سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

نگران درز بقیه اسناد محرمانه‌ برجام هستیم/ به‌صورت رسمی به آژانس اعتراض خواهیم کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌صورت رسمی به آژانس در خصوص درز اطلاعات اعتراض خواهد کرد.
کد خبر: ۹۲۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲ - 26July 2016

نگران درز بقیه اسناد محرمانه‌ برجام هستیم/ به‌صورت رسمی به آژانس اعتراض خواهیم کرد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در خصوص خبر "درز اطلاعات محرمانه ایران از آژانس بینالمللی انرژی اتمی" گفت: جمهوری اسلامی ایران بهصورت رسمی به آژانس در خصوص این درز اطلاعات اعتراض خواهد کرد. پیگیری این ماجرا از طریق آژانس هم به این دلیل است که اگر از آژانس اطلاعات درز نکرده باشد قاعدتاً از جایی است که آژانس از آن بی اطلاع نیست.

کمالوندی افزود: یک سند محرمانهای به آژانس داده شده، این سند محرمانه برنامه بلندمدت کشور بوده است و باید علیالقاعده وظیفه آژانس که همان امانتداری اطلاعات کشورهاست بهخوبی رعایت شود؛ چنانکه نه ما بلکه همه کشورها علاقه دارند که اسنادشان نزد این نهاد، محرمانه باقی بماند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال لو رفتن اطلاعات ایران از سوی اعضای 1+5 گفت: اطلاعات خارجشده از آژانس شامل "کل سند محرمانه ایران" نیست و تنها بخشهایی از برنامه هستهای کشور از آژانس خارجشده است و همین بخشها هم قطعاً از سوی افرادی رخداده که به این سند دسترسی دارند، البته ما برنامه بلند مدت غنی سازی و تحقیق و توسعه خود را طبق برجام به اطلاع 5+1رسانده بودیم و باید علاوه بر آژانس این برنامه با آنها نیز مشارکت می شد؛ ولی زمانی که این سند را به آژانس تحویل دادهایم علیالقاعده آژانس را مسئول آن میدانیم و آژانس باید بررسی کند و ببیند که چه اتفاقی افتاده که این اطلاعات و اسناد از یک رسانه بینالمللی سر درمیآورد.

وی با تأکید بر اینکه ما سندی محرمانه را در اختیار آژانس گذاشتیم و به همین دلیل مسئول آن را هم آژانس میدانیم، گفت: شما وقتی امانتی را به شخصی بسپارید اگر اتفاقی برای آن امانت بیفتد اولین کسی که از آن سؤال میکنید همان کسی است که امانت پیش او بوده.

کمالوندی افزود: البته 5+1 در داخل خودشان هم مخالفینی دارند و این موضوع باعث میشود هم در آمریکا و هم دیگر کشورها ملاحظات خاص سیاسی خودشان را داشته باشند و این مخالفین ممکن است این سند یا بخشهائی از آنرا به دست آورده باشند و به این دلیل که میخواهند به دولتهای خود فشار بیاورند، آن را منتشر کنند.

وی در خصوص اهداف این اقدام از سوی خبرگزاریهای غربی گفت: تلقی من این است که بهاحتمال خیلی زیاد این کار برای فشار آوردن به هیئت حاکمه آمریکا آنهم توسط کسانی که در آمریکا مخالف برجام هستند انجامشده و علیالقاعده روی ما فشاری ندارد.

کمالوندی با ابراز نگرانی نسبت به درز اطلاعات از آژانس بینالمللی انرژی اتمی، خاطرنشان کرد: بهطورکلی ما از این به بعد بر اساس پروتکل الحاقی بسیاری از اسناد را در اختیار آژانس قرار خواهیم داد و آژانس هم طبق منشور و پادمانی که با ما امضاء کرده و حتی طبق پروتکل الحاقی موظف به حفظ اسرار و اسناد ما است و لذا وقتی سندی از آژانس بیرون میآید ما نگران میشویم که در حوزههای دیگر هم ممکن است این اتفاق بیفتد.

معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی بابیان اینکه در مورد این سند ما نگرانی خاصی نداریم گفت: اگر این سند بیرون بیاید چیز خاصی برای ما ندارد ولی بهطورکلی اصل بر این است که نبایستی هیچ سندی از آژانس به رسانهها کشیده شده و عمومی شود و به همین دلیل نگرانی ما از این بابت است که اگر امروز این سند غنیسازی بلندمدت ما درز کرده فردا سرنوشت اطلاعات دیگر ایران در سازمان چه میشود؟ به این دلیل است که ما در این مسئله حساسیت نشان میدهیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال افشای این سند برای کوتاه آمدن ایران از مواضع خود در برجام با بیان اینکه اصلاً منظور از انتشار اطلاعات در مورد این سند این چیزها نمیتواند باشد گفت: اشخاصی که این سند را افشاء میکنند با این هدف این کار را نمیکنند چون از آن عقبنشینی ایران بیرون نمیآید؛ بیشترین چیزی که از آن بیرون میآید، فشار به هیئت حاکمه آمریکا و طرفهای غربی است که با ایران توافق کردند و یکبخشی از جناحهای غربی تندرو که خواستههای غیرمنطقی داشتند این اسناد را منتشر میکنند، البته موضوعاتی مانند اینکه طرف مقابل دوست داشته باشد ایران در موقعیت ضعیفتری باشد، برنامهاش کندتر پیش برود و زمینه پیشرفت نداشته باشد میتواند درست باشد کمااینکه اگر دوست داشتند در برجام غنیسازی ما را به صفر برسانند.

کمالوندی تأکید کرد: خواستههای طرف غربی خواستههای حداکثری است اما اینکه ما بخواهیم از بخشهایی از این سند که بیرون آمده یک چنین نتیجهگیری را بکنیم، من موافق نیستم.

 بهروز کمالوندی در ادامه، با رد اظهارات "آنگلا مرکل" در خصوص تلاش ایران برای خرید اقلام غیرمتعارف هستهای گفت: بههیچعنوان قرار نبوده که ما اقلامی را از خارج تهیه کنیم و لذا هیچگونه اقدامی هم در این خصوص انجام نداده بودیم، این مطلب را آقای دکتر صالحی هم بیان کردند، و بر همین اساس گزارشی که خانم مرکل به نقل از سیستم امنیتی آلمان ارائه کردند هیچ پایه و اساسی ندارد، یعنی ما قصد یا اقدامی برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به روش غیرمتداول و غیرمتعارف از آلمان نداشتهایم؛ فلذا ممکن است این سخنان تنها حدس و گمانهای غلط خودشان باشد.

معاون بینالملل رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان با تأکید بر اینکه فشارهای غربی بر برجام حد و اندازهای خواهند داشت گفت: تشکیل جبههای برای فشار بر ایران و بر برجام در هرزمانی میتواند از سوی غرب تشکیل بشود، به این شکل هم نیست که آنها تمایلی برای ایجاد فشار بر ایران نداشته باشند، اما در این بین باید ببینیم که طرف مقابل تا کجا توانایی ادامه این راه را دارد، چراکه در گذشته آنها تلاش میکردند که هر نوع فشاری را بر ایران تحمیل کنند و حتی فشار نظامی را هم ایجاد کنند، اما آنها زمانی از این نوع اقدامات خود دست کشیدند که دیدند نمیتوانند به خواستههای حداکثریشان برسند. امروز هم آنها در همین شرایط قرار دارند، یک مذاکرهای انجام شده و یک معاملهای صورت گرفته، در این بین گروهی تندرو در آمریکا تلاش میکنند که خواستههای خود را به دولت آمریکا تحمیل کنند، همچنین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه نیز سودای منزوی کردن ایران در جهان و ادامه فشارهای سیاسی و اقتصادی پیشین به ایران را در سر دارند که البته تااندازهای این اعمال فشارها میتواند ادامه داشته باشد و قطعاً به این زودی پایان نخواهد یافت لیکن تردید نداریم که در پایان ما پیروز میدان هستیم.

منبع: نسیم

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار