راهیان نور غرب و شمالغرب-100/

مبدع «یادمان شهدا» چه کسی بود؟/ اولین یادمان شهدای انقلاب در شهر پاوه

حاج احمد متوسلیان، شهید ناصر کاظمی، شهید ابراهیم همت، شهید محمد بروجردی و مردمی بومی پاوه از اولین و مقیدترین زائرین یادمان شهدا بودند.
کد خبر: ۹۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹ - 20August 2016

مبدع «یادمان شهدا» چه کسی بود؟/ اولین یادمان شهدای انقلاب در شهر پاوه

به گزارش خبرنگار اعزامی دفاع پرس به راهیان نور غرب و شمالغرب، مرداد 1358 ایران در تب و تاب حوادث بزرگی بود. دشمنان داخلی و خارجی اسلام هم قسم شدند تا با دسیسههای خود  ضربه سنگینی را در شهر پاوه بر پیکره انقلاب نوپا وارد کنند. رهبر نهضت مردمی ایران اسلامی عصای خود را بلند کرد و چنان ضربهای بر ضد انقلاب زد تا بار دیگر هیچ گاه به فکر ضربه زدن به کشور نباشند.

هزاران نفر از بهترین جوانان این سرزمین پس از صدور پیام تاریخی حضرت روح الله و تعدادی نیز پیش از صدور این پیام در صحنه مبارزه حاضر شده بودند و با تمام وجود از مردم بی گناه دفاع کردند. در همین راه تعدادی از این عزیزان به نحوی ناجوانمردانه به شهادت رسیدند.


«شهید اصغر وصالی» و «شهید مصطفی چمران» در پاوه

پس از پایان غائله، «شهید اصغر وصالی» و «شهید مصطفی چمران» به همراه نیروهای کرُد مدافع شهر پاوه کار پاکسازی شهر را انجام دادند. «شهید چمران» گزارشی از وضعیت شهدای غیربومی و پاسدار واقعه را به دفتر امام خمینی(ره) ارائه کرد. دفتر حضرت امام خمینی(ره) به نقل از ایشان اعلام کرد: با اجازه خانوادههای شهدا و در صورت کسب اجازه پیکرهای مبارک این عزیزان را در همان محل دفن کنید، این شد که اولین یادمان شهدا در پاوه و در کنار بیمارستان شهر بنا شد.

به گفته شاهدان عینی «شهید اصغر وصالی» فرمانده دستمال سرخها در آن مقطع پس از درگیرهای غائله پاوه و به شهادت رسیدن تعداد زیادی از نیروهایش رو به آسمان کرد و گفت: خدایا من چگونه پاسخگوی خانوادههای این شهدا باشم.

مردم قهرمان پاوه پس از پایان درگیریها رو به بیمارستان شهر آمدند. زن و مرد و پیر و جوان شیون زنان بر پیکر شهدا حاضر شدند و با گل پونه آنها را بدرقه کردند. تعدادی از شهدا بومی و متعلق به شهر پاوه بودند که به خواست مردم در مزار شهدای شهر دفن شدند. تعداد 9 شهید غیر بومی که شامل پاسدارها و نیروهای داوطلب مردمی بودند در کنار بیمارستان شهر پاوه خاکسپاری شدند تا تبدیل به میعادگاهی برای رهروان راهشان باشند.


«شهید ابراهیم همت» فرمانده سپاه پاوه در یادمان شهدای پاوه

با این حال نخستین یادمان شهدای انقلاب در مرداد 1358 در شهر پاوه به فتوای و ابتکار حضرت امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران بنا نهاده شد. در این یادمان که هر ساله تعداد زیادی از مردم سراسر ایران حضور پیدا میکنند پیکر مطهر شهیدان «احمد انصاری»، «ناصر صادقی»، «علی رمضانپور»، «حمید پاشازاده»، «سید احمد حسینی»، «طهماسب وندالوند»، «سیاوش وصال»، و «محمد عسگری قمی» در این مکان دفن شده است.

خانوادههای این شهدا، مردمی بومی منطقه کردستان و شهر پاوه، فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله شهید ناصر کاظمی، شهید ابراهیم همت، حاج احمد متوسلیان، شهید محمد بروجردی و سایر فرماندهان سپاه از اولین و مقیدترین زائرین مزار شهدا بودند. رهبر معظم انقلاب نیز از شخصیتهای است که در سفر به استان کرمانشاه از یادمان شهدای این شهر دیدن کردند.


مقام معظم رهبری در یادمان شهدای پاوه- 25 مهر 1390

«پاوه» یکی از شهرهای شمالی استان کرمانشاه است که در مجاورت مرز ایران-عراق قرار دارد. به دلیل ساختار پلکانی، پاوه ملقب به شهر هزارماسوله است. منطقهای که پاوه در آن واقع است بسیار خوش آب و هوا است و در کنار کوهستان شاهو قرار گرفته است. ساکنین این شهر کرد بوده و به گویش هورامی تکلم میکنند. مردم انقلابی پاوه حدود 600 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی ایران نمودهاند و همچنین حدود 1900 شهید غیر بومی در این منطقه به درجه رفیع شهادت نائل آمدهاند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار