پایگاه تحلیلی «ورلد سوسیالیست» بررسی کرد؛

نگرانی واشینگتن از ائتلاف تهران و مسکو/ توجیه آمریکایی‌ها برای مداخله نظامی در سوریه چیست؟

تصاویر و فیلمی که از یک کودک پنج‌ساله سوری چند روز پیش توسط گروه مرتبط با شورشیان مورد حمایت دستگاه‌ اطلاعاتی آمریکا در سوریه منتشر شد، به سرعت به دستاویزی برای مدعیان دروغین حقوق بشر تبدیل شد؛ تا مداخله نظامی خود را در سوریه توجیه کنند.
کد خبر: ۹۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶ - 24August 2016

نگرانی واشینگتن از ائتلاف تهران و مسکو/ توجیه آمریکایی‌ها برای مداخله نظامی در سوریه چیست؟

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس، تصویر کودک پنجساله سوری که چند روز پیش با چهرهای وحشتزده روی صندلی آمبولانس نشستهبود، بار دیگر جهان را به لرزه انداخت و این کودک را با سر و صورت خاکی و خونآلوداش به نماد آنچه در سوریه میگذرد، تبدیل کرد.

مکان واقعه شهر حلب بود؛ شهری که بحران پنجساله سوریه آن را به ویرانه تبدیل کردهاست، و هر روز شماری از ساکنان آن اعم از زنان و کودکان در پی حملات خمپارهای تروریستهایی که از طرف برخی کشورهای منطقهای و فرامنطقهای حمایت میشوند، جان خود را از دست میدهند و یا اینکه مجبور به ترک خانه و کاشانه میشوند.

پایگاه خبری تحلیلی «ورلد سوسیالیست» در مقالهای به تحلیل پشتپرده انتشار تصویر این کودک سوری پرداخت و نوشت: تصویر «عمران» کودک پنجساله سوری که توسط گروه مرتبط با شورشیان مورد حمایت دستگاه اطلاعاتی آمریکا (سیا) در سوریه منتشر شد، به سرعت در خروجی رسانههای آمریکایی و غربی قرار گرفت.

این پایگاه نوشت: کودک سوری با چهرهای وحشتزده و آغشته به خاک و خون بر روی صندلی نارنجی رنگی آمبولانس نشستهاست. گفته میشود، جمجمه وی نیز زخمی شدهاست. فیلمی که از این کودک منتشره شده نشان میدهد که برخیها میخواهند از تصویر وی بازاریابی کنند. «سیانان» با انتشار تصویر عمران اعلام کرد که وی قربانی جنگ داخلی سوریه است و خبرنگارانی که داستان این کودک را روایت میکرد، به صورت نمایشی گریه کرد. روزنامه «نیویورکتایمز» نیز مدعی شد که این کودک نماد درد و رنج سوریه است. روزنامه «تلگراف انگلیس» نیز با انتخاب این تیتر که «به خاطر کودکان حلب ما باید ایجاد منطقه پرواز ممنوع را در سوریه پیگیری کنیم» به این امر پرداخت.   

پایگاه ورلد سوسیالیست در ادامه افزود: هر آنچه که ما در این خصوص شاهد آن هستیم، برنامهریزی برای کارزار تبلیغات جنگی است؛ که هدف آن جلب احساسات انساندوستانه ساکنان این مناطق به خاطر افزایش موج جدیدی از خشونتهای امپریالیستی در خاورمیانه است. واشنگتن و رسانهها با به سخره گرفتن درد و رنج حقیقی از این کودک بیگناه سوء استفاده میکنند.

ورلد سوسیالیست نوشت: با وجود انگیزههای سیاسی و ژئواستراتژیک کاملا آشکار است که نگرانی نسبت به این کودک ساختگی است و هیچ ارتباطی به حمایت از کودکان بیگناه ندارد؛ چراکه در طول ربع قرن گذشته در جنگهایی که آمریکا آن را به نوعی هدایت میکند، هزاران کودک در اقصینقاط جهان جان خود را از دست میدهند. علت اینکه تصویر عمران انتخاب شدهاست، این است که وی در بخش شرقی حلب زندگی میکند؛ جایی که بیشتر ساکنان آنجا تحت سیطره شبهنظامیانی است که آمریکا از آنها حمایت میکند. مهمترین این شبهنظامیان «جبهه فتحالشام» است که ماه گذشته اسم خود را از «جبههالنصره» به این نام تغییر داد.

چشمپوشی از کودکانی که به دست معارضان کشته میشوند

این پایگاه در ادامه نوشت: کودکان سوری که به دست تروریستهای «القاعده» در مناطق غربی حلب که تحت سیطره دولت سوریه است، کشته میشوند، چرا واشینگتن نسبت به آنها ابراز احساسات نمیکند و خبر این کودکان در سرمقاله روزنامهها (غربی و آمریکایی) و رسانهها قرار نمیگیرند. چرا برای کودکان یمنی که در اثر بمباران هوایی عربستان سعودی آن هم به وسیله بمبهایی که آمریکا در اختیار آنها قرار میدهد، کشته میشوند، کسی گریه نمیکند و در رسانهها (غربی و آمریکایی) به آن پرداخته نمیشود! چرا برای فیلم فاجعهانگیزی که گروه (به اصطلاح میانهرو) مورد حمایت آمریکا آن را منتشر کرد که در آن سر نوجوان 15 ساله فلسطینی را میبریدند، کسی ابراز احساسات نکرد؟!

پایگاه ورلد سوسیالیست افزود: نیروهای محرک پشت این کارزار تبلیغاتیِ دوباره جان گرفته، 2 بخش است؛ بخش نخست، حمله شورشیان با تسلیحات و منابع مالی آمریکا و متحدان منطقهای آن برای شکستن محاصره شرق حلب است و در بخش دوم نیز این است که رسانهها ادعا میکنند، ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه، عملیات جنگی را علیه شهروندان در غرب حلب شدت بخشیدهاست.

نگرانی واشینگتن از همکاری ایران و روسیه علیه تروریست

این پایگاه نوشت: شاهدیم که همکاری ایران، روسیه، چین و ترکیه در خصوص بحران پنجساله سوریه در حال توسعه است. همانطور که هفته گذشته ایران به روسیه اجازه داد تا از پایگاه هوایی همدان برای حمله به مواضع تروریستها استفاده کند. درهمین حال پکن نیز اعلام کرد که کمکهای نظامی خود به سوریه را افزایش خواهد داد. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در پی کودتای نافرجام در این کشور که گفته میشود، آمریکا به نوعی از کودتا حمایت کردهبود، تلاش میکند به مسکو و تهران نزدیک شود.

پایگاه ورلد سوسیالیست در ادامه افزود: واشینگتن از ائتلاف ایران و روسیه ابراز نگرانی میکند و معتقد است که این ائتلاف مانعی در برابر تلاش نظامی این کشور برای تحمیل سلطه آمریکا و بر خاورمیانه و ذخایر عظیم انرژی است. امکان ندارد آمریکا این چالش را قبول کند و لذا برای رسیدن به این منظور اقدام به راه اندازی کمپین تبلیغاتی انسانی تحت عنوان «نجات کودکان» در سوریه میکند. آمریکا در واقع با این کار اقدام به نجات عوامل خود که با القاعده ارتباط دارند، میکند. اما اسلوبی که در این کمپین تبلیغاتی استفاده میشود کاملا کهنه شدهاست.

این پایگاه نوشت: تحریمهایی که آمریکا برای عراق تحمیل کرده منجر به کشته شدن نیم میلیون کودک عراقی شده است غیر از جنگهایی که آمریکاییها به راه انداختهاند؛ که در این جنگها صدها هزار نفر در افغانستان، عراق، لیبی و سوریه کشته شدهاند. در یک بررسی از جنگهای آمریکا در 25 سال گذشته با خشونت و خونریزی گذشتهاست، کتابی تحت عنوان «یک ربع قرن جنگ: حرکت آمریکا برای هژمونی جهانی: 1990-2016» به قلم «دیوید نورث» منتشر شدهاست. وی در این کتاب مینویسد: «حوزه عملیات نظامی به طور مداوم عریضتر شد و جنگهای جدیدی شکل گرفت، در حالی که جنگهای قدیم ادامه داشت. حقوق بشر بهعنوان دستاویزی برای جنگ با لیبی و سرنگونی رژیم معمر قذافی در سال 2011 بهکار گرفته شد. درست همین بهانه ریاکارانه برای سازماندهی یک جنگ نیابتی در سوریه استفاده شد. پیامدهای این جنایات از زاویه زندگی و مصیبت انسانها، غیرقابل محاسبه هستند.

پایگاه ورلد سوسیالیست در پایان نوشت: یک ربع قرن جنگ با تحریک آمریکا، باید به مثابه حلقهای از سلسله رویدادهای مرتبط به هم بررسی شود. منطق استراتژیک تقلای آمریکا برای هژمونی جهانی، از عملیات نو استعماری در خاورمیانه و آفریقا فراتر میرود.»

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار