آغاز بخش بین‌الملل جشنواره امام رضا(ع) در مشهد

بخش بین‌الملل جشنواره فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) از صبح امروز، ۲۱ مردادماه با حضور علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مشهد کار خود را آغاز کرد.
کد خبر: ۹۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹ - 11August 2016

آغاز بخش بین‌الملل جشنواره امام رضا(ع) در مشهد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بخش بینالملل جشنواره فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع)، از صبح امروز، ۲۱ مردادماه با حضور علیاکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مشهد کار خود را آغاز کرد.


علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به برگزاری جشنواره امام رضا(ع)، اظهار کرد: برگزاری این جشنواره یک فرصت عظیم در حوزه فرهنگی محسوب میشود.


وی برگزاری جشنواره امام رضا(ع) را فرصتی برای تعامل و همدلی در سایه این امام همام دانست و اظهار کرد: حضور چهرههای سرشناس حوزه فرهنگ رضوی از سراسر دنیای اسلام و شخصیتهای تأثیرگذار داخلی به عنوان خادمان فرهنگ رضوی در این جشنواره، سبب ارتقاء این تعامل میشود.


رشیدیان با بیان اینکه هماکنون جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) در ۷۷ نقطه جهان برگزار میشود، ابراز کرد: دو هزار و ۴۰۰ نقطه جهان برگزار کننده این جشنها هستند، از این رو جایگاه کانونی مشهد، بیش از پیش برجسته شده و میتواند محلی برای ارتباطات و گفتوگو همه جانبه بین امت اسلامی باشد.


علیاکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در این برنامه با اشاره به نقش امام رضا(ع) در تاریخ اسلام، اظهار کرد: ایشان خدمات ارزشمندی در راستای تبیین اسلام انجام دادهاند.


وی ادامه داد: همه ائمه معصومین(ع) به خصوص امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) وعده آمدن عالم آل محمد(ص) را داده بودند؛ شخصیتی که برتری اسلام را نسبت به سایر ادیان و مکاتب در مجالسی که مأمون برای ایشان فراهم کرده بود، ثابت کردند.


ولایتی تصریح کرد: فرصت جلساتی که امام رضا(ع) با فرق مختلف داشت، در تمام ادوار تاریخ، از زمان ظهور اسلام برای هیچ یک از ائمه(ع) فراهم نشده بود، حتی در زمان امام سجاد(ع) شرایط آنقدر سخت بود که معارف اسلامی را در قالب دعا برای مردم بیان میکردند.


در ادامه ابوذر ابراهیمیترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به بخش بینالملل جشنواره بینالمللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع)، اظهار کرد: از دوره هفتم برگزاری جشنواره بخش بینالملل با پنج کشور کار خود را آغاز کرد اما امروز به برکت خود حضرت رضا(ع) به ۷۷ کشور توسعه پیدا کرده است.


وی با بیان اینکه هم اکنون دو هزار و ۴۰۰ نقطه جهان میزبان این جشن هستند، عنوان کرد: طی هفت دوره گذشته که بخش بینالملل کار خود را آغاز کرده است، توانسته توفیقات چشمگیری به دست آورد.


رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: توسعه و ترویج فرهنگ رضوی در دوره چهاردهم جشنواره امام رضا(ع) با شعار عقلانیت و گفتوگو در سیره رضوی در حال برگزاری است.


ابراهیمیترکمان با بیان اینکه امام رضا(ع) یکی از امامانی هستند که بیشترین روایات را در خصوص عقل دارند، گفت: توجه به عقل و عقلانیت موضوعی است که امروز بیش از همه به آن نیاز داریم.


همچنین در ادامه این مراسم حجتالاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: دو موضوع محدودیت ابزار و امکانات در معرفی اسلام و تحریک معارف ناب اهلبیت(ع) از جمله موضوعاتی است که باعث میشود ما در انتقال مطالب اسلام به جهان دچار مشکل شویم.


حجتالاسلام پژمانفر تصریح کرد: موضوع اول که مربوط به محدودیت ابزار و امکانات میشود، به دلیل پیشرفت جهان، قابل رفع است اما دومین موضوع که تحریف است، خطر خیلی مهمی محسوب میشود.  


وی با بیان اینکه متاسفانه هماکنون واقعیت وجودی ائمه(ع) برای مردم تبیین نمیشود، ادامه داد: امروز در حوزه انتقال سیره رضوی با توجه به امکانات و ابزارهای موجود دچار مشکل نیستیم زیرا شرایط مهیا بوده و دنیا آمادگی بیشتری برای آشنایی با معارف اهل بیت(ع) پیدا کرده است.


رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: به دلیل تحریفی که نسبت به ائمه(ع) به خصوص امام رضا(ع) انجام گرفته، نتوانستیم واقعیت شخصیت این بزرگواران را بشناسانیم.


وی با تأکید بر اینکه امام رضا(ع) دارای یک شخصیت سیاسی بودند، گفت: ما باید به شخصیت ایشان به عنوان یک اسوه توجه کنیم اما دشمنان تلاش میکنند، سیره امام رضا(ع) را نسبت به موضوعات اجتماعی و سیاسی خیلی عادی و خنثی جلوه دهند.


آیتالله محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع)، نیز ضمن تبریک ایام دهه کرامت، اظهار کرد: امروز اشتیاق فراوان و اقبال بزرگی نسبت به اسلام در دنیا وجود دارد.


وی بیان کرد: آنقدر این اقبال فراوان است که دشمنان اسلام دست به دست هم دادند تا از راههای مختلف بتوانند، صدای اسلام را خاموش کنند؛ همچنین دشمنان تلاش میکنند با بهرهگیری از همه امکانات نظامی، سیاسی، فرهنگی، هنری و اجتماعی جلوی این پیشرفت را بگیرند تا موج اسلامخواهی و گرایش به اهل بیت(ع) توسعه پیدا نکند.


دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به بهرهمندی از آموزههای به جامانده از مکتب اهل بیت(ع) گفت: زندگی و سیره امام رضا(ع) در میان سایر امامان از یک شیوه استثنایی برخوردار است یعنی این شیوه در هیچ یک از زندگی ائمه معصومین(ع) به ثبت نرسیده است.


وی ابراز کرد: رسالت ائمه(ع) حفاظت از دین است بنابراین در این راستا جان خود را فدا کردند اما اقدامی که امام رضا(ع) به آن دست زدند، پذیرش ولایتعهدی بود البته اگر دیگر امامان نیز در دوران امام رضا(ع) بودند، چنین اقدامی را انجام میدادند.


مریم سورانی، مؤلف فرانسوی کتاب امام رضا(ع) در ادامه این مراسم، با اشاره به تعریف عقلانیت امام رضا(ع)، اظهار کرد: ایشان سعی میکردند مردم را با استفاده از عقل بیدار کنند.


وی ادامه داد: بعد از شهادت امام موسیکاظم(ع)، حضرت رضا(ع) هم باید رهبری امت را بر عهده میگرفتند و راه را ادامه داده و از به وجود آمدن تفرقه در بین شیعیان ممانعت میکردند.

 
سورانی با تأکید بر اینکه بعد از شهادت امام موسی کاظم(ع) تعداد زیادی از مردم شهادت ایشان را منکر میشدند، گفت: این مشکل مضاعفی بود که به وجود آمده بود از همین رو امام رضا(ع) نیز در اولین اقدام از مدینه به کوفه و بصره رفتند، به گونهای که کسی متوجه نشود زیرا میخواستند با مردم صحبت و آنها را قانع کنند.  


وی با اشاره به مناظرههای امام رضا(ع) ابراز کرد: ایشان در مناظره با علمای فرق مختلف، آنها را با کتاب مقدس خودشان قانع میکردند و پاسخشان را میدادند.


این مؤلف فرانسوی یادآور شد: در دوران امام رضا(ع) شورشهایی به وجود آمد که ایشان مخالف آن شورشها نبودند اما در برابر آنها ایستادند زیرا میدانستند این شورشها در جامعه سبب به وجود آمدن تفرقه میشود.

وی با اشاره به قبولی ولایتعهدی از سوی امام رضا(ع)، گفت: ابتدا مأمون از امام رضا(ع) درخواست کردند که ولایتعهدی را بپذیرد اما ایشان قبول نکردند، سپس بنا به شرایط آن را پذیرفتند.

سورانی با بیان اینکه مأمون برای اینکه اقتدار امام رضا(ع) را زیر سؤال ببرد از ادیان مختلف دعوت کرد تا با امام مباحثه کند، ادامه داد: امام رضا(ع) در تمام سوالاتی که از ایشان میشد، بهترین پاسخ را از کتاب خودشان میدادند.

وی با تأکید بر اینکه تکنیک مأمون در آن زمان جدا کردن سرها از بدن بود، ابراز کرد: امروز نیز مشاهده میکنیم که داعش همان تکنیک را پیش گرفته است و اقدامات آنها، یک برنامه جدید نیست.
منبع:ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار