پایگاه خبری-تحلیلی الوقت بررسی کرد؛

بحران جمعیت کابوس جدید رژیم اشغالگر قدس شده‌است

انگیزه‌های مبارزه ضد صهیونیستی در وجود جامعه فلسطینی موج می‌زند؛ اما در مقابل، جامعه صهیونیستی انگیزه‌های کافی را برای افزایش جمعیت ندارد و از این حیث ضربه‌پذیر شده‌است.
کد خبر: ۹۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰ - 22August 2016

بحران جمعیت کابوس جدید رژیم اشغالگر قدس شده‌است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، مقامات رژیم صهیونیستی از همان ابتدای تاسیس، اهتمام ویژهای را در جهت سیاستهای افزایش جمعیت خود به کار گرفتند. در واقع، موضوع جمعیت و موازنه جمعیتی در برابر فلسطینیان برای رژیم صهیونیستی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است؛ چرا که اساساَ بدون جمعیت یهودی، فلسفه صهیونیسم و حیات و بقای دولت صهیونیستی  بیمعنی میشود.

بر اساس گزارش الوقت، این مسئله به اندازهای برای صهیونیستها حائز اهمیت است که جزء مباحث همیشگی کنفرانس سالانه امنیتی هرتزلیا مطرح بوده و همواره از آن بهعنوان یک چالش و بحران امنیتی یاد شدهاست؛ به نحوی که جایگاه این موضوع برای رژیم صهیونیستی در حد مسائل کلان امنیت ملی است.

یکی از مهمترین این ابعاد، نسبت رشد جمعیت جوان به داوطلب شدن برای عضویت در ارتش رژیم صهیونیستی و تلاش برای تامین امنیت بیشتر برای این رژیم است. از همین رو در تمامی سالهایی که سازمانملل متحد سیاستهای تنظیم خانواده را به جامعه جهانی توصیه میکرد، رژیم اشغالگر قدس هیچگاه این سیاستها را اجرا نکردهاست. مضاف بر آنکه اجرای سیاستهای رشد جمعیت برای رژیم صهیونیستی امری قدسی محسوب میشود و جزو آموزههای تلمودی (تلمود از کتب مقدس یهودیان است) است. تئوریسنهای صهیونیست بر این باورند که هویت یهودی زمانی از معرض تهدید خارج خواهد شد که هر خانواده یهودی ساکن سرزمینهای اشغالی هر 2 سال یک بار، یک نفر را به جامعه صهیونیست اضافه کند و این درحالی است که این رژیم روز به روز از این ایده فاصله میگیرد و زنان صهیونیست در طول تمام عمر خود بهطور میانگین تنها 2 فرزند به دنیا میآورند.

درحالیکه افزایش جمعیت صهیونیستها با روندی نزولی مواجه است، از سوی دیگر طبق گزارش مرکز آمار فلسطین، جمعیت کل فلسطینیان (ساکنان و آوارگان) 12.3 میلیون نفر است؛ که 4.75 میلیون نفر در سرزمینهای فلسطین زندگی میکنند. کرانه باختری با 2.9 میلیون نفر در رتبه نخست، نوار غزه با 1.85 میلیون نفر و مناطق فلسطین اشغالی 1948 با 1.47 میلیون نفر در رتبههای بعدی قرار دارند. دیگر نکته حائز اهمیت این است که در پایان سال 2017 جمعیت فلسطینیان ساکن در سرزمینهای فلسطینی در عدد 6.3 میلیون با کل یهودیان صهیونیست برابر خواهد شد.

رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از این اتفاق از سالها پیش، از هر بهانهای در جهت حذف فیزیکی فلسطینیها استفاده کردهاست؛ تا از نرخ جمعیت آنان بکاهد. در همین ارتباط نیز  ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران اینگونه بیان میکند: «از نسل اول جهاد اسلامی کسانی که در داخل سرزمینهای اشغالی زندگی میکردند دیگر کسی باقی نماندهاست و حتی به خانواده ایشان رحم نشدهاست و همگی به شهادت رسیدهاند».

با این حال روز به روز بر نرخ رشد جمعیت فلسطینیها افزوده میشود و از نرخ رشد جمعیت صهیونیستها کاسته میشود. «درداح الشاعر» استاد علوم روانشناسی در دانشگاه الاقصی غزه در این باره میگوید: «یکی از دلایل اصلی میانگین بالای تولد در غزه پایبندی فلسطینیها به مفاهیم اسلامی و سنت رسول گرامی اسلام(ص) است. دومین عامل، اعتقاد مردم غزه به این مسئله است که در صورت آغاز جنگ جدید با اسرائیل، فلسطینیها به نیروی مبارز و مجاهد نیاز دارند تا در صورت شهادت شمار زیادی از نیروهای مقاومت، جبهه نبرد از مبارزان خالی نماند. این مسئله باعث شده که فلسطینیها در غزه با وجود شرایط سخت و دشوار زندگی، همچنان تغییری در روند فرزنددار شدن خود ایجاد نکنند. حتی شرایط سخت اقتصادی و معیشتی در غزه باعث نمیشود، خانوادههای فلسطینی اقدامی در راستای کاهش فرزند آوری کنند؛ چون معتقدند آینده در دست خداست و شرایط فردا بهتر از امروزشان خواهد بود.

در مجموع میتوان گفت که موضوع جنگ جمعیتی یکی از اصلیترین عوامل تاکید فلسطینیها بر افزایش فرزندآوری است، چون آنها شاهد طرحهای متعدد اسرائیل برای افزایش جمعیت یهودیان از راههای مختلف در اراضی اشغالی هستند» با این وصف میتوان نتیجه گرفت که انگیزههای مبارزه ضد صهیونیستی در وجود جامعه فلسطینی موج میزند؛ اما در مقابل جامعه صهیونیستی انگیزههای کافی را برای افزایش جمعیت ندارد و از این حیث ضربهپذیر شدهاست.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار