مسعود ملکی برادر دوشهید و مخالف طرح همسان سازی قبور شهدا در گفتوگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس گفت: طیف عظیمی از اساتید در تقبیح این طرح 10 سال پیش در گفتگویی نظرات خود را بیان کردهاند ولی چون متولیان این طرح یا از سواد کافی بهرهمند نیستند و یا در پیشبرد اهداف ناصحیح خود عناد دارند؛ دوباره این موضوع را به جریان انداختهاند.
وی مزار شهدا را علاوه بر جایگاهی مقدس و زیارتی برای مردم، موزه دفاع مقدس نامید و اظهار داشت: مزار شهدا یکی از مهمترین و اصلیترین نقاطی است که میتوان در آن سن، دغدغههای دینی و وصایای شهدا را در آنجا دید. چنین مزاری برای شهدا پیش از همسانسازی در سراسر دنیا برای شهدا و باقیماندگان از جنگ بیسابقه است.
این برادر شهید بیان کرد: از جنبه دیگری که میتوان به این طرح انتقاد داشت بی سروسامانی خانوادههای شهدا پس از اجرای همسانسازی است چرا که مادران و همسران شهدا جای خالی عزیزانشان را با این مزارها و تزئین آنها پر کردهاند و به نوعی به خود آرامش دادهاند. به طور مثال مادری که فرزندش با لب تشنه به شهادت رسیده، به یاد لب عطشان حسین(ع) حوزچهای کنار مزار فرزندش بنا کرده و یا شهیدی که به یاد سالار شهیدان تنها خواسته مزارش با خاک پوشیده شود و هیچ سنگی مزارش را نپوشاند؛ تماما اسطورههای دفاع مقدس و زیرورو کننده دلها هستند.
ملکی ادامه داد: حالا با اجرای این طرح چیزی جز تلی از خاک برای شهدا باقی نمیماند و همه یادها و وصایای این عزیزان که شاید با حضور بر سر مزارشان تحولی بر دلهای آگاه ایجاد میشد کمرنگ میشود.
وی تاکید کرد: امروز با این طرح همسان سازی، گلزار شهدای همدان همچون مسیحیان در دنیا شده است؛ با احترامی که به شهدا و مردگان مسیحی قائل هستیم ولی هویت دینی و انقلابی شهدای ما با الگوهای رفتاری که مدیران انتخاب کردند برای مزار شهدا مسلما فرق دارد.
این برادر شهید تاکید کرد: انقلاب اسلامی در تقابل با فرهنگ غرب از بحرانهای مدرنیته و یکسانسازی ناگزیر است و طرح همسان سازی مزار شهدا نیز در همان راستای هماهنگ سازی دهکده جهانی باید دید که چندی است این اتفاق درون کشورمان صورت گرفته و البته بخش دیگری نیز در سایه بیتدبیری مدیران سایه گسترانده که باید به این مهم رسیدگی شود.
انتهای پیام/321