منابع خبری اعلام کردند؛

پوتین: مخالف هر نوع کودتا هستیم/ اردوغان: روابط ترکیه و روسیه وارد فضای مثبتی شده‌است

رییس‌جمهوری ترکیه که به دنبال ازسرگیری روابط مسکو-آنکارا برای نخستین بار است به روسیه سفر کرده، با رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد.
کد خبر: ۹۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸ - 09August 2016

پوتین: مخالف هر نوع کودتا هستیم/ اردوغان: روابط ترکیه و روسیه وارد فضای مثبتی شده‌است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، «رجب طیب اردوغان» رییسجمهوری ترکیه که ساعاتی پیش وارد سنپترزبورگ شده بود، با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دیدار کرد.

بنا بر گزارش منابع خبری، این دیدار که برای نخستین بار بعد ازسرگیری روابط میان دو کشور پس از سرنگونی جنگنده «سوخو24» نیروی هوایی روسیه در نوامبر سال گذشته، هماکنون در روسیه در حال برگزاری است.

ولادیمیر پوتین رییسجمهوری روسیه در این دیدار تأکید کرد: «اولین کسی که بعد از کودتا با اردوغان گفتوگو کرد، من بودم. ما اقداماتی را که خلاف قانون اساسی در ترکیه صورت گرفت، محکوم میکنیم و امیدواریم که مردم ترکیه بتوانند اوضاع را در این کشور سر و سامان دهند.»

وی افزود: «خواستار از سر گیری روابط با ترکیه هستیم، از جمله در زمینه اقتصادی و همچنین برای مبارزه با تروریسم. از اینکه این فرصت پیش آمده خوشحال هستم. بهبود روابط، به نفع دو کشور است.»

 اردوغان هم در این دیدار گفت: تظاهرات (علیه کودتا) روز یکشنبه در ترکیه دلیل روشنی است که مردم از دموکراسی، عدالت و آزادی حمایت میکنند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: روابط آنکار و مسکو وارد فضای مثبتی شده است و معتقدم که برای بهبود آن گامهای لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: گفتوگوهای دوجانبه زیادی درباره پرونده سوریه و دیگر موضوعات انجام دادیم و معتقدم گفتوگوها درباره بحران سوریه به ما کمک خواهد کرد تا بر این بحران غلبه کنیم.

 روسیه پس از سرنگون شدن جنگنده سوخوی 24 این کشور از سوی ترکیه در ماه نوامبر که در نزدیکی مرز با سوریه رخ داد، موضعی تهاجمی علیه آنکارا اتخاذ کرد. ترکیه میگفت که جنگنده روسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود.

به دنبال این حادثه، کرملین خواستار عذرخواهی آنکارا شد و ضمن تحریم واردات مواد غذایی از ترکیه، سفرهای گردشگری به این کشور را ممنوع و یکسری محدودیتهای تنبیهی دیگری را اتخاذ کرد که روابط اقتصادی میان دو کشور را متلاطم کرد.

اما چندی پیش رئیس جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با همتای روس خود ضمن عذرخواهی از وی خواستار بازگشت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به روال گذشته شده بود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار