علی لاریجانی در دومین سالگرد شهادت احمدی روشن:

موفقیت هسته‌ای ثمره مجاهدت‌های شهدای این عرصه است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موفقیت در عرصه هسته‌ای نتیجه و ثمره ایستادگی، استقامت و پایمردی ملت ایران و مجاهدت‌های شهدای هسته‌ای کشورمان است.
کد خبر: ۹۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲ - 10January 2014

موفقیت هسته‌ای ثمره مجاهدت‌های شهدای این عرصه است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در مراسم دومین سالگرد شهادت شهید مصطفی احمدی روشن که در مسجد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با بیان تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسگری(ع) اظهار کرد: درچنین شبی حضور در مراسم شهید احمدی روشن که یک شهید والامقام در حوزه فناوریهای جدید کشور است یک افتخار به شمار میرود.

وی تصریح کرد: برگزاری چنین مناسباتی به درک هرچه بیشتر افراد از شرایط و عمل به مسئولیتها منجر میشود که بسیار خوب و مطلوب است.

لاریجانی گفت: شهید مصطفی احمدی روشن یکی از افراد موثر در کشور بود که توانست در راه سرافرازی کشور و عرصه هستهای تلاشهای گستردهای را با برنامه ریزی انجام دهد.

وی ادامه داد: این شهید والامقام به همراه شهدای دیگر عرصه هستهای با سالها کار و تلاش در این زمینه سبب پیشرفت و توسعه کشور شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: راه و مسیری که شهدای هستهای طی کردهاند موجب دستاوردهای فراوانی برای کشورمان شد، البته برخی اوقات در این مسیر قیل و قالهایی در مورد مسائل هستهای برخاست اما نباید این گونه موارد و مسائل سبب شود تا اقدامات افراد برجستهای همچون احمدی روشن نادیده گرفته شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز کشور ایران دارای یک تکنولوژی در زمینه هستهای شده است، هرچند در همه ابعاد وضعیت کاملی وجود ندارد اما کشورمان از ظرفیتهایی نیز برخوردار شده که حاصل و ثمره خون شهیدان و مجاهدتهای آنان است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: در راستای ایجاد بحرانسازی تصنعی در صحنه جهانی، امروزه مسائل هستهای را دست بالا گرفتند تا به وسیله آن ایران را دچار ضعف کنند اما هرگز نمیتوانند.

وی با بیان اینکه در رسانهها گفته میشود که به عنوان مثال برنامه هستهای ایران پرهزینه بوده است، افزود: ممکن است در مسائل تاکتیکی این گونه باشد اما ریشه مسائل در حوزههای وسیعتری قرار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نباید تصور شود که با مانور دیپلماتیک سیاست آمریکا، تغییراتی در حوزه هستهای کشورمان به وجود میآید.

وی با بیان اینکه در زمان فعلی این سؤال پیش میآید که آیا میتوانیم راهی غیر از آنچه که طی کردیم را در مسیر هستهای دوباره بگذرانیم یا خیر؟ تصریح کرد: شهدای هستهای از جمله شهید احمدی روشن فکرو ایدهای را پیگیر بودند تا ملت ایران بتواند در زمینه انرژی هستهای روی پای خودش بایستد و مستقل شود.

لاریجانی با بیان اینکه دشمن از نظر سیاسی در مسیر هستهای گفتوگوهای دیپلماسی را دنبال میکند، گفت: در زمان کنونی در این وضعیت مسیرهستهایمان را تغییر داده و یا این وضعیت باید ظرفیتی برای ادامه دادن اهدافمان داشته باشد.

وی ادامه داد: هدف دشمن پیرامون برنامه هستهای در کشورمان است و بر همین اساس دانشمندان را نشانه رفتهاند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: دشمنان انقلاب اسلامی قصد دارند تا مسیر حرکت هستهای ایران را تغییر دهند و در صورت موفقیت خود، برنامه هستهای کشورمان را تعطیل کنند.

وی ادامه داد: دشمنان مخالف پیشرفت و توسعه ایران اسلامی، میخواهند ما را از مسیر هستهای منصرف و یا مردودمان کنند و گاهی نیز در ادبیات سیاسیشان شبهاتی را مطرح میکنند و به همین خاطر به دنبال محدودسازی رفتار هستهای ایران هستند، اما بدانند هرگز موفق نخواهند شد.

لاریجانی به تجربیات جمهوری اسلامی در دورههای مختلف در خصوص مسئله هستهای اشاره کرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا قراردادی در زمینه برنامه تحقیق و توسعه هستهای با ایران امضا کرد و میلیاردها دلار به خاطر این موضوع تخفیف داد که این یکی از تجربیات کشورمان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید آمریکاییها بر خلاف قراردادشان عمل کرده و تمام برنامهها را تغییر دادند.

وی در ادامه این مطلب اظهار کرد: مقرر شده بود تا آمریکاییها نیروگاه بوشهر را بسازند و در آن زمان صحبتی از موضوع غنیسازی در ایران وجود نداشت اما آنان به وعدههای خود عمل نکردند و این در حالی است امروزه شعار میدهند که ما انرژی هستهای را به شما خواهیم داد.

لاریجانی افزود: رآکتور اتمی تهران بیشتر استفاده دارویی دارد و بر همین اساس قرارداد آژانس باید برای تأمین سوخت باید اجرایی شود و سوخت آن را تامین کند، اما متاسفانه آمریکاییها اجازه این کار را ندادند. باید گفت که با این وضعیت چه راهی جلوی پای ایران باقی میماند؟!

وی با بیان اینکه آمریکاییها زمانی که شاهد پیشرفت کشورمان در حوزه هستهای شدند، عنوان کردند که شما وقتی نفت دارید چه نیاز به انرژی هستهای دارید؛ البته این حرف عجیب آنان پاسخهای زیادی دارد و این مواضع باعث شد ما روی پای خودمان بایستیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: روند پیشرفت برنامه هستهای کشورمان سبب کینه توزی بیشتر دشمن شده است و ایران زمانی که به دروازههای دانش هستهای رسید و میخواست آن را وارد چرخه صنعتی کند، افشاگریهای دشمنان انقلاب و همچنین سفر البرادعی به ایران آغاز شد.

وی ادامه داد: ایران در آن زمان خواست مسئله را از طریق مذاکرات سیاسی حل کند و در آن دوران ۳ نفر از وزرای کشورهای اروپایی در ایران با ما مذاکره کردند و هدف اصلیشان این بود که ما برنامه هستهای را تعلیق و پروتکل الحاقی را بپذیریم و البته آنان ادعا میکردند که تا چند ماه به یک توافق کلی خواهیم رسید.

لاریجانی با اشاره به اعتماد جمهوری اسلامی به غرب گفت: البته همان موقع نیز شبهاتی از اینکه آنان راست نمیگویند و حرف آنان تله جدیدی است وجود داشت، اما طبق شرایط کشور قرار بر این شد که ما به آنان اعتماد کنیم البته بعد از این اعتماد آنان ادعا کردند که باید UCF اصفهان را هم تعطیل کنیم که البته این موضوع را هم ما پذیرفتیم.

لاریجانی در ادامه با اشاره به پیشنهاد توهینآمیز غربیها به ایران، گفت: غربیها این موضوع را پیشنهاد دادند که ما توافقات قبلی را فراموش کنیم و آنها به ما یکسری قطعات هواپیما بدهند. البته ایران آن را نپذیرفت و در ادامه نیز آنان پیشنهاد ایران را نپذیرفتند.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به از سرگیری فعالیتهای هستهای کشورمان در اواخر دولت خاتمی، گفت: اواخر دولت خاتمی تصمیم گرفته شد که ما باید به فعالیتمان در UCF اصفهان ادامه دهیم و فعالیت هستهایمان را از سر بگیریم. این قضایا دو سال طول کشید درحالی که اروپاییها مدعی بودند این مسائل ۲ ماهه تمام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هدف غرب منصرف کردن ایران در برنامه هستهای بود، گفت: در مرحله بعد ما چارهای نداشتیم که راه خودمان را دنبال کنیم، البته جمهوری اسلامی هیچگاه مذاکرات را ترک نکرد. مرحله بعد این بود که ما طبق نظارت آژانس فعالیت صلحآمیز هستهای داشته باشیم و به غرب گفتیم که اگر در خصوص برنامه هستهای شیطنتهای خودتان را کنار نگذارید، ما پروتکل الحاقی را قطع خواهیم کرد که همینطور هم شد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به جنگ ۳۳ روزه لبنان اظهار داشت: در حوادث جنگ ۳۳ روزه که سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد و در همان دوران یکی از موجودات بدخیم بینالمللی مقالهای نوشت و اعلام کرد که الان بهترین فرصت است تا علیه ایران اقدامی کنیم و شورای امنیت نیز مصوبهای تصویب کرد که در واکنش به این اقدام شورای امنیت، سولانا به من گفت خرابکاران کار خودشان را کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که آیا ما در مسیر هستهای شدن که این همه برای کشور مسئلهسازی هم شد به جای معتبری رسیدیم یا خیر، گفت: امروز ایران در جایگاهی است که دستاوردهای مهمی دارد و در واقع مهم حرکتی است که در کشور به وجود آمد.

وی همچنین یادآور شد: ممکن است ما ۱۰ یا ۱۵ سال پیش چنین گسترهای نداشتیم اما مقاومت و ایستادگی در این راه با وجود تمامی مشکلات بسترهایی را برای عزیزانی که در این راه تلاش میکردند فراهم کرد.

وی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در بخشهای گوناگونی صاحب فناوری شده است، اذعان داشت: ۷ یا ۸ سال پیش همین کارخانه جیسیاف اصفهان که در حال تکمیل شدن بود غربیها مانع شدند و اعلام کردند که تعطیلش کنید تا به توافق برسیم.

لاریجانی با بیان اینکه غربیها شرایط را در آن دوران به هم زدند، تصریح کرد: آن اقدام غربیها باعث شد که فناوری هستهای افزایش یافت و در تمامی ابعاد پیشرفت کردیم.

وی با اشاره به اینکه مجاهدتها و زحمتها برای ایران دستاوردهای مهمی داشت، تصریح کرد: جوانان ما صاحب فکر و تجربه شدند و این مسئلهای نبود که آنها اجازه بدهند جوانان ما در کشورهایشان آن را بیاموزند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به افراد حاضر در مراسم دومین سالگرد شهادت شهید احمدیروشن گفت: این افراد مانند آقای دکتر صالحی میدانند قیمت این کار در ایران چقدر است و به آن افتخار میکنند.

وی با بیان اینکه اگر انرژی صلحآمیز هستهای قیمتی نبود، آنها برایش سر و صدا راه نمیانداختند، خاطرنشان کرد: آنها برای موضوعات مهم مسئلهسازی میکنند.

نماینده مردم قم در مجلس با طرح این پرسش که آیا ما میتوانستیم با هزینهای کمتر به اینجا میرسیدیم اظهار داشت: در امور تاکتیکی راههای بهتری وجود داشت و بهتر میتوانستیم عمل کنیم اما در کل مشکل آنها ریشهای است و شاید خیلی به مسائل هستهای مربوط نمیشود.

وی با بیان اینکه مشکل غربیها با ایران استراتژیک است تصریح کرد: همین موضوع در بیان امروز مقام معظم رهبری در جمع مردم قم مطرح شد که سخن دقیقی است زیرا مسئله آنها با اسلامی است که تفکر سیاسی درون خویش دارد، آنها نگران این هستند که این تفکر گسترش یافته و طرفدار پیدا کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آنها میگویند ایران توازن منطقهای را به هم زده است که شاید تا حدی حق دارند زیرا جمهوری اسلامی ایران مسائلی را دنبال میکند که آنها خلافش را پیگیری میکنند.

وی تصریح کرد: در واقع مشکل اصلی آنها با ایران همین موارد است و دستاویز قراردادن مسائلی همچون حقوق بشر مبتذل است.

لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه آمریکاییها برای خرابکاری خوبند اما پس از خرابکاری دیگر نمیتوانند جمع کنند، اظهار کرد: آنها با چه سر و صدایی به افغانستان آمدند و با چه ژستی از هواپیما پیاده شده و گفتند میخواهیم برج دموکراسی را در این کشورها و اطراف آن برافراشته کنیم. اما پس از چند سال در آن ماندند و سپس واسطه فرستادند که بیایید فکری کنیم تا بحران حل شود.

وی با اشاره به اینکه آمریکاییها با ادعای حل کردن مشکلات و مبارزه با تروریسم پا به خاورمیانه گذاشتند این سوال را مطرح کرد که آنها چه چیز را حل کردند؟

لاریجانی ادامه داد: امروز ضمن اینکه مذاکرات را به صورت جدی دنبال میکنیم باید به طور جد در فناوری هستهای نیز پیشرفت کنیم و تصور نکنیم خواب به ما کمکی میکند، البته اگر آنها نیز زیر میز زدند نباید شرایط را برای سوء استفاده فراهم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در هفته اولی که اسرائیل به لبنان سفر کرد کنفرانس رم برای آتشبس تشکیل شد و از ما نیز کمک خواستند، در آن کنفرانس خانم رایس گفت ما آتشبس را نمیپذیریم و نگذاشت این موضوع عملی شود زیرا آنها تصور میکردند که مسئله تا مدتی کوتاه حل میشود اما در آنجا گیر کردند.

وی با بیان اینکه مسئله غربیها و آمریکا مباحث هستهای نیست، اظهار داشت: شاید ۱۰ درصد ماجرا هستهای باشد اما ۹۰ درصد آن چیز دیگری است، در واقع آنها میگویند شما چرا روی استقلالتان و بیدار شدن کشورها میایستید، چرا تأثیرگذار شدهاید؟

وی در ادامه سخنانش خطاب به آمریکاییها گفت: مگر ما به شما گفتیم که به لبنان و یا عراق حمله کنید، البته شما به آن کشورها حمله کرده و در آنجا گرفتار شدید و امروز متوجه شدید که شرایط منطقه تغییر کرده است.

لاریجانی با اشاره به مذاکرات ایران با ۱+۵، تصریح کرد: اگر ایران مذاکرات را دنبال میکند چیز جدیدی نیست و پیش از این هم ایران مذاکرات را دنبال میکرد و آنها بودند که مذاکره را رها میکردند.

نماینده مردم قم درادامه سخنان خود تأکید کرد که اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری را دنبال کنیم هم شرایط اقتصادی مطلوب میشود و هم در مذاکرات پیشرفت مطلوبی خواهیم داشت.

لاریجانی افزود: آمریکاییها ممکن است تصور کنند که سخت کردن تحریمها به نتیجه نشسته است اما اگر این سخنان را برای ژست میگویند حرفی نیست، اما اگر اینگونه میاندیشند مجددا اشتباه میکنند.

وی با بیان اینکه تصور حضور ایران در مذاکرات و ارتباط آن با سخت شدن تحریمها غلط است، گفت: اگر ما با شما به توافق رسیدیم به این دلیل بود که تصور میکردیم شما به تعهداتتان عمل میکنید پس نباید تصور کنید فشار آوردید و ایران مجبور به مذاکره شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این آزمون آخر است و اگر در آن رفوزه شوید ایران مجبور است اقدام دیگری انجام دهد.

لاریجانی در توصیههایی برای دنبال کردن مذاکرات هستهای، گفت: در مذاکرات سیاسی باید به این نکته اشاره کرد که هم از تجربیات استفاده کنیم و هم این نکته را توجه داشته باشیم که نمیتوان به قولهای آنها اعتماد کرد.

وی با بیان اینکه در تکنولوژی هستهای نباید محدودیت ایجاد کرده و متوقف شویم، تصریح کرد: اینکه میگویند راکتور اراک باید تعطیل شود را نباید بپذیریم، اینکه ما از چه تکنولوژی استفاده میکنیم به آنها ارتباطی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نظارت بینالمللی را قبول دارد اما محدود کردن دانشمندان را نمیپذیرد، خاطرنشان کرد: ما باید با نگاه به گذشته از تجربیات استفاده کرده و مسیر را برای خود روشن کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی تصور کنند با فشار میتوانند بخشی از فناوری هستهای را معطل کنند، در بقیه مسائل هم دیگر به ما مجال نخواهند داد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار