دویچه وله:

صادرات اسلحه از بالکان به سوریه/ عربستان اولین مبدا سلاح برای انتقال به سوریه است

گزارش دویچه وله حاکی از آن است که کشورهای شرق اروپا مخفیانه به خاورمیانه اسلحه صادر می کنند و این سلاح‌ها که ارزش آن میلیاردی است ابتدا به عربستان و سپس به سوریه می رود.
کد خبر: ۹۴۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴ - 07August 2016

صادرات اسلحه از بالکان به سوریه/ عربستان اولین مبدا سلاح برای انتقال به سوریه است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی یکشنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: گفته می شود سطح تجارت اسلحه از این کشورها به خاورمیانه تا یک میلیارد و 200 هزار یورو می رسد و بیشتر این سلاح ها ابتدا به عربستان سعودی و سپس به سوریه منتقل می شوند.
کشور جنگ زده سوریه مملو از سلاح است.

سلاح هایی چون انواع آک- 47، مسلسل، نارنجک، ضد موشک و ضدتانک. بیشتر این سلاح ها از کشورهایی چون بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، اسلواکی، مونتنگرو ، صربستان و رومانی به سوریه منتقل می شوند.

این سلاح ها برای رسیدن به مقصد خود در سوریه ابتدا از راه هوایی یا کشتی به عربستان سعودی، اردن و امارات عربی متحده منتقل و در مرحله بعدی از این کشورها به سوریه ارسال می شوند.

برای مشخص شدن مسیر انتقال سلاح کارشناسان شبکه خبری (BIRN) و سازمان (OCCRP) سال ها تحقیق کردند و گزارش های کارشناسان و سازمان ملل متحد را در این باره مطالعه کردند.

آنها هزاران ویدئو و عکس در این باره را دیدند و بسیاری از قراردادهای فروش اسلحه را مطالعه کردند و خود به تعقیب کشتی ها و هواپیماهای مشکوک پرداختند.

یکی از دلایل این کارشناسان یک گزارش محرمانه است که در آن یک مقام بلندپایه وزارت دفاع صربستان شرح می دهد که چگونه سلاح های صادراتی این کشور به عربستان سعودی پس از رسیدن به این کشور به سوریه منتقل می شوند.

دویچه وله فارسی توضیح داد: رابرت استفان فورد، سفیر آمریکا در سوریه از سال 2011 تا 2014 در گزارشی به کارشناسان این دو موسسه نوشته است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) وظیفه هماهنگی انتقال این سلاح ها را از کشورهای شرق اروپا به سوریه به عهده داشته است.

گفته می شود در همه این موردها کلیه قوانین صدور مجوز برای انتقال سلاح به سوریه در این کشورها نادیده گرفته شده است.

در برگه های اطلاعاتی راجع به هزاران تن کالای بسیاری از هواپیماهای باری از بلغارستان و اسلواکی به خاورمیانه که مورد مطالعه قرار گرفته اند، به جزئیات محموله اشاره ای نشده و فقط نوشته شده محموله ناشناخته.

سلاح های ارسالی به عربستان سعودی بیشتر بازمانده های سلاح های جنگ بالکان در دهه 1990 هستند.

دویچه وله فارسی در پایان افزود: این سلاح های انتقالی به سوریه در بسیاری موردها به دست گروه های افراطی سوریه چون انصار شام یا جبهه اسلام گرای نصرت یا گروه تروریستی داعش رسیده اند.

منبع: ایرنا

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار