نشانه‌های ناکامی درسرمایه‌داری نمایان شد

جامعه آمریکا و جامعه سرمایه‌داری با نابسامانی‌های فراوان روبه‌روست که اصلی‌ترین علت آن نابرابری‌های اجتماعی است که هر روز در جامعه غربی عمق و وسعت بیشتری پیدا می‌کند.
کد خبر: ۹۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹ - 15August 2016

نشانه‌های ناکامی درسرمایه‌داری نمایان شد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، علی بیگدلی در یاداشتی نوشت: جامعه آمریکا و به طور کلی نظام سرمایهداری درحال افول است و نشانههایی از ناکامی این نظام بهچشم میخورد. تمام بداخلاقیهایی که در انتخابات آمریکا شاهد آن هستیم، نشاندهنده این است که نظام سرمایهداری از راه خود منحرف و وارد یک مسیر کاملا اشتباهی شده است. جامعه آمریکا و جامعه سرمایهداری با نابسامانیهای فراوان روبهروست که اصلیترین علت آن نابرابریهای اجتماعی است که هر روز در جامعه غربی عمق و وسعت بیشتری پیدا میکند.

در آمریکا نزدیک به 80 درصد ثروت جامعه در اختیار 3 درصد جامعه است که این مساله نشاندهنده بیمار بودن یک جامعه از لحاظ اقتصادی، اخلاقی و سیاسی است. در واقع بیاخلاقیهایی که هم اکنون در مبارزات انتخاباتی آمریکا شاهد آن هستیم در تاریخ این کشور سابقه نداشته است. تصور اینکه فردی همچون ترامپ قرار باشد وارد کاخ سفید شده و جای فردی همچون روزولت بنشیند، نشان میدهد که قابلیت، اهلیت و شخصیت کسانی که در حال ورود به کاخ سفید هستند تا چه میزان تفاوت پیدا کرده است.

با این اوصاف، باید اذعان کرد که این همه لجنپراکنی در تاریخ انتخابات آمریکا سابقه نداشته است، از این رو این تفاوتها و نابرابریهای اقتصادی باعث میشود جامعه غرب هر روز به سمت بیاخلاقیهای اجتماعی و درگیریهای مسلحانه بیشتری پیش برود. تا چند سال پیش، مسلمانان را عامل اصلی این خشونتها معرفی میکردند، اما هماکنون شاهد هستیم نیروهایی از درون خود جامعه آمریکا دست به چنین اقداماتی میزنند.

از سوی دیگر، نارضایتیهای اجتماعی ریشه در عمق نابرابریهای جامعه بیمار غرب دارد. این نابرابریهای اقتصادی خشم اقلیت وسیعی از جامعه را بر انگیخته است. غرب باید به این مساله پی ببرد که ادامه این وضع دیگر مورد قبول نیست و باید تغییراتی در رفتارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود به وجود آورد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مردم آمریکا باید هر روز شاهد این خشونتهای مرگبار باشند.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما
پربیننده ها