ویژگیهای همسر صالح از نگاه امام رضا(ع)

خداوند متعال می‌فرماید: ما از جنس خودتان همسرانی را آفریدیم تا برای شما ایجاد آرامش کنند و بین شما مودت و رحمت قرار دادیم.
کد خبر: ۹۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱ - 09August 2016

ویژگیهای همسر صالح از نگاه امام رضا(ع)

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجتالاسلام محمد مهدی مهدویسیرت، استاد حوزه و دانشگاه، درباره ویژگیهای همسر در نگاه قرآن و عترت گفت: خداوند متعال میفرماید: ما از جنس خودتان همسرانی را آفریدیم تا برای شما ایجاد تسکین کنند و بین شما مودت و رحمت قرار دادیم (وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً) بنابراین بهترین گزینه در مصادیق تسکین همسران هستند.

همسر صالحه موجبات آرامش را فراهم میکند

وی با اشاره به اهمیت خلوص و صلاحیت در ایجاد تسکین همسران گفت: هر اندازه درجه خلوص و صالحیت همسر بیشتر باشد، تسکین و آرامش اثرات خود را بیشتر نمایان میکند. امام رضا(ع) در این راستا فرمودند: «مَا أَفَادَ عَبْدٌ فَائِدَةً خَیْراً مِنْ زَوْجَةٍ صَالِحَةٍ»؛ یعنی بهترین فایده برای بندگان خدا داشتن همسر صالحه است. بنابراین هر اندازه بانوان در صالحیت کوشا باشند، مصادیق تسکین را برای همسرانشان بیشتر فراهم میکنند. در ادامه حدیث میفرمایند «حَفِظَتْهُ فِی نَفْسِهَا وَ مَالِهِ»؛ در غیاب همسرش هم از خود و  هم از مال مردش محاظفت میکند. در واقع میتوان گفت بروز چنین رفتارهای مصلحانهای از جانب همسر موجبات آرامش و تسکین را در بین همسران فراهم میکند.

این استاد حوزه و دانشگاه در بیان ویژگی حضرت زهرا(س) در رتبه صالحیت تصریح کرد: وجود مقدس پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند ای علی، تو همسری را داری که من دارای چنین همسری نیستم. البته به عنوان کسر شأن نسبت به حضرت خدیجه(س) محسوب نمیشود بلکه گویای مقام والای حضرت زهرا(س) است. بنابراین میتوان شأن و مقامات اشخاص را به نسبت رشد در درجات صالحیت دانست؛ با این حال وجود مبارک حضرت فاطمه(س) بسیار فراتر از این مسائل نزد خداوند شأن و مقام دارند که به استناد احادیث، هیچ بشری به کنه معرفت این بزرگواران نمیتواند دست یابد.

افزایش صالحیت، آرامش و رشد همسر را به دنبال دارد

مهدویسیرت ضمن اینکه ارتقای صالحیت را از مسائل مهم در زندگی زناشویی دانست، افزود: هر اندازه درجه صالحیت افزایش پیدا میکند،  سکونت و آرامش در همسر بیشتر میشود  و از طرفی ارتقای او در صفات الهی آسانتر میشود. در زندگی برخی از اهلبیت(ع) مانند امام حسن و امام جواد(ع) نیز به واسطه اینکه همسران نامناسبی داشتند، آرامش ظاهری (نه باطنی) در آنها وجود نداشت، هرچند این بزرگواران به وظایف همسرداری خود به نحو احسنت پایبند بودند.

وی با اشاره به اینکه از ثمرات صالحیت، کسب آرامش است، افزود: اصل ثمره صالحیت آرامش دو طرفه است، بنابراین انسان مؤمن هم خود دارای آرامش است و هم کسی که در کنار او قرار میگیرد در امنیت است، زیرا اصل ریشه کلمه ایمان، مفهوم «امن و امنیت» است.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار