شب‌نشینی راویان فتح برگزار شد

جمعی از نویسندگان و خبرنگاران پیشکسوت دفاع مقدس به بهانه گرامیداشت روزخبرنگار گردهم آمدند تا دیداری تازه کنند و «فرهنگ ایثار و مقاومت» را پاس بدارند.
کد خبر: ۹۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸ - 09August 2016

شب‌نشینی راویان فتح برگزار شد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، باغ زیبای تهران شب گذشته (دوشنبه ۱۸ مردادماه) میزبان یک جشن خاص بود. جشنی که شاید بهانه برگزاری آن «روز خبرنگار» بود اما رنگ و بویی متفاوت از سلسله برنامههایی داشت که هرساله و همزمان با ۱۷ مرداد، همچون وصلهای ناجور به کنداکتور برنامههای روتین بسیاری از نهادهای دولتی و غیردولتی تحمیل شده بود!

خبرنگاران و روزنامهنگارانی که ریشه رفاقت و همراهیشان را گاه میبایست در میان تلاطم و خلوص خاکریزهای جنگ رصد میکردی، حالا به حرمت قلم و یاد یکی از یاران شهیدشان گردهم آمده بودند تا دستی بر شانه غبار گرفته هم بکوبند و به زبان محاوره زمزمه کنند: «خدا رحمت کنه محمود صارمی رو که باعث شد لااقل سالی یه بار یاد ما هم بیفتن!»

میزبان جشن انجمن روزنامهنگاران دفاع مقدس بود و هماهنگی برگزاری آن را خانه فرهنگ و ایثار وزارت ارشاد برعهده گرفته بود؛ شاید به همین دلیل ترکیبی از چهرههای دولتی و صنفی به عنوان سخنران پشت تریبون ایستادند تا به بهانه گردهم آمدن این خبرنگاران سالهای دفاع مقدس، از اهمیت پرداختن به فرهنگ ایثار و مقاومت در رسانهها بگویند.

انتظامی: بهدنبال عضوگیری گسترده باشید

نخستین سخنران مراسم حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. مدیری که از سر دوستی و علاقه شخصی خود را به این جمع رسانده بود اما ترجیح داد از فرصت استفاده کند و در سخنانی کوتاه بر اهمیت تخصصیتر شدن فعالیت صنفی انجمن روزنامهنگاران دفاع مقدس تأکید کند.

انتظامی گفت: روزنامهنگاری به خصوص اگر در چارچوبهای حرفهای و اخلاقی دنبال شود، حرفهای ارزشمند است چراکه جهاد محسوب میشود و این جهاد هیچ گاه تمامی ندارد. کار روزنامهنگاری در حوزه فرهنگ دفاع مقدس،علاوه بر این ارزش مضاعفی هم دارد، چراکه نفس موضوع آن هم ارزشمند است و ما همواره به این فرهنگ نیازمندیم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در ادامه گفت: اگر ما به دنبال جامعهای ارزشمدار هستیم و میخواهیم مشکلات و چالشهای امروز در حوزه اجتماع را مرتفع کنیم، باید به دنبال بازتولید ارزشهایی باشیم که زمانی موتور محرکه ما بودهاند و این هنر جمع شما است. به همین دلیل خواهش و توصیهام به شما این است که عضوگیری گسترده را آغاز کنید.

رسانهها بیشترین آمدوشد نیروی انسانی را دارند

انتظامی ادامه داد: امروز در حوزه رسانه فعالان بسیاری هستند که علاقمند به ورود به این عرصه هستند و شما باید به فکر تربیت نیروی جوان و تازهنفس باشید. شما تجربیاتی در اختیار دارید که باید به صورت متراکم به نسلهای بعد منتقل شود تا بتوانند به صورت تخصصی روزنامهنگاری دفاع مقدس یا روزنامهنگاری جنگ را بیاموزند و دنبال کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در ادامه، نبود نگاه تخصصی را یکی از نقاط ضعف فعالیت رسانهای در ایران دانست و گفت: هرچقدر ما انجمنهای تخصصی فعال در حوزه روزنامهنگاری داشته باشیم، کمک میکند به تخصصیتر شدن فضای رسانهای. متأسفانه در شرایط امروز ما شاهد بالاترین حجم آمد و شد نیروی انسانی در فضای رسانه کشور هستیم و این حجم از آمد و شد را در هیچ صنعت دیگر داخلی حتی صنعت نساجی که برخی میگویند رو به تعطیلی است، نداریم. این حجم از آمد و شد نیروی انسانی در رسانهها دلایلی بسیاری دارد که آسیبشناسی آن فرصت دیگری میطلبد اما حتما یکی از دلایل آن همین است که نیروهای ما به صورت تخصصی آموزش نمیبینند و همتی هم در این زمینه نداریم.

فرهنگ ایثار را عاقلانه از دهه ۶۰ به دهه ۹۰ میآوریم

بعد از حسین انتظامی که به دلیل تداخل برنامه، بلافاصله سالن را ترک کرد، نوبت به سعید الفتی رسید تا پشت تریبون قرار بگیرد. او که به عنوان «مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه امور ایثارگران» به تریبون دعوت شد، بیشتر ترجیح داد در مقام همصنفی و همکار قدیمی سخن بگوید و بعد از تبریک «روز خبرنگار» به روایت چگونگی صدور حکم مشاوره از سوی وزیر برای خود پرداخت.

الفتی گفت: از روز اول وزارت، آقای جنتی اهتمام ویژهای در حوزه ایثار و مقاومت داشتند و احتمالا به همین دلیل به واسطه دوستیای که از قبل از انقلاب با هم داشتیم با من تماس گرفت و گفت «فلانی حاضری با ما در این حوزه همکاری داشته باشی؟» در همان گفتگو موضوعاتی کلی مطرح شد و قرار شد فکر کنم و خبر بدهم اما چندروز بعد حکمم را در رسانهها خواندم!

وی در ادامه با تشریح شرح وظایفی که وزیر ارشاد در حکم مشاوره فهرست کرده بود، مهمترین مسئله را تأکید بر گسترش «فرهنگ ایثار» به عنوان مقوم اصلی فرهنگ در جامعه توصیف کرد. الفتی به آغار فعالیت «خانه فرهنگ ایثار و شهادت» در زیرمجموعه وزارت ارشاد از سال ۹۲ هم اشاره کرد و گفت: در ذیل فعالیتهای همین خانه امسال اولین جشنواره ایثار و رسانه را در روز ۲۲ بهمن برگزار خواهیم کرد.

تلاش برای برگزاری کنگره فرهنگ حماسه و برگزاری مجمع نکوداشت ایثار از دیگر برنامههایی بود که مشاور امور ایثارگران وزارت ارشاد اشاره کوتاهی به آن کرد و گفت: تلاش ما این است همانگونه که مقام معظم رهبری مطرح کردند، فرهنگ ایثار و شهادت را به صورتی عالمانه و عاقلانه از دهه ۶۰ به دهه ۹۰ بیاوریم.

رسانهای که زبان پاکیزه ندارد نمیتواند مدعی شهدا باشد

بعد از سخنرانی دو مدیر دولتی، نوبت به سعید علامیان مدیرعامل انجمن روزنامهنگاران دفاع مقدس رسید تا با زبانی صنفیتر به درددل با همکارانش بپردازد. علامیان هم قبل از هرچیز از خوشحالیاش بابت گرد آمدن دوباره این جمع سخن گفت و در ادامه به تلاش انجمن برای گستردهتر شدن فعالیتهایش اشاره کرد.

علامیان از در انتقاد از خود هم برآمد و خطاب به هم صنفانش گفت: مهمترین معضل امروز ما در حوزه خبرنگاری دفاع مقدس زبان کهنه و به روز نبودن است. باید به گونهای عمل کنیم که زبانمان زبان روز جامعه باشد و بتوانند حرفمان را بپذیرند.

مدیر انجمن روزنامهنگاران دفاع مقدس ادامه داد: جمع ما به عنوان خبرنگاران دفاع مقدس از قدیمیها و پیشکسوتان که کار خبرنگاری را در میدان جنگ و خاکریزها آغاز کردیم گرفته تا نیروهای جوان انجمن تنه به تنه شهدا داشتهایم و به همین دلیل هم جدیترین و مهمترین ویژگی ادبیات خبرنگاران این حوزه باید زبان پاکیزه باشد.

علامیان که لحن کلامش رنگ و بوی گلایه به خود گرفته بود، تأکید کرد: به جرات میگویم کسانی که این زبان پاکیزه را در عرصه رسانه ندارند ارتباطی با شهدا و فرهنگ شهدا نداشته و ندارند، حتی اگر مدعی آن باشند. کسی که زبان آلوده دارد نمیتواند خود را منتسب به شهدا بداند. چون شهدا اهل بددهنی نبودند. شهید حسن باقری که اتفاقا خبرنگاری را هم تجربه کرده بود، صراحتاً میگفت حتی به دشمن هم نباید دشنام بدهید.

وی به خاطرات مشابهی از برخی شهدای دیگر دفاع مقدس هم اشاره کرد و به استناد این خاطرات گفت: ما درباره همینها مینویسیم. اگر قلم من آلوده است و دشنام مینویسم یا حرف و ادعایم دروغ است یا شهدا را نشناختهام.

علامیان به برخی نکات فرهنگی دیگر هم اشاره کرد و با اشاره به ریشههای فرهنگ «ایثار» در جبهههای جنگ و دوران دفاع مقدس تأکید کرد: انجمن روزنامه نگاران دفاع مقدس برای ادامه راه به دنبال همافزایی و تبادل نظر با همه فعالان این عرصه است و ای کاش یکدیگر را نقد کنیم.

تجلیل از خانواده شهید صارمی

بعد از پایان سخنان رئیس انجمن روزنامهنگاران دفاع مقدس نوبت به بخش تقدیرها رسید. سینا صارمی و مادر خبرنگارش اولین تقدیریها بودند که به نمایندگی از خانواده شهید صارمی مورد تجلیل قرار گرفتند. فاطمه عاشوری، فرشته امیری، جلال خوش چهره، اسدالله مشایخی، محمود جوانبخت، ناصر مولایی و حسن معمار هم ازدیگر فعالان حوزه رسانهای دفاع مقدس بودند که در این مراسم با اهدای لوح تقدیر از زحمات و تلاشهایشان قدردانی شد.

سینا صارمی فرزند شهید محمود صارمی
 

در لابهلای این مراسم هم کماکان حس و حال متفاوت میزبانان و مهمانان این مراسم کاملا مشهود بود. میزبانانی که با افتخار همصنفان خود را به جایگاه فرامیخواندند و مهمانانی که تمایلی برای حضور بر روی سن نداشتند!

شبنشینی خبرنگاران پیشکسوت دفاع مقدس که بسیاری آشنایی و رفاقت صنفی را از روزهای انقلاب و خاکریزهای جنگ آغاز کردهاند، پس از این تقدیرها که به نمایندگی از همه حاضران انجام شد باردیگر سروشکل گعدهای به خود گرفت. گروههای سه چهارنفره دور هم جمع میشدند خاطرات گذشته را زنده میکردند و در لابهلای گفتههایش دغدغههای امروز را هم به اشتراک میگذاشتند.

مراسم تجلیل از نویسندگان و روزنامهنگاران دفاع مقدس با پذیرایی شام به پایان میرسید اما برخلاف مراسمهای مشابه کسی برای ترک جمع عجلهای نداشت. گویی بعد از پایان کنداکتور رسمی برنامه فرصتی فراهم آمده بود تا دیدارها تازه شود. شبنشینی راویان دیروز دفاع و مبلغان امروز ایثار اینگونه تا پاسی از شب ادامه یافت.

منبع: مهر
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار