اردوغان پس از 8 ماه انتظار با پوتین دیدار می کند

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه که از سوم آذر ماه سال گذشته به علت تیرگی روابط با روسیه بارها خواستار مذاکره با همتای روسی خود شده بود، اوایل ماه آینده میلادی در یکی از شهرهای روسیه با ولادیمیر پوتین دیدار خواهد کرد.
کد خبر: ۹۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰ - 20July 2016

اردوغان پس از 8 ماه انتظار با پوتین دیدار می کند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، زمینه این دیدار پس از اقدام رجب طیب اردوغان در ارسال نامه به ولادیمیر پوتین مبنی بر عذرخواهی از روسیه برای ساقط کردن بمب افکن سوخو 24 روسی بر فراز سوریه از سوی یک جنگنده ترکیه ای، دو دور مذاکرات تلفنی سران و همچنین نشست وزیران خارجه دو کشور فراهم شده است.


دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین امروز (سه شنبه) اعلام کرد که دو کشور از کانال های دیپلماتیک در حال برنامه ریزی انجام دیدار رییسان جمهوری روسیه و ترکیه هستند.


وی همچنین این خبر را که دیدار پوتین و اردوغان در باکو انجام می گیرد تکذیب کرد و گفت: نشست پایتخت جمهوری آذربایجان ویژه سران این کشور، ایران و روسیه است.


روسیه پس از سقوط بمب افکن سوخو 24 از سوی جنگنده ترکیه و کشته شدن خلبان آن توسط تروریست ها نزدیک مرز این کشور در آذر ماه گذشته، نشست ویژه سران و مذاکرات راهبردی وزیران خارجه دو کشور با هدف افزایش ارزش روابط اقتصادی دو جانبه از سالانه 30 میلیارد دلار در سال 2014 تا 100 میلیارد دلار تا 2025 را لغو و مجموعه ای از تحریم های گسترده را علیه ترکیه وضع کرد.


تحریم ها که بخش اصلی آن لغو نظام گردشگری بدون روادید بین اتباع دو کشور و توقف تقریبی واردات کشاورزی و باغی از ترکیه بود، سبب شد زمینه کاهش ارزش روابط اقتصادی دو جانبه تا زیر 15 میلیار دلار نیز فراهم شود.


روسیه با رد تماس های مکرر مقام های ترکیه ای برای بازگشت روابط به شرایط عادی، درخواست مذاکره تلفنی سران و مقام های بلندپایه، عذرخواهی رسمی اردوغان، جبران خسارت هواپیمای سرنگون شده و تعهد سپاری برای تکرار نکردن چنین اقدام های را در آینده به عنوان سه شرط اصلی اعلام کرد که دو هفته پیش با ارسال نامه رسمی رییس جمهوری ترکیه به همتای روس وی، شرط اول مسکو عملی شد و مذاکرات در باره مسائل دیگر ادامه دارد.


اردوغان آخرین بار 10 ماه پیش در جریان بازگشایی مسجد جامع بزرگ مسکو به عنوان میهمان ویژه پوتین به روسیه سفر کرده بود که مذاکراتی نیز بین دو رییس جمهوری انجام شد.
منبع:ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار