داعش بعد از دو سال کجای عراق است؟

تروریست‌های داعش که با ورود ناگهانی به عراق، ماهها توازن وحشت و قدرت را در دست خود نگه داشته بودند، این روزها مناطق تحت تسلط خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵ - 03August 2016

داعش بعد از دو سال کجای عراق است؟

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، گروه تروریستی داعش در سال 93 توانست با اشغال و تثبیت مواضع در استان الرقه و بخشهای وسیعی از استان دیرالزور سوریه به سوی مرزهای عراق پیشروی کند.

عناصر تروریستی داعش با همکاری برخی مقامات فاسد عراقی توانستند در بهار 93 موصل مرکز استان نینوی را اشغال کنند و در ادامه نیز استانهای صلاح الدین، دیاله و الانبار را اشغال کردند و توانستند به مرزهای استان بغداد نزدیک شوند.
 
در حالی که اوضاع میدانی نشان میداد وضعیت به سود تروریستها در جریان است و هر لحظه امکان سقوط بغداد وجود دارد، آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر با صدور فتوایی از مردم عراق خواست با تشکیل بسیج عمومی به ارتش کمک کنند.

در همین مقطع زمانی مستشاران نظامی ایران با درخواست رسمی دولت عراق وارد عمل شدند و نقش ویژهای در حفظ یکپارچگی این کشور ایفا کردند.

 
با وجود این که تروریستها حتی از طریق استان دیاله به مرزهای کشورمان هم نزدیک شده بودند اما تشکیل بسیج عمومی در عراق توانست وضعیت میدانی را در دو سال 180 درجه تغییر دهد.

در دو سال گذشته، بسیج مردمی علاوه بر آزادسازی بیش از 90 درصد استانهای صلاح الدین، الانبار، دیاله، کنترل 19 شهر بزرگ و راهبردی دیگر را از دست تروریستها خارج کردند.

آزادسازی شهرهای آمرلی، جرف الصخر، جلولاء، السعدیه، المقدادیه، الدور، العلم، تکریت، فلوجه، الرمادی، بیجی و دیاله تعدای از این شهرهای آزادسازی شده هستند.

نیروهای بسیج مردمی عراق همچنین موفق شدهاند علاوه بر تامین امنیت حرمهای مطهر ائمه در سامرا و کاظمین، تعداد زیادی از پالایشگاهها و چاههای نفتی را بازپس بگیرند که پالایشگاه بیجی و چاههای نفتی صلاحالدین نمونههایی از آن است.


در مجموع این عملیاتها، نیروهای بسیج مردمی تاکنون 4 هزار شهید تقدیم کردهاند.

پاکسازی صدها روستا در استانهای مختلف و آزادسازی بیش از 20 هزار کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده بخشی دیگری از دست آوردهای نیروهای بسیج مردمی عراق است.

با وجود فشار آمریکا، دولت عراق پاکسازی مناطق شمالی استان صلاح الدین و بخشهای تحت اشغال تروریستها در استان های الانبار و کرکوک ( شهر راهبردی الحویجه) را در دستور کار قرار داده است.

نیروهای کرد هم علاوه بر پاکسازی شهر سنجار در شمال استان عراق، خط دفاعی مستحکمی در مقابل تروریستها در استانهای «دهوک» و «اربیل» ایجاده کردهاند.

تحوات میدانی عراق نشان میدهد نیروهای مسلح این کشور آزادسازی استان نینوا، بزرگترین پایگاه عناصر تروریستی داعش در این کشور را در دستور کار قرار دادهاند و در آینده نزدیک باید شاهد عملیات نیروهای عراقی در این استان باشیم.

در عین حال برخی کارشناسان معتقدند نیروهای عراقی باید در گام نخست مناطق اشغال شده در شمال استان الانبار و مرزهای سوریه را آزاد کنند تا تروریستها فرصت مجدد برای حمله به عراق نداشته باشند.

 نقشه ذیل مناطق تحت کنترل دولت عراق، نیروهای کرد و گروه تروریستی داعش را نشان می دهد؛ موصل آخرین پایگاه تروریستها در عراق است و همچنان بخشهای از استانهای صلاح الدین، الانبار و کرکوک در اختیار گروه تروریستی داعش قرار دارد.
 
منبع: فارس
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار