خوب‌نژاد در نشست خبری سالروز ورود آزادگان به میهن خبر داد؛

رونمایی از 8 عنوان کتاب با موضوع اسارت/ برگزاری مراسم تجلیل از آزادگان در 30 استان

جانشین موسسه پیام آزاد از رونمایی 8 عنوان کتاب با موضوع اسارت و برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی در 30 استان کشور به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن خبر داد.
کد خبر: ۹۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳ - 14August 2016

رونمایی از 8 عنوان کتاب با موضوع اسارت/ برگزاری مراسم تجلیل از آزادگان در 30 استان

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نشست خبری گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان صبح امروز 24 مردادماه با حضور فریبرز خوبنژاد، جانشین موسسه فرهنگی پیام آزادگان در ساختمان این موسسه برگزار شد.

جانشین موسسه فرهنگی پیام آزادگان با اشاره به برگزاری مراسم سالروز بازگشت آزادگان به میهن که از 26 تا 30 مرداد در سراسر کشور برگزار میشود، گفت: این برنامهها یاد آزادگان را در جامعه زنده نگه میدارد.

وی به جایگاه سالروز بازگشت آزادگان به کشور اشاره کرد و افزود: روز 26 مرداد در تاریخ سیاسی ایران و 8 ساله دفاع مقدس جایگاه ویژهای دارد و در کل تاریخ جنگ روزی استثنایی است، ولی سالهاست که از جانب برخی نهادهایی که باید این روز را پاس بدارند کاهلی میشود. این گلایه به خاطر بی توجهی به شخص آزادگان نیست؛ بلکه به چنین مناسبتی، به اندازه قدر و منزلتش پرداخته نمیشود. جنگ نقطههای عطفی دارد؛ همان مقدار که سوم خرداد را بهعنوان نماد پیروزی و پایداری ملت در 8 سال دفاع مقدس گرامی میداریم، روز 26 مرداد هم کم از این روز نیست؛ بلکه از جهتی میتوان گفت تکمیل دایره پیروزی ملت ایران است.

خوبنژاد تصریح کرد: ما 40 هزار اسیر در دست دشمن داشتیم که امروز مردم ایران با دیدن وحشیگریهای داعش میفهمند بعثیها بر سر اسرای ما چه آوردند.  گرچه ما دو برابر از دشمن اسیر داشتیم؛ یعنی حدود 70 هزار نفر که اکثرا سالم بودند، ولی آزادگان ما اغلب مجروح بودند و این نشان از پایداری ما دارد. در نامهای که صدام برای آزادی اسرا مینویسد به وضوح از شکست و عجز خود صحبت میکند، و این نقطه عطف ما در جنگ است.

 وی در انتقاد از کمکاری سازمانها و نهادهای مسئول فرهنگی در پرداختن به موضوع آزادگان گفت: اگر برای ارتقای سطح منافع ملی مولفههایی داشته باشیم فرهنگ آزادگی و خاطرات آنها یکی از بهترین مولفههاست؛ که میتواند به آن پرداخته شود و از صدا و سیما انتظار پرداختن به این موضوع را داریم.

روزهای ورود آزادگان در کشور غیرقابل توصیف بود

جانشین موسسه پیام آزادگان عنوان کرد: نهادهای فرهنگی که وظیفه ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت دارند و مولفهساز هستند، بهخصوص صدا و سیما باید به این امر توجه ویژهای کنند؛ چرا که این روز یک یومالله است. از 26 مرداد که اولین گروه آزادگان وارد کشور شدند در طول یک ماه پروسه تبادل طول کشید و تا مهرماه ادامه داشت. آن روز و هفته فضای کشور غیر قابل توصیف بود و ما که خود از آزادگان بودیم توقع چنین استقبالی را نداشتیم. ورود آزادگان بهانه را به مسئولین داد تا فضای شادی را در کشور ترویج کنند. از بنیاد حفظ آثار، بنیاد شهید، شهرداری تهران و سایر نهادهایی که در اجرای برنامههای این چند ساله و امسال همکاری کردند، تشکر میکنیم.

برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز ورود آزادگان در 30 استان

خوبنژاد با اشاره به برنامههای تدارک دیده شده برای امسال بیان کرد: همزمان در 30 استان همایش گرامیداشت آزادگان با همراهی بنیاد شهید و مشارکت موسسه پیام آزادگان برگزار میشود. در تهران نیز سه برنامه با محوریت تجلیل از آزادگان در مجتمع سیدالشهدا(ع) و با حضور حجتالاسلام شهیدی و هزار نفر از آزادگان برگزار میشود. همچنین در باغموزه دفاع مقدس روزهای 27 و 28 برنامههای ویژهای با حضور هزار آزاده و خانوادههای آنان ترتیب داده شده است.

خوبنژاد از افتتاح موزه مرحوم حجتالاسلام ابوترابی خبر داد و افزود: این خانه موزه که متعلق به جد خانواده ابوترابی است روز 26 مرداد افتتاح و طی سه روز از امروز 24 مردادماه برنامههای ویژهای در این خانه موزه برپا خواهد شد. همچنین از 23 مرداد در بوستانهای قزوین با حضور هنرمندان و شاعران برنامههایی برگزار میشود.

جانشین موسسه پیام آزادگان تصریح کرد: برگزاری مسابقه نقاشی و کتابخوانی و دلنوشته را در شهر قزوین خواهیم داشت. در 14 محله قزوین برنامههایی با حضور آزادگان برگزار میشود؛ که این برنامهها با همت شهرداری قزوین و مشارکت موسسه پیام آزادگان اجرا میشود.

رونمایی از 8 عنوان کتاب با موضوع اسارت

خوب نژاد از رونمایی 8 عنوان کتاب در 25 مردادماه خبرداد و گفت: مراسم رونمایی کتابها در سرای اهل قلم با حضور نویسندگان کتاب برگزار خواهد شد. در این مراسم کتابهای "آبی تر از آسمان"، "به سمت پرواز"، "کتاب علی فرعون" که از سربازان کُردزبان در بند اسارت عراق و انسان خاصی بود، "غربت باران"، "من علیرضا متولد اوپاتان"، "واگویههای سید" و دو کتاب دیگر رونمایی خواهد شد.

وی به تولید 10 مستند و پخش آن در صدا و سیما اشاره و بیان کرد: دوست داریم همپای سایر نهادها که وظیفه ترویج فرهنگ را دارند، کار کنیم؛ ولی متاسفانه برخی مسئولان نظام در صحبتها از شهدا، جانبازان و ایثارگران حرف میزنند، اما نام آزادگان را نمیآورند و آزادکان در پروسه ادغام ایثارگران از ادبیات مسئولان جدا شدهاند. این گلایه را داریم که وقتی مسئولی از اقشار مختلف تجلیل میکند هیچ گروهی فراموش نشود. اگر قرار است روحیه فداکاری را در جوانان بپرورانیم باید به نحو احسن از حماسهآفرینان بهویژه آزادگان که فداکارترین ایثارگران بودند، تجلیل کنیم.

چالش امروز آزادگان درمان است

وی به چالش اصلی امروز آزادگان اشاره کرد و گفت: چالش امروز آزادگان بحث درمانی است. حدود سه هزار اسیر شخصی داشتیم؛ که غیر نظامی بودند. اکثر رزمندگانی که به اسارت درآمدند خود میانگین سنی آنان 20 تا 30 سال بود و جوان بودند؛ این جوانان امروز 40 تا 50 سال سن دارند و دردهای اسارت در این سن خود را نشان میدهد. ما شاهد مرگ و میرهای غیرطبیعی در بین آزادگان هستیم. چالش عمده در شرایط فعلی مشکل درمانی است. توجه به آمار فوتیها نشان میدهد که اکثرا در سن فوتی نیستند و سنشان کم است. از نهادهای مربوطه تقاضا داریم اگر هم کاری نمیتوانند بکنند، پایش سلامت را در دستور کار قرار دهند. دلیل درگذشت بیشتر آزادگانِ فوت شده مشکلات گوارشی و قلبی بوده است.

وی افزود: قانون حمایت آزادگان سال 67 مصوب شد؛ که بحث اشتغال، مسکن، آموزش و درمان به خوبی در آن دیده شد. در بحث اشتغال، آزادگان نسبت به دیگر ایثارگران زودتر به کار گرفته شدند. در مسکن نیز به نسبتاً خوب عمل شد؛ ولی مشکلاتی پیش آمد که در آزادگان شاهد عدم تعادل در برخورداری از حق و حقوق هستیم. برخی از آزدگان حقوق مستمری از ارتش میگیرند؛ که دیگر آزادگان از آن محرومند.

ارائه خدمات فرهنگی به 50 هزار آزاده در سال گذشته

خوبنژاد به برخی فعالیتهای موسسه پیام آزادگان در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: به 50 هزار نفر از آزادگان خدمات اردویی فرهنگی دادیم؛ که برای 19 هزار نفر برگزاری افطاری و اجرای برنامه فرهنگی داشتیم. همچنین 20 هزار نفر از آزادگان اردوگاه ها را دور هم جمع کردیم، و خدمات اجتماعی به آزادگانی که به شدت گرفتار هستند میدهیم. در بخش حقوقی هم خدمات حقوقی ارائه شده است. پنجشنبه کلید فراگیر شدن خدمات در استانها زده شد و هدف این بود تا آزادگان گرفتار را معرفی کرده و برنامههای فرهنگی مناسب آنها تدارک دیده شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار