راهیان نور غرب و شمالغرب-18/

اولین تصاویر از یادمان شهدای پاوه

یادمان شهدای پاوه محل دفن پیکرهای مدافعان شهر پاوه است که در مقابله با ضدانقلاب‌ به شهادت رسیدند. اولین تصاویر از محل این یادمان در سال‌های 58 و 59 و دهه شصت در ذیل آمده است.
کد خبر: ۹۴۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ - 02August 2016

اولین تصاویر از یادمان شهدای پاوه

به گزارش خبرنگار دفاع پرس در جهاد رسانهای شهید رهبر، مرداد سال 1358 فعالیتهای گروهکهای ضدانقلاب در پاوه افزایش یافته بود. از این رو تعدادی از نیروهای پاسدار و ارتشی به همراه پیشمرگان کرد مسلمان برای دفاع از مردم کردستان و مقابله با منافقین مزدور به پاوه عزیمت کردند.

در این مقابله نابرابر، برادران مدافع انقلاب که تعدادشان در این شهر، بیش از 180 نفر و سلاح آنان چیزی جز ژ3 نبود با مهماتی مختصر در مقابل دو تا سه هزار نفر مهاجم مزدور که به انواع سلاحهای سبک و سنگین مجهز بودند؛ قهرمانانه ایستادگی کرده و در حالی که شهر پاوه در معرض سقوط قرار داشت 36 نفر مدافع شجاع دفاع از بیمارستان و حمایت از بیماران را به عهده میگیرند.

مزدوران مهاجم وحشیگری را به اوج رساندند و در شب بیست و ششم مرداد ماه بیمارستان را محاصره کرده و به تیراندازی میپردازند؛ لیکن با دفاع مردانه محافظان بیمارستان مواجه شده و تعدادی از آنان به هلاکت میرسند و مدت کوتاهی را عقبنشینی میکنند.

صبح روز 23 رمضان مصادف با روز جمعه درگیری مجدداً آغاز میشود و مهاجمین با تعداد بیشتر و تجهیزات سنگینتر به بیمارستان حمله میکنند؛ محافظین بیمارستان به آتش آنان پاسخ میدهند؛ ساعت حدود 11 صبح بیمارستان از چهار طرف در محاصره قرار میگیرد و حلقه محاصره تنگتر میشود، در اوج این نبرد نابرابر مهمات اندک برادران به پایان میرسد، دفاع جانانه آنان در هم میشکند و 26 تن از این رادمردان با شهادت سرخشان، خون خود را نثار راه خدا و دفاع از انقلاب مردمشان میکنند.

پیکرهای بسیاری از این مدافعان در شهر پاوه به خاک سپرده شد و از دیروز تا به امروز قبور مطهر این شهدا محل زیارتگاه عاشقان بوده است و یادمان شهدای پاوه در محل دفن این شهدا برپا شده است.

در ادامه تصاویری از محل دفن این شهدا در سالهای نخست پیروزی انقلاب را میبینید؛ که امروز این مکان به عنوان یادمان شهدای پاوه شناخته میشود.


حضور شهید چمران بر سر مزار شهدای پاوه

---


حضور رهبر معظم انقلاب در یادمان شهدای پاوه در مهرماه 1390

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار