درگیری پلیس بحرین با معترضان به انحلال جمعیت الوفاق

به دنبال تصمیم دادگاه عالی بحرین برای انحلال جمعیت الوفاق ملی اسلامی، نیروهای پلیس این کشور با معترضان به این اقدام درگیر شده‌اند.
کد خبر: ۹۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴ - 18July 2016

درگیری پلیس بحرین با معترضان به انحلال جمعیت الوفاق

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، نیروهای پلیس دولت آلخلیفه برای متفرق کردن معترضانی که روز یکشنبه (27 تیر) به خیابانهای منامه، پایتخت بحرین آمده بودند، از گاز اشکآور استفاده کردند.

معترضان همچنین حمایت خود را از شیخ عیسی قاسم، روحانی شیعه بحرینی که چندی پیش به خاطر مخالفت با رژیم منامه تابعیتاش سلب شد، اعلام کردند.

وزارت کشور بحرین مدعی است شیخ عیسی قاسم از جایگاه خود برای «خدمت به منافع خارجی و گسترش خشونت و اختلافات فرقهای» استفاده کرده است؛ این روحانی بحرینی چنین ادعایی را بیاساس خوانده است.

دادگاه عالی بحرین صبح یکشنبه جمعیت الوفاق، بزرگترین گروه شیعی مخالف در این کشور را منحل و دستور مصادره اموال آن را صادر کرد.

بنابر حکم دادگاه، اموال و داراییهای مصادره شده الوفاق باید به خزانه دولتی واریز و منتقل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز انحلال جمعیت الوفاق بحرین از سوی دادگاه آن کشور را اقدامی غیرسازنده توصیف و اعلام کرد این اقدام در راستای تشدید فشارهای سازمانیافته بر شخصیتها و جمعیتهای میانهرو در بحرین صورت گرفته است.

بهرام قاسمی خاطرنشان کرد: «این نوع اقدامات دولت بحرین، بیانگر آن است که آنان به دنبال حل معضلات و مشکلات موجود نیستند و این رفتارها شرایط را پیچیدهتر خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با تأکید بر این که انحلال جمعیتهای معتدل و میانهرو و سلب تابعیت از رهبران سیاسی و مذهبیِ مورد احترام مردم بحرین در راستای منافع حکومت این کشور نیست، افزود: «این نوع رفتارها راه را برای کسانی که به دنبال رویکردهای غیرمسالمتآمیز هستند باز خواهد کرد«.

قاسمی افزون بر این بار دیگر به دولتمردان بحرین توصیه کرد: از تشدید رویکردهای صرفاً امنیتی و پلیسی خودداری و با انجام اقدامات اعتمادساز، زمینههای لازم را برای گفتوگوهای جدی، سازنده و همگرایی هر چه بیشتر در جامعه بحرین فراهم کنند.

وزارت دادگستری بحرین پیشتر در 25 خرداد امسال فعالیت الوفاق را به حالت تعلیق درآورده بود.

الوفاق با نام کامل «جمعیت وفاق ملی اسلامی» در سال 2001 از سوی شیعیان بحرین تأسیس شد. این جمعیت توانست تمام 18 کرسی مجلس بحرین که به شیعیان اختصاص داده شده بود را در سال 2010 به دست آورد.

رژیم بحرین در یک رشته اقدامات سرکوبگرانه طی ماههای اخیر همچنین مجازات حبسِ «شیخ علی سلمان»، دبیر کل الوفاق را به بیش از دو برابر افزایش داد.

بحرین از بهمن سال 1389 صحنه برگزاری اعتراضات خیابانی مردم است. آنها خواستار برکناری رژیم آل خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی هستند. در ناآرامیهای بحرین تاکنون دهها تن کشته و هزاران نفر زخمی شدهاند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار