نامه آیت الله رمضانی به شیخ الأزهر؛

شیخ عیسی قاسم محور ثبات و امنیت مردم مظلوم بحرین بوده است

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­های شیعه در نامه ای به شیخ الازهر نوشت: شیخ عیسی قاسم نه تنها بر آتش تفرقه و طایفه گرایی ندمیده بلکه در سال های اخیر نقش بزرگی در فراگیر نشدن آتش خانمانسوز فرقه ای ایفاء کرده است.
کد خبر: ۹۵۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲ - 10August 2016

شیخ عیسی قاسم محور ثبات و امنیت مردم مظلوم بحرین بوده است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نامه رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­های شیعه به احمد الطیب شیخ الأزهر در حمایت از آیت اللّه شیخ عیسی قاسم در پی می آید.

بسم الله الرحمن الرحیم

سماحة الشیخ الجلیل الدکتور أحمد الطیب شیخ الأزهر

سلام علیکم و رحمت الله و برکاته

اینجانب از طرف خود و به نمایندگی از اتحادیه علمای شیعه در سراسر اروپا درود و تحیّات الهی را به حضرتعالی تقدیم می نمایم و از خدای سبحان برای شما و برای همه عالمان فرزانه، فکور و تقوا پیشه در آن دانشگاه با عظمت و پرخیر، سلامت و عزّت آرزو می کنم.

اینجانب از مدّتها پیش بنا داشتم به حسب وظیفه و وجود علاقات مشترک، ارتباطات خود را با جنابعالی به صورت مستقیم برقرار نمایم و مطالب و دغدغه­ هایی را با شما در میان بگذارم تا اینکه اتفاقات مهم و مسائل اخیر، این فرصت را تسریع کرد. ان شاء الله ارتباط مستمر بین الازهر شریف و علمای اسلام در اروپا باعث اعلای کلمة الله جلّت اسمائه گردد.

موضوع اوّل که می خواهم راجع به آن سخن بگویم شدّت گرفتن روند بی حرمتی و مقابله­ فیزیکی با علمای اسلام است که به ویژه در اذهان اروپایی ها به اسلام هراسی دامن زده است. مثال بارز این مسأله در حال حاضر بی حرمتی حکّام جائر آل خلیفه در بحرین به دانشمند فرزانه حضرت آیت الله حاج شیخ عیسی قاسم احمد قاسم می باشد که خبر آن چندی است مسلمانان اروپا را شگفت زده و متأثّر ساخته است. ما معتقدیم این مسأله و مسائل نظیر آن که چندی قبل در عربستان سعودی با روش های قرون وسطایی نسبت به آیت الله شیخ نمر روا داشته شد، بخشی از مسائل و مصائب بزرگ جهان اسلام است که نمی توان و نباید از کنار آنها با بی تفاوتی عبور کرد؛ چرا که به منزله­ی نواخته شدن زنگ های خطر است که در این سوی عالم بهتر به گوش می رسد و ما به عنوان گوشی امین خود را مکلّف می بینیم به علمای سنّی و شیعه منتقل نماییم.

جنابعالی احتمالا مستحضر هستید که آیت الله شیخ عیسی قاسم یک شخصیت اصیل است که عرق و ریشه­ او در بحرین بیش از حاکم کنونی این سرزمین است و حقیقتاً تصوّر چنین بی مهری سنگینی نسبت به او دشوار بود، طوری که در همان روزهای اوّل دبیر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد «این تصمیم دولت بحرین طبق قوانین بین المللی مسلماً غیرقابل توجیه است» و در ماه گذشته کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نیز اقدام دولت بحرین را محکوم کردند.

دولت بحرین که در سلب تابعیت ملّی از اتباع خود رکورد دار دنیاست، این بار برای توجیه سلب تابعیت و محروم ساختن شیخ عیسی از ادامه­ زندگی در خاک و زادگاه و وطن پدری خود اتهاماتی را به شیخ عیسی وارد کرده که در نوع خود بی سابقه و برای جهان اسلام خطرناک شمرده می شود. اتهام «مزدوری اجانب» به آیت الله شیخ عیسی به خاطر ارتباط با مراجع دینی در عراق، ایران و لبنان پیش از آن که اتهامی به شیخ عیسی باشد اهانتی بزرگ به ساحت مرجعیت دینی است. نظام وکالت شرعی از مراجع معظّم تقلید یک سیستم شناخته شده و فراملیتی در میان مسلمانان شیعه در طول تاریخ بوده که شیخ عیسی قاسم اولین و آخرین وکیل مراجع نیست. آیا اگر مسلمانی در اروپا به الازهر شریف در مصر و شخص حضرتعالی دلبستگی داشته و یا با نمایندگان حضرتعالی مرتبط باشد مزدور اجانب است؟

جناب شیخ جلیل، جایگاه دانشمندان اسلامی در میان امّت در فرهنگ اصیل قرآن کریم کاملا تعریف شده است و کسانی که روند تحوّلات بحرین را دنبال می کنند می دانند که آیت الله شیخ عیسی قاسم نه تنها بر آتش تفرقه و طایفه گرایی ندمیده بلکه در سال های اخیر نقش بزرگی در مسالمت آمیز ماندن اعتراضات مردمی با شعار «سلمیّة، سلمیّة» و فراگیر نشدن آتش خانمانسوز فرقه ای ایفاء کرده و لنگر ثبات و امنیت مردم مظلوم بحرین بوده است.

اینجانب به اسم برادران شما در اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه می خواهم بر اساس هدایت های قرآن کریم و سنّت قطعی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در جهت احقاق حقوق این عالم مسلمان و دفاع از مظلوم اقدامات ضدّاسلامی در قتل و تبعید و حصر عالمان اسلامی خصوصا اقدام آل خلیفه را تخطئه فرمایید و اتحاد علمای راستین اسلام را تجلّی بخشید که این زیبنده الازهر شریف است.

موضوع دوم نامه اینجانب، انتظار اروپا از علمای اسلام در مقابل جریان های افراطی است که امروزه امنیت اروپا را به صورت جدّی به مخاطره انداخته است و رسانه های کاذب با القاء رعب و وحشت کار را به جایی رسانده اند که نزد اذهان بسیط، عنوان مسلمان را  با عنصر خطرناک یا مشکوک برابر و معادل قرار داده اند.

جناب شیخ جلیل، گرچه بیشترین قربانیان ترور و افراطی گری از میان خود جوامع اسلامی و مسلمانان بوده است ولی وقتی که مسأله با امنیت جامعه اروپایی گره می خورد معنا و مفهوم زننده تری پیدا می کند و ما امروزه در نگاه و عمل اروپاییان در مقابل بیش از ۵۰ میلیون مسلمان اروپا شاهد تغییرات آشکار و معنا داری هستیم که برای یک مسلمان عزّت شکن است. امروزه جهانیان معتقدند خطر جریان تکفیری یک خطر جهانی است و به هیچ وجه یک جریان داخل مذاهب اسلامی یا مسلمانان شمرده نمی شود و لذا نمی توان با مقیاس های عادی و فردی با آن مواجه شد و با عنوان «مسلمان فاسق» از کنار آن گذشت. جریان های افراطی به هیچ وجه مجال نباید پیدا کنند که به گونه ای به اسلام منتسب شوند. حکم آنان به هیچ وجه مشابه مسلمانی نیست که گناهانی را مرتکب شده بلکه آنان سازمان مخوف و خون آشامی هستند که چهره نورانی دین خدا را مخدوش نموده و رسول اللّه صلی الله علیه و آله را در اذهان جهانیان بدنام کرده و می کنند. و قطعا نگاه ما به این امور نباید نگاه به یک جرم با ابعاد محدود باشد.

از اینرو گرچه تروریست ها به ظاهر شهادتین را بر زبان برانند ولی سازمان تروریستی آنان یک شخصیت حقوقی به شمار می رود و جهان با یک سازمان نامسلمان مواجه است که بویی از اسلام بلکه بویی از انسانیت نبرده است. و ما صراحتا اعلام می کنیم که آنان هیچ نسبتی با اسلام و آموزه های قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ندارند؛ چه این که اعمال آنان در صورتی که آگاهانه باشد انکار تفکّر و سیره و آرمان و روش رسول الله صلی الله علیه و آله است و مسلمان شمردن آنان جفا به همه مقدسات است. بی شک در شرایطی که داعش به صورت مرموزی اصرار دارد خود را به اسلام نسبت دهد، حکم صریح در این باب موجب روشنگری و رفع سوء ظن­ها از یک طرف و کاهش جذب جوانان مسلمان پاکدل اروپا به سازمان داعش خواهد گشت.

جناب شیخ جلیل، امروز جامعه اسلامی و مسلمانان در گستره­ی زمین بیش از همیشه محتاج همدلی و انسجام هستند و الازهر شریف و علمای راستین آن می توانند نقش برجسته و مثبتی در این خصوص ایفا کنند. و ما در این باره آماده همه گونه همکاری برای تحقق اتّحاد عینی میان مسلمانان هستیم.  

با تقدیم احترامات فراوان

رضا رمضانی

رئیس اتحادیه علما و تئولوگ های شیعه

هامبورگ

۲۰۱۶/۸/۹

منبع: مهر
 

نظر شما
پربیننده ها