صالحی:

کلنگ‌زنی ۲ نیروگاه هسته‌ای جدید تحول عظیمی به پا می‌کند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر ان‌شاءالله پس از سفر رئیس‌جمهوری به آذربایجان و ملاقات با پوتین توافق کلنگ‌زنی دو نیروگاه اتمی را به دست آوریم، پروژه‌ای به ارزش ۱۰ میلیارد دلار خواهیم داشت که نشان دهنده پویایی و استمرار صنعت هسته‌ای ماست.
کد خبر: ۹۵۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰ - 09August 2016

کلنگ‌زنی ۲ نیروگاه هسته‌ای جدید تحول عظیمی به پا می‌کند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنانی در دومین مراسم کانون حرفهای رسانه افزود: در سفر روحانی به آذربایجان و گفتوگویی که با پوتین در حاشیه نشست سه جانبه داشتند، در رابطه با کلنگزنی دو نیروگاه جدید صحبت شد و که اگر اجازهی کلنگزنی از سوی روسایجمهور داده شود، پروژهای به ارزش ۱۰ میلیارد دلار خواهیم داشت و تحولی در عرصه هستهای کشور به وجود میآورد.

وی در ادامه فروش آب سنگین به کشورهای مختلف از جمله آمریکا را از افتخارات سازمان انرژی اتمی و کشور دانست و گفت: کارخانه آب سنگین اراک سالانه ۲۰ تن آب سنگین تولید میکند. ما برای ۴۰ الی ۵۰ سال آینده به حدود ۹۰ تن نیاز داریم و مازاد آن را سالانه میفروشیم که خوشبختانه توانستیم پس از برجام این کار را انجام دهیم و به آن افتخار میکنیم. نمیدانم چرا برخی هر کاری میکنیم به آن ایراد میگیرند؛ آب سنگین میفروشیم میگویند چرا میفروشید؟ نمیفروشیم میگویند چرا نمیفروشید؟

صالحی با انتقاد از برخی اظهارنظرها از سوی برخی مقامات در رابطه با صنعت هستهای اظهار کرد: نمیدانم به چه زبانی باید بگوییم که فعالیتهای هستهای ادامه دارد. آنقدر برخی بر یک موضعی پافشاری میکنند که گاهی انسان ناچار میشود به خودستایی روی آورد. با همه تجربیاتی که در عرصه هستهای به لحاظ علمی، فنی و مدیریتی دارم، میگویم که صنعت هستهای تعطیل نشده است و کار ادامه دارد. در مقابل برخی میآیند و اخراج چند نفر را در مقابل فعالیت ۱۴ الی ۱۵ هزار نفر در سازمان انرژی اتمی مورد سوال قرار میدهند و یا این که میگویند چرا ۲۰ هزار سانتریفیوژ را از کار انداختید. حرف ما به اینها این است که از ۲۰ هزار سانتریفیوژ، ۱۰ هزارتای آن کار نمیکرد و از ۱۰ هزارتای دیگر اکنون شش هزارتا کار میکند.

وی افزود: برخی فکر میکنند بین شش هزار سانتریفیوژ و ۲۰ هزارتا فاصله زیادی است اما وقتی این اعداد را نسبت به ۱۹۰ هزارتا در نظر بگیرید میبینید چندان فرقی با هم ندارند. فرض کنید همین امروز عصای موسی را به زمین زدیم و ۱۹۰ هزار سانتریفیوژ ایجاد شد. برای تولید سوخت با این تعداد ماشین سالانه ۳۰۰ تن اورانیوم خام نیاز داریم و این فقط برای یک سال است. برای سالهای آینده باید چه کار کرد؟

وی با اشاره به برخی انتقادها درباره رآکتور اراک تصریح کرد: ما میخواهیم رآکتوری مدرن ایجاد کنیم و در این مسیر فناوری سوخت به دست میآوریم و طراحی خودمان را مورد تأیید کشورهای بزرگ هستهای قرار میدهیم. این کار در حالی انجام میشود که در شرایط قبلی، هیچکس حاضر نمیشد این فناوری را به ما بدهد. البته خودمان میتوانستیم رآکتور را راه بیندازیم و یا سوخت را بسازیم اما صنعت هستهای بسیار حساس است و باید مراقبت جدی داشت؛ چرا که صحبت از سرنوشت ۸۰ میلیون تن انسان است. اگر حادثهای مانند چرنوبیل اتفاق بیافتد، تأثیراتش غیرقابلجبران است. برخی میگویند ما با زن و بچهمان به داخل نیروگاه (اراک) میرویم؛ شما شجاع هستید اما نمیتوان با جان ۸۰ میلیون نفر بازی کرد.

دومین مراسم کانون حرفهای رسانه با حضور مقامات مختلف از جمله علیعسگری، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیران و معاونین آن، حسین انتظامی، کیوان خسروی، محمد ایرانی و تعدادی از کارشناسان و اعضای تیم مذاکرهکننده هستهای برگزار شد.

کانون حرفهای رسانه سال گذشته پس از مذاکرات هستهای از سوی تعدادی از خبرنگاران حاضر در مذاکرات در دولت روحانی، برای انسجام و تجمیع تجربیات میان خبرنگاران تشکیل شده است.

منبع: میزان
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار