حجت‌الاسلام پناهیان در مراسم اربعین شهید مدافع حرم محمدامین کریمیان؛

در مقام شهادت سرّی است که خدا در قیامت برای ما توضیح می‌دهد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مقام شهادت سرّی است که خدا در قیامت برای ما توضیح می‌دهد.
کد خبر: ۹۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴ - 23July 2016

در مقام شهادت سرّی است که خدا در قیامت برای ما توضیح می‌دهد

به گزارش دفاع پرس از مازندران، حجتالاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت اربعین روحانی شهید مدافع حرم محمدامین کریمیان، اظهار کرد: یقیناً این شهید بزرگوار نام محل منطقه شما را پرآوازه خواهد کرد و بهعنوان یک الگو برای طلبههای جوان از او برای همیشه یاد خواهد شد.

وی افزود: یکی از ویژگیهای این طلبه شهید باهوشی و استعداد ایشان در دروس فلسفه و دروس عالی فقه بود که بالاترین نمرات را هم کسب کردند، اما چرا باید چنین شخصیت جوان و خود ساختهای با این همه توانمندی علمی که اگر میماند در آینده از علمای برجسته حوزه و دانشگاه میشد در خط مقدم مقاومت حاضر شود و به خاطر عشق و علاقه شخصی خود به مقامی بالاتر از همه مقامهای دولتی یعنی شهادت برسد؛ اینها از اسراری است که خداوند متعال روز قیامت برای ما توضیح خواهد داد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یک زمانی افراد عدالت گرا و ظلمستیز، دیندار میشدند و دین را وسیلهای برای نجات خود و مبارزه علیه ظلم میدانستند، تصریح کرد: دستور دین گرفتن حق خود و دفاع از عدالت است.

وی ادامه داد: در برخی مقاطع محرومان به دین علاقه پیدا میکردند و میکنند چون دید از محرومین استطاعت و کمک به آنها را سفارش میکنند.

 حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه در زمانها و مکانهای مختلف در طول تاریخ دلایل دینداری و دینگرایی در میان مردم متفاوت بوده است، تصریح کرد: در زمان ما و در آینده هر چه به جلوتر پیش برویم دلیل دینداری موضوع دیگری خواهد بود و امروز این موضوع خود را نشان میدهد.

وی افزود: از عصر ما تا آیندهای که انسان پیشبینی میکند بیشترین انگیزه برای دیندار شدن هوشمندی و برخورداری از عقل سرشار است و افراد بسیار فهمیده دیندارتر خواهند بود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بخش خیرهکننده دین که همه را تسخیر میکند و در آینده بیشتر این صحنهها را مشاهده خواهیم کرد عقلانیتی است که در دین نهفته است، اظهار کرد: روز به روز جهان علم حتی علوم تجربی در همه عرصهها در حال تواضع بیشتر نسبت به دین هستند.

وی ادامه داد: نخستوزیر یکی از کشورها حدود 15 سال پیش با عنوان خطر انقلاب اسلامی حرفی را در یک مجمع بینالمللی مطرح کرد و گفت «اگر یکزمانی زندانیهای آمریکا مسلمان میشدند، سیاهپوستهای ستمدیده مسلمان میشدند و مؤمن به ایمان مذهب تشیع میشدند، نمیدانم چرا مدتی است در هرکجای عالم کسانی که به این مسلک گرایش پیدا میکنند و مؤمن میشوند سطح تحصیلاتشان از لیسانس و فوقلیسانس به بالا است و این خطر بزرگی برای آینده ماست که باسوادهای ما در حال جذب شدن به این دین هستند.»

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه در آینده این صحنهها را بیشتر خواهید دید، عنوان کرد: دین از پیچیدگی خاصی برخوردار است و اساساً یک مقوله روشنفکری و حرکت عقلانی است.

وی افزود: این افتخار جامعه متدین و مؤمن ایران است که دانشجوی درجهیک فلسفه در حوزه در خط مقاومت حاضر شده و به شهادت میرسد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این افتخار حوزه است کسی که بهجای تحصیل در بهترین رشتههای دانشگاهی تشخیص میدهد باید قوای ذهنی خود را صرف درک معارف دینی قرار دهد و بعد دروس فقه و در دروس مربوط به دینشناسی و احکام دین فهمی درجه ممتاز میشود، عنوان کرد: بعد در وصیتنامه خود میفرماید اگر برای پدر و مادرم سخت نبود میگفتم بدن مرا همراه مجاهدانی که از سرزمین افغانستان هستند به خاک بسپارند و این یعنی غربت و مظلومیت آنها را از نزدیک دیده است.

وی ادامه میدهد: به عنوان یک انسان جهان اندیش و بزرگ چیزی حدود 20 سال سنش است و این فهم و درک ناشی از دین است چراکه دین انسان را زیرک بار میآورد و هر که دیندارتر باشد فهمیدهتر خواهد شد و اساساً انسانهای دیندارتر فهمیدهتر هستند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه دین از مقوله فهم و اندیشه است و اگر کسی توکل نکند به ذکر نمیتواند بپردازد، تصریح کرد: اگر کسی به ذکر بپردازد آن ذکر او را به اندیشیدن وامیدارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: شما آثار فلسفه خواندن را در وصیتنامه این شهید میبینید که بسیار منطقی برخورد میکند و میگوید: «پدر و مادر، من زندگی کردن با شما را دوست دارم ولی قابل مقایسه بازندگی کردن با اباعبدالله الحسین (ع) نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر این فرد باقی میماند دهها جلد کتاب علمی وزین مینوشت یا فعالیتهای دینی انجام میداد، اما برای دینی کردن جامعه هرگز اثرش بهاندازه یک قطره خون شهید نمیرسید، تصریح کرد: در آینده بیدینی کردن عین نشان دادن جهالت و نادانی است و مردمی که انسان بیدین را مشاهده میکنند میگویند فهمش کم است و آدم باهوشی نیست.

وی افزود: من از نمره فلسفه شهید کریمیان متوجه شدم که شهادت را هوشمندانه انتخاب کرده است و در یک جمله هوش سرشارش را به رخ همه کشید که زندگی در جوار امام حسین (ع) بسیار لذتبخشتر از تمام دنیا است و اینها ناشی از فهم انسان است.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه ما در آینده نگرانی از نظر سیاسی در جامعه نخواهیم داشت، اظهار کرد: سیاستمداران باید متدین و باهوش باشند و یک سیاست مدار باهوش و فهمیده لابد از بقیه دیندارتر هم خواهد بود.

وی ادامه داد: آن سیاستمداری که برای خود 200 میلیون حقوق مینویسد و برداشت میکند او قبل از هر چیزی حتی قبل از اینکه به این مردم خیانت کرده باشد آدم ساده و نادانی است که فکر میکند یک ریال از پول ناحق از گلوی او پایین خواهد رفت.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه من نمیدانم چطور انسان میتواند تحمل کند کسانی که آنقدر ساده و نادان هستند در پستهای مدیریتی که نیاز است از هوش سرشار برخوردار باشد تا بتواند مسئولیتهای خود را ایفا کند قرار میگیرند، تصریح کرد: دعوای ما بر سر این موضوع است و عجیب بود برای من این شهید بزرگوار در وصیتنامه خودشان یادی از فتنه میکنند و علیه فتنه سخن میگویند.

وی افزود:شهید بزرگوار و نخبه علمی ما که در خط مقدم مقاومت علیه فتنهگرانی که در سوریه و عراق میجنگد در وصیتنامه یکصفحهای خود یکی دو خط به فتنهگران ایران اختصاص میدهد، چراکه او به سهولت در میابد اگر آن فتنه 88 که در ایران شکل گرفت میدان پیدا میکرد عرصه حیات اجتماعی ما مانند آنچه در سوریه اتفاق افتاده بود میشد.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه داعش با یک فتنه ساده بهسادگی فتنه 88 شروع به کار کرد، اظهار کرد: کسی که در خط مقدم حضور دارد و با نتایج سهمگین فتنه سوریه میجنگد او میفهمد که فتنه 88 چقدر شوم بوده است و این مطلب را وصیتنامه خودش مینویسد.

وی ادامه داد: یک سیاستمداری که مانند این شهید علیه فتنه 88 نمیشورد و قیام نمیکند و سخن نمیگوید او از حماقت خود حکایت میکند و نادان است اما فهم اینکه فتنه 88 چقدر شوم بوده است نیاز به درایت دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انقلاب ما هم پر از مقوله عقل و فهم و درایت است، تصریح کرد: انقلابی فردی باهوش است و اگر فردی باهوش نباشد گاهی اوقات به رفتارهای غلط و حاشیههای نا به جا کشیده میشود.

وی افزود: اگر کسی هوشمند باشد اولاً انقلابی خواهد شد و ثانیاً انقلابی خواهند ماند.

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه آدمهای احمق میتوانند فتنه 88 را ببخشند، اظهار کرد: افراد باهوش با یک محاسبه سرانگشتی ساده میدانستند چه آتشی در این مملکت برافروخته شده است، آنها وقتی در فتنه 88 ایران موفق نشدند شروع به فتنهگری در منطقه کردند.

وی ادامه داد: ما حضرت امام (ره) را انسانی باهوش میدانیم که از هوش و درایت و عقل سرشار بود که استفاده کرد و این انقلاب را به راه انداخت، متأسفانه برخی از اطرافیان حضرت امام به اندازه حضرت امام باهوش نبودند و شاید در همین جریان سادهلوحی و سادهاندیشی بود که جام زهر را به امام تحمیل کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام وقتی قائم مقام رهبری را عزل کردند در نامه ایشان نوشتند که شما فردی ساده هستید و چون ساده هستید باید از عرصه مدیریت انقلاب کنار بروید، تصریح کرد: فرق خط و راه امام را با راه دیگران را در هوشمندی آن میدانیم و اگر امام آن روز فرمودند جام زهر برای اینکه کوتاه آمدن در برابر دشمن را به یک رویه دائمی تبدیل نکنند و دیگر هر روز انسان جام زهر را نمینوشد.

وی افزود: یک بار بنابر مصلحت، فشارها، تحدیدها و تحملها حضرت امام جام زهر را نوشیدند اما برای تاریخ این موضوع را ثبت کردند که این جرعه دائماً نوشیدنی نیست و نابود میکنید خودتان را اگر این جرعه را دائماً بنوشید.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه امام راحل با هوشمندی جمله جام زهر را انتخاب کردند، اظهار کرد: آدمهای ساده لوح از سر نادانی میگویند کسانی که رفتند و متقاعد کردند امام را که جام زهر بنوشد باید مجسمه طلا از آنها ساخت.

وی ادامه داد: اینها همه ساده اندیشی است و حضرت امام راحل مفهوم ساده اندیشی را در مقوله سیاسی یک اصطلاح ویژه قرار دادند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه سادهاندیش کسی است که احمقانه تصور کند احتمال این وجود دارد که دشمنان ما در مقابلمان کوتاه بیایند، خطر نفوذ را احساس نکند، کسانی که قدرت برتر ایران اسلامی را نبینند، توانمندیهای این ملت برای ایستادن در برابر همه دنیا را نبینند، فرصت های بسیار فراوان منطقهای و جهانی را نبیند و تصور کنند فقط کد خدای منحوس دهکده جهانی است که باید اجازه خوردو خوراک به ما بدهد، تصریح کرد: سادهاندیشها نه میتوانند دینداری بکنند و نه دینداری این افراد ارزشی دارد حتی نمیتوانند انقلابی بشوند و در مسیر انقلاب باقی بمانند.

وی در پایان گفت: ساده اندیشها نه میتوانند مدیریت کنند و نه میتوانند در مدیریت خود از خیانتها و خطاها جلوگیری کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار