لاوروف فاش کرد:

«اسد» را متقاعد به تحویل سلاح‌های شیمیایی کردیم/ مانع از حمله آمریکا به سوریه شدیم

وزیر خارجه روسیه فاش کرد کشورش 3 سال پیش بشار اسد را قانع کرد تا با تحویل دادن تسلیحات شیمیایی خود، مانع از حمله آمریکا به خاک سوریه شود.
کد خبر: ۹۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱ - 23August 2016

«اسد» را متقاعد به تحویل سلاح‌های شیمیایی کردیم/ مانع از حمله آمریکا به سوریه شدیم

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس؛ به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز در مصاحبهای فاش کرد که تصمیم 3 سال پیش دولت سوریه برای نابوی و خارج کردن تسلیحات شیمیایی از کشور، با فشار روسها و برای جلوگیری از حمله آمریکا به خاک سوریه انجام شده است.

سوریه تا تیر ماه سال 93، بیش از 1000 تن مواد شیمیایی قابلاستفاده در ساخت سلاح را زیرنظر بازرسان سازمان ملل نابود یا به خارج از کشور صادر کرد؛ با نهایی شدن این روند، وزرای خارجه روسیه و انگلیس از این اقدام دمشق، قدردانی کرده بودند.

لاوروف امروز به دلائل این تصمیم «بشار اسد» اشاره کرد و گفت: اگر روسیه 3 سال پیش با متقاعد کردن اسد به دست برداشتن از تسلیحات هستهای، از حمله آمریکا به این کشور جلوگیری نمیکرد، بیشک امروز شاهد خرابیهای گسترده تری بودیم.

وزیر خارجه روسیه که کشورش طعم موشکهای هدایتشونده را با ساقط شدن یک هلیکوپتر و هدف قرار گرفتن تیم نجات خلبان سوخو-24 چشیده، در ادامه از افتادن موشکهای دوشپرتاب به دست تروریستها اعلام نگرانی جدی کرد و افزود: وقتی به این فکر میکنیم که این راکتهای قابلحمل و دیگر تسلیحات متعارف و شیمیایی ممکن است تا الان به دست چه کسانی رسیده باشد، ترس وجود آدمی را فرا میگیرد.

لاوروف تصریح کرد هیچکس نمیداند این سامانهها که خطرناک ترین سلاح برای صنعت هوانوردی است، در دست کدام گروه تروریستی است؛ داعش، جبههالنصره یا القاعده. هیچکس نمیداند کی و کجا این موشکها دوباره شلیک میشوند.

بر اساس آمار موجود، حدود 500 سلاح دوشپرتاب «استرلا» و «ایگلا» هماکنون در دست تروریستهای خاورمیانه است.

سامانه دوشپرتاب استرلا که در ناتو با نام «سام 7» شناخته میشود، سرعتی بالغ بر 430 متر بر ثانیه دارد و می تواند اهداف پرنده را تا شعاع حدوداً 4 کیلومتری ساقط کند. اواخر سال گذشته یک محموله سام-7 که تحت لیسانس روسها در ترکیه ساخته شده بود، در مرز سوریه و اردن یافت شد.

لاوروف با اشاره به ناامن شدن آسمان بخشهایی از خاورمیانه، علت رسیدن به این شرایط را رویکرد نادرست غربیها دانست و گفت: آنها معتقد بودند که با از بین بردن رژیم صدام حسین و معمر قذافی، دموکراسی فوراً در این دو کشور پیروز میشود ولی در عمل، این آشوب بود که قدرت را در دست گرفت و انبارها تسلیحات ارتش که نظامیان آنها را رها کرده بودند، غارت شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

نظر شما
پربیننده ها