راهیان نور غرب و شمالغرب-107/ معرفی نقطه یادمانی؛

زندان "دوله‌تو" سند جنایت مشترک حزب بعث عراق و حزب دموکرات

حزب دموکرات حدود 280 نفر از نیروهای سپاه، ارتش، ژاندارمری، جهادسازندگی و پیشمرگان کرد مسلمان را در زندانی در روستای دوله‌تو به اسارت گرفت و چند روز بعد حزب بعث عراق با هماهنگی ضدانقلاب‌ این زندان را بمباران کرد.
کد خبر: ۹۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲ - 21August 2016

زندان

به گزارش خبرنگار دفاع پرس، روستای دولهتو در شمالغربی سردشت و جنوب غربی منطقه آلواتان در بین جاده سردشت - پیرانشهر قرار دارد. حزب دموکرات حدود 280 تن از نیروهای سپاه، ارتش، جهاد سازندگی، بسیج، ژاندارمری، پیشمرگان مسلمان کرد و مردم بی دفاع طرفدار نظام مقدس جمهوری اسلامی را به عنوان اسیر در زندانی که در این روستا ایجاد کرده بود، شکنجه میکرد.

در تاریخ هفدهم اردیبهشت ماه سال 1360 دو فروند هواپیمای عراقی، این محل را بمباران کردند و پس از آن با هماهنگی حزب دموکرات، چند فروند بالگرد عراقی با راکت و تیربار، مجروحان این زندان را مورد هدف قرار دادند و همگی این عزیزان را به شهادت رساندند.

نیروی هوایی عراق با اجازه حزب دموکرات این زندان را بمباران میکند؛ پس از آنکه نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران بخشهای عمده از خاک کردستان را از چنگال نیروهای حزب دموکرات خارج میکنند و با پیشروی به سمت مرز، در صدد تعقیب نیروهای حزب دموکرات هستند، جنگندههای عراق این زندان را بمباران میکنند که در نتیجه آن بیش از 50 تن از زندانیان در این زندان به شهادت میرسند و تعدادی نیز زخمی میشوند.

این محل قبل از آن که بهعنوان زندان مورد استفاده قرار گیرد، محل نگهداری احشام و چهارپایان بوده و به همین دلیل اسرای حاضر در این زندان در بدترین شرایط زندگی میکردند و از گرمای طاقتفرسای تابستان و سرمای استخوانسوز زمستان در امان نبودند.

در رابطه با این ماجرا فیلمی نیز به نویسندگی و کارگردانی رحیم رحیمیپور در سال 1363 ساخته شده است.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها