از شبکه افق پخش می‌شود؛

تولد «پیشمرگان کرد مسلمان» به روایت تاریخ

چهارمین قسمت مجموعه مستند «پیشمرگان» با موضوع تاسیس سازمان پیشمرگان مسلمان کرد، سه شنبه ۱۲ مرداد از شبکه افق پخش می شود.
کد خبر: ۹۴۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳ - 02August 2016

تولد «پیشمرگان کرد مسلمان» به روایت تاریخ

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و به پشتیبانی مردم ایران، اتفاقات زیادی از سوی کشورهای بیگانه ترتیب داده شد تا این پدیده نوظهور و مردمی را با شکست مواجه کنند، یکی از این اتفاقات راه اندازی شورش های جدایی طلبانه در مرزهای شرقی و غربی کشور بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حزب دموکرات و کومله با ایجاد نا آرامی، حاکمیت موقت بر سنندج را در دست گرفتند، آنها افراد و خانواده های مذهبی و موافق جمهوری اسلامی را دستگیر و اعدام می کردند؛ در این بین برخی از مردم کرد به کرمانشاه هجرت کرده و پس از مدتی در بازگشت به سنندج، سازمان «پیشمرگان کرد مسلمان» را برای مقابله با کومله و دموکرات ها تأسیس کردند.

هدف از راه اندازی این سازمان، همکاری با سپاه پاسداران برای آزادی مناطق غربی کشور بود، آنها تلاش زیادی کردند تا بتوانند دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کنند و بسیاری خونشان را در این راه نثار پیروزی کردند.

مجموعه «پیشمرگان» مستندی راجع به تاریخ کردها در ایران خصوصاً فعالیت پیشمرگان کرد بعد از انقلاب است.

این فیلم، ترکیبی از تصاویر مستند و آرشیوی و مصاحبه با پیشمرگان مسلمان کرد سنندجی است و در میانه این مصاحبه ها، از نریشن هم برای ارائه اطلاعات تکمیلی به بینندگان استفاده می شود.

محسن هادی، تهیه کنندگی «پیشمرگان کرد» را بر عهده داشته است.

چهارمین قسمت از این مجموعه سه شنبه ۱۲ مردادماه ساعت ۲۰ و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۲.۳۰ از شبکه افق پخش می شود.

منبع: مهر
 

نظر شما
پربیننده ها