سردار جلالی مطرح کرد

لغو خرید نرم‌افزار بانک مرکزی از آمریکا/ احتمال ترور بیولوژیک در موارد اخیر منتفی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات مورد نیاز را در کشورمان می‌توانیم تولید کنیم، گفت: تنها در یک مورد آن هم نرم‌افزار مورد نیاز بانک مرکزی بود که مجبور بودیم به سراغ یک شرکت آمریکایی برویم؛ اما این اقدام خیلی زود لغو شد.
کد خبر: ۹۱۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ - 18July 2016

لغو خرید نرم‌افزار بانک مرکزی از آمریکا/ احتمال ترور بیولوژیک در موارد اخیر منتفی است

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با تاکید بر اینکه نفوذهای سایبری بیگانگان در 3 ماهه اخیر سطح پایین و بی ارزش بود، اظهار داشت: نفوذهایی که در ماههای اخیر انجام شد بیشتر شبیه یک نوع دیفیس کوچک است که البته برای ما فقط ایجاد هشدار میکرد.

وی افزود: با تمام تدابیر امنیتی که اندیشیده شده و در حال اجراست باز هم احتمال تکرار چنین حملاتی وجود دارد؛ زیرا زیرساخت های نرم افزاری ما هنوز با اشکالاتی همراه است.

جلالی ادامه داد: مسئول امنیت هر زیرساختی مسئول آن زیرساخت است، از وظایف سازمان پدافند غیرعامل، ایجاد امنیت آشکار، امنیت پنهان، ایمنی و مقابله در برابر تهدیدات کشور علیه کشور است که در بخش امنیت آشکار، پلیس فتا و در بخش امنیت پنهان وزارت اطلاعات در مقابل حرکت های جاسوسی فعالیت میکنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: از سال 90 قرارگاه پدافند سایبری راه اندازی شد تا عملیات سایبری کشور را فرماندهی و نظارت کند. ازجمله فعالیتهای این قرارگاه، کنترل تهدیدات علیه کشور و آمادگی های لازم و پایش، رزمایش و انجام آزمایش های مربوط است.

وی آخرین نمونه تهدیدات کشور به کشور را ویروس استاکسنت عنوان کرد و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: بهتر می بود در مقابل این نفوذ و تهدیدات شکایتی مطرح میشد؛ که متأسفانه نشد.

جلالی افزود: تجهیزات و امکاناتی که برای تجهیز و ارتقای زیرساخت های سایبری کشورمان نیاز داریم از خارج تهیه می شود و باز هم جای تأسف دارد که در این تجهیزات ایمپلنتهایی کاشتهاند که هر لحظه با فشار دکمهای میتوانند به همه زیرساختهای ما حمله کنند.

جلالی تصریح کرد: عکسالعمل ما در مقابل چنین جنایت و نبرد پنهانی باید برخورد باشد و در این راستا اصل پروندههای شکایتمان را به وزارت خارجه ارسال کردهایم و گویا آنها در حال بررسی هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: رویکرد دستگاههای اجرایی کشورمان بیشتر به سوی کشورهای غربی است در حالی که بسیاری از تجهیزات مورد نیاز را در کشورمان میتوانیم تولید کنیم.

وی افزود: تنها در یک مورد آن هم نرم افزار مورد نیاز بانک مرکزی بود که مجبور بودیم به سراغ یک شرکت آمریکایی برویم اما این اقدام خیلی زود لغو شد زیرا با این اقدام ریز تمام دادهها و پرداختها و دریافتها دو دستی تقدیم شرکتی آمریکایی میشد و این اصلاً خوشایند نبود. ما نباید تعهداتی بدهیم که گستره نظارتی غربیها بر ما بیشتر شود.

جلالی اظهار داشت: تمام کشورها سرمایه خود را دسته بندی می کنند و در شبکه های کوچکتری در قالب درون شبکه ای تحت عنوان شبکه ملی اینترنت مورد استفاده قرار میدهند، ما هم باید در شبکه اینترنت جهانی شبکه ملی اطلاعات ایجاد کنیم تا اینگونه بتوانیم سطح امنیت اینترنت را بالا ببریم.

در ادامه این گفتوگو علیرضا کریمی کارشناس حوزه امنیت سایبری هم مهمترین چالش این حوزه را ناهماهنگی میان دستگاه های فعال در این زمینه و مهاجرت نیروهای متخصص عنوان کرد.

وی افزود: تا زمانی که حمایت مستمر و مکفی از سوی دولت بر فارغ التحصیلان دانشگاه ها صورت نگیرد شاهد آن هستیم که بسیاری از نیروهای انسانی که در دانشگاه ها پرورش می یابند مهاجرت می کنند.

در ادامه سردار جلالی اظهار داشت: اعتقادی به مهاجرت نیروی انسانی ندارم؛ زیرا بیش از 350 هزار نفر فارغ التحصیل در این حوزه داریم که آمریکایی ها و صهیونیست ها این تعداد را سرمایه های نهفته ایران می دانند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: نبود زیرشاخه ها و رشته های مورد نیاز پدافند سایبری در دانشگاهها از ضعفهای حوزه سایبری است و با مکاتبات انجام گرفته با وزارت علوم، به دنبال آن هستیم که این ضعف را تبدیل به قوت کنیم.

جلالی همچنین در خصوص ترور بیولوژیک که این روزها خبرهای زیادی از آن منتشر میشود، گفت: در اینکه ترور بیولوژیک وجود دارد و متاسفانه دشمنان از آن استفاده میکنند تردیدی نیست؛ اما اینکه موارد اخیر در کشور ترور بیولوژیک بوده است، سوال اساسی دیگری است؛ که از سوی کارشناسان ما در 2 بعد بررسی شده است.

وی افزود: بعد اول از منظر مسئولان امنیتی کشور مثل وزارت اطلاعات و سپاه است که بعد از بررسیهای فراوان به ما اعلام کردند در موارد اخیر هیچگونه سند و اطلاعاتی مبنی بر ترور بیولوژیک این افراد مشکوک وجود نداشته است و دیگری از منظر متخصصان پزشکی و حوزه بیولوژیک است که آنها هم وقتی بررسیها و آزمایشهای مختلف این افراد را بررسی کردند احتمال ترور بیولوژیک افراد مطرح شده را به شدت رد کردند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان تاکید کرد: با جمعبندیهای دقیق و بررسیهای صورت گرفته احتمال ترور بیولوژیک این افراد منتفی است و ما گزارش ها را به مراجع ذیصلاح اعلام کردهایم.

نظر شما
پربیننده ها