محور نمیتواند راه گشا باشد، گفت: تغییر رویکرد استفاده از مجازاتهای جایگزین حبس و پرهیز از سختگیریهای غیرضروری میتواند روند کاهش جمعیت کیفری را تسریع کند.

وی گفت: هرچند ورودی زندانها طی سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته اما کماکان جمعیت موجودی زندانها کاهش مطلوبی نداشته است.

رئیس سازمان زندانها با بیان اینکه استان تهران بیشترین جمعیت کیفری را دارد، گفت: حجم کار مراجع قضایی تهران چشمگیر است که جای دارد از قضات برای تسریع در رسیدگی به حقوق مردم تقدیر شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار