انتخابات ریاست جمهوری کنگو به تعویق افتاد

کمیسیون انتخابات جمهوری دمکراتیک کنگو روز شنبه از تعویق در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور تا ژوئیه 2017 خبر داد.
کد خبر: ۹۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶ - 20August 2016

انتخابات ریاست جمهوری کنگو به تعویق افتاد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، تعویق انتخابات به «جوزف کابیلا»، رئیس جمهوری کنگو امکان می دهد پس از پایان دوره زمامداری اش در قدرت بماند.

انتخابات کنگو به دلیل کمبود بودجه و تاخیر در ثبت نام رای دهندگان جدید به تعویق افتاد.

اما این مساله ممکن است اعتراض مخالفان کابیلا را به همراه داشته باشد. در جریان اعتراض های خیابانی در کنگو از سال گذشته، دهها فعال مخالف دولت بازداشت و کشته شده اند.

«کورنلی نانگا» رئیس کمیسیون انتخابات کنگو اعلام کرد که کمپینی برای ثبت نام بیش از 30 میلیون رای دهنده در این کشور که ماه مارس آغاز شد، 16 ماه برای تکمیل زمان می برد.

عالی ترین دادگاه جمهوری دمکراتیک کنگو چندی پیش حکم داد که چنانچه دولت کابیلا نتواند انتخابات ریاست جمهوری را در موعد مقرر در ماه نوامبر (آبان - آذر) برگزار کند، وی می تواند در قدرت بماند.

کابیلا در سال 2001 جانشین پدر و سپس در سال 2006 پیروز انتخابات شد.

به موجب قانون اساسی کنگو، کابیلا موظف است ماه دسامبر و پس از دو دوره پنج ساله ریاست جمهوری از قدرت کنار رود، اما مخالفانش وی را متهم می کنند که با تاخیر در برگزاری انتخابات قصد دارد دوره زمامداری خود را افزایش دهد.

جمهوری دمکراتیک کنگو که کشوری غنی از مواد معدنی است، در مناطق شرقی، ناآرام بوده و هیچ گاه روی گذار مسالمت آمیز قدرت را ندیده است.

حدود 40 معترض در ژانویه 2015 در جریان اعتراض های ضد دولتی در کنگو کشته شدند و این در حالی است که رهبران گروه مخالف نقشه اعتراض های بیشتر را در سر می پرورانند.

دولت کنگو اعلام کرده است که ترجیح می دهد انتخابات محلی و استانی را قبل از انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند و برخی تحلیل گران سیاسی می گویند این مساله نشان می دهد که اتباع کنگو تا سال 2018 یا 2019 برای انتخاب جانشین کابیلا به پای صندوق های رای نخواهند رفت.

رهبران گروه مخالف نگرانند که کابیلا با برگزاری همه پرسی برای لغو محدودیت دوره ریاست جمهوری، درصدد اصلاح قانون اساسی برآید. این همه پرسی در صورت رای آوردن به وی امکان می دهد بار دیگر نامزد انتخابات شود، همانطور که روسای جمهوری رواندا و جمهوری کنگو در همسایگی جمهوری دمکراتیک کنگو آن را به اجرا گذاشتند.

کابیلا این مساله را منتفی ندانسته و در عوض خواستار مذاکره با رهبران گروه مخالف قبل از برگزاری انتخابات شده است.

وی به نشانه صلح با گروه مخالف کنگو با آزادی 24 منتقد زندانی دولت موافقت کرده است.

این اقدام که رهبران گروه مخالف آن را ناکافی می دانند، ممکن است اثر انتقادهای بین المللی از دولت کابیلا به دلیل سابقه حقوق بشری اش را کاهش دهد.

منبع: ایرنا

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار