بیوتروریسم در عرصۀ سموم کشاورزی و مواد غذایی/ غذای سالم، جایگزین فست فودها

بیوتروریسم صهیونیستی و عوامل مافیایی داخلی برای ترویج و گسترش کودهای اوره، نیتراتی و سموم کشاورزی تلاش فراوان دارند و آلودگی‌های بیوتروریستی را از مزرعه تا سفره بسیار گسترده کرده‌اند.
کد خبر: ۹۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱ - 27July 2016

بیوتروریسم در عرصۀ سموم کشاورزی و مواد غذایی/ غذای سالم، جایگزین فست فودها

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نقش غذا و آشامیدنیها در سلامت انسان بر هیچ کس پوشیده نیست. امروزه سلامت غذا تاثیر فراوانی بر سلامت افراد جامعه داشته و از این طریق در پویایی، شادابی و بهره وری جامعه اثرگذار است.

سلامت غذا یکی از مهمترین چالشهای فرآوری سازمانهای جهانی و ملی تلقی میشود و به منظور حفظ و ارتقاء آن، برنامههای متعددی با صرف هزینههای فراوان، اجرا میشود.

آمار دقیقی در خصوص بیماریهای ناشی از غذا در کشور ما وجود ندارد؛ بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت مرگ سالانه 1/2 میلیون کودک در کشورهای در حال توسعه به دلیل بیماریهای مرتبط با اسهال است. بیماریهای ناشی از غذا در کشور آمریکا 76 میلیون مورد در هر سال تخمین زده میشود و هزینۀ مربوط به درمان و کاهش بهره وری آن 9/34- 5/6 میلیارد دلار برآورد میشود.

مواد غذایی از مزرعه تا سفره در معرض آلوده شدن به عوامل خطرزای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی قرار دارند و در صورت عدم آگاهی افراد اعم از تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان، احتمال وقوع آلودگی افزایش یافته و سلامت مصرف کننده در معرض مخاطره قرار میگیرد.

استفاده از انواع سموم، آفتکش ها و کودهای شیمیایی در کشاورزی امروزه، مشکلات زیادی را به ویژه در کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است.

بیوتروریسم صهیونیستی و عوامل مافیایی داخلی برای ترویج و گسترش کودهای اوره، نیتراتی و سموم کشاورزی تلاش فراوان دارند و آلودگیهای بیوتروریستی را از مزرعه تا سفره بسیار گسترده کردهاند.

متاسفانه کشاورزان و باغداران، دانش و آگاهی لازم در مورد نحوه و میزان مصرف این گونه مواد خطرناک را ندارند و با مصرف بی رویه و بدون کنترل، نه تنها محیط زیست را آلوده کردهاند، بلکه با ایجاد مواد باقیماندۀ شیمیایی بیش از حد استاندارد در محصولات کشاورزی، باعث ایجاد بیماریها و مشکلاتی مانند ناباروری, تغییرات هورمونی، اختلال در بلوغ کودکان و نوجوانان، نقص سیسیتم ایمنی بدن و ... شده است.

حدود 60 درصد از سموم آفات، 90 درصد قارچ کشها، 30 درصد حشره کشها سرطان زا هستند؛ وجود آرسنیک، سرب و سایر فلزات سنگین، علت سمیت و آلودگی برنجهای وارداتی است و مردم را دچار مشکل می کند و ریسک بروز بیماری را در افراد افزایش میدهد.

بهتر است که اشارهای درباره غذاهای آماده و فست فودها نیز داشته باشم. سوسیس و کالباس از کلمه لاتین "سالوس" به معنای نمک زده شده گرفته شده است که اکنون این فراورده در کشورهای اروپایی و آمریکایی و سراسر جهان جز آن دسته از فراورده های گوشتی است که طرفداران زیادی دارد.

در ایران به فراورده های با قطر بیشتر کالباس و به فراورده های با قطر کمتر سوسیس گفته میشود. امروزه انواع فراورده های گوشتی مانند سوسیس، کالباس، برگ، کباب لقمه، انواع برگر ماهی از جمله محصولاتی است که در سبد غذایی خانوار به وفور دیده میشوند.

به دلیل بافت جوان کشور و زندگی شهرنشینی روی آوردن خانواده ها به فراوردههای آماده، سهولت و تنوع این محصولات باعث شده است که روند رو به رشد تولید اینگونه محصولات افزایش یابد. آمارها نشان می دهند که روزانه 4,5 تا 5 میلیون وعده از تولیدات فراورده های گوشتی استفاده میشود، به طوری که 60 درصد این فراورده ها در مغازههای ساندویچ فروشی و رستورانها و 40 درصد در سبد غذایی خانوار قرار میگیرد.

نکتهای که قابل ذکر است و یکی از بحث انگیزترین موضوعات مهم در رابطه با سوسیس و کالباس مطرح است این است که بسیاری از مردم و کارشناسان معتقد هستند در تهیه این کالباس و سوسیس ها گوشت مرغوب به کار نمی رود و بیشتر فراورده های جانبی حیوان مانند چربی، پوست، سنگدان، گردن و پشت مرغ و تکههای چربی گوشت گوسفند و ... به کار میبرند که خود یک تاثیر روانی نامطلوب در بین افراد گذاشته است.

ساندویچ همبرگر هم که معلوم نیست گوشت آن از کجا و چگونه تهیه شده است و اکثرا با گوشتهای منجمد قدیمی تهیه میشود چون به تولید کننده سود زیادی میرساند .

ترکیبات و نمک زیاد این گونه محصولات به سلامت افراد آسیب جدی وارد میکند. افراد سوداگر سود خود را در کاهش کیفیت موادغذایی و منفعت بیشتر میدانند و به بهداشت و سلامت مردم اهمیتی نمیدهند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار