رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:

سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار خزر/ امکان جبران خسارت‌های زیست محیطی انتقال آب خزر وجود ندارد

«شاعری» با انتقاد از طرح انتقال آب خزر به استان سمنان، گفت: اجرای انتقال آب خزر به استان سمنان شرایطی همانند دریاچه ارومیه را رقم می زند.
کد خبر: ۹۴۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲ - 05August 2016

سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار خزر/ امکان جبران خسارت‌های زیست محیطی انتقال آب خزر وجود ندارد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «علی محمد شاعری»، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از اخبار مطرح شده مبنی بر انتقال آب خزر به سمنان، گفت: با توجه به اینکه دریاچه خزر بسته است کوچکترین دخل و تصرف در آن موجب بهم ریختگی اکوسیستم خزر خواهد شد.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه درمجلس شورای اسلامی، افزود: شنیده ها حاکی است از آن است که دولت درصدد انتقال آب خزر به استان سمنان است که اگر صحت داشته و آب خزر به سمنان یا هر استان دیگری منتقل شود با توجه به بسته بودن دریاچه خزر و پسروی شدید آب پیش بینی می شود که یک فاجعه زیست محیطی رخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه انتقال آب خزر به استان های دیگر به طورحتم شرایطی مانند دریاچه ارومیه را رقم خواهد زد، تصریح کرد: دریاچه خزر به لحاظ بسته بودن قدرت خود پالایی بسیار کمی دارد بنابراین برداشت آب و شیرین سازی آب شور این دریا موجب افزایش غلظت نمک شده و زندگی آبزیان را با خطر روبه رو خواهد کرد.

شاعری با اشاره به اینکه تالاب های اطراف این دریا درصورت انتقال آب در سریع ترین زمان ممکن خشک می شوند، گفت: همچنین انتقال موجب افزایش دمای آب خزر شده و به طورکلی اکوسیستم دریای خزر و گردش طبیعی حیات دراین دریاچه با مشکل همراه خواهد شد؛ از سوی دیگر علاوه براینکه این اقدام موجب  خسارت به زندگی مردم این منطقه می شود به طورحتم از بین رفتن جنگل تا حدود 200 کیلومتر در مسیر انتقال آب را هم به دنبال خواهد داشت.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه انتقال آب خزر به هر استان دیگر حتی باعث شوری خاک و آسیب به تاسیسات صنعتی و کشاورزی در آن مناطق می شود، افزود: واقعا اگر دولت درصدد است که مشکل آب در استان سمنان و استان های دیگر را حل کند بهترین راه انتقال و شیرین سازی آب خلیج فارس است چون این دریا متصل به آب های آزاد بوده و هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

وی با تاکید بر اینکه امکان جبران خسارت های زیست محیطی ناشی از انتقال آب خزر به استان های دیگر وجود ندارد، تصریح کرد: کارشناسان، مسئولان و مردم مناطق شمالی کشور اعتقاد دارند که این اقدام نباید صورت گیرد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انتقال آب خزر از سوی دولت در حال پیگیری است، گفت: درحال حاضر سازمان محیط زیست در حال بررسی طرح ارزیابی زیست محیطی این اقدام است البته به مسئولان سازمان محیط زیست مراتب اعتراض خود در مخالفت نسبت به این کاربه صورت شفاهی اعلام کردم اما به نظر میرسد که  سازمان محیط زیست تحت تاثیر فشارهای دولت درحال بررسی این موضوع است.

منبع: خانه ملت

 

نظر شما
پربیننده ها