اقتصاد مقاومتی؛ یک ضرورت شرعی، علمی و ساختاری

استاندار خراسان رضوی گفت: دولت، اقتصاد مقاومتی را یک ضرورت شرعی، علمی و ساختاری می‌داند اما اجرایی شدن آن نیازمند یک همیاری همه‌جانبه است.
کد خبر: ۹۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸ - 24August 2016

اقتصاد مقاومتی؛ یک ضرورت شرعی، علمی و ساختاری

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، امروز، دوم شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی و دولت یازدهم نسبت به تبعیت از رهبر معظم انقلاب و پیروی از جایگاه ولایت فقیه تردید ندارد.

رشیدیان ادامه داد: سابقه دوستی و همراهی رئیس جمهور و رهبر انقلاب به دهه قبل از انقلاب باز میگردد. دکتر روحانی در آن مقطع، با وجود حساسیتهای امنیتی، با بیت رهبری ارتباط داشت؛ ایشان به مدت ۱۹ سال نیز نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امینت ملی بود که همه اینها نشان از تبعیت رئیس جمهور از رهبری دارد.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال این است تا مشکلات و کمبودها باری بر دوش رهبر انقلاب نشود، ابراز کرد: دولت در سال ۹۲ برنامه اجرایی خود را به مردم ارائه کرد و مردم با توجه به برنامههای اجرایی کاندیداها، این دولت را برگزیدند لذا دولت، نسبت به رأی مردم، وفادار است و هیچیک از این موارد، تعارضی با منویات رهبر معظم انقلاب ندارد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که دولت در تلاش است تا وفاق ملی را گسترش دهد، گفت: از این رو دولت با شعار اعتدال و عقلانیت فضا را برای مشارکت تمامی گروههای سیاسی که به دور از افراطیگری به قانون اساسی وفادارند، فراهم کرده که انتخابات اخیر مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمونهای از آن به شمار میرود؛ این دو انتخابات، فارغ از نتایج آراء، فضایی برای مشارکت همه جناحها و احزاب فراهم کرد که همه بر قانونمندی آن نیز صحه گذاردند.

رشیدیان با اشاره به تغییر فضای سیاسی در دولت یازدهم ابراز کرد: در شرایطی که در گذشته، فتنه را برابر با اصلاحطلبی میدانستند و رهبر انقلاب در خردادماه ۸۸ این موضوع را تفکیک کردند اما در دولت فضایی ایجاد و جلسات زیادی با اصلاحطلبان برگزار شد و در نهایت ما مشارکت گروههای اصلاحطلب، اصولگرا و اعتدالی را با هم در انتخابات شاهد بودیم.

وی بیان کرد: همیشه پیش از هر انتخاباتی مسائل امنیتی و یک سری اتهاماتی مطرح میشود اما با هماهنگیهایی که انجام گرفت، انتخابات بدون هیچ عوارض سوء امنیتی برگزار شد و در ادامه شاهد گسترش چشمگیر فعالیتهای مدنی و تحول در احزاب و گروههای سیاسی بودیم.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: ما خرسندیم که آیتالله علمالهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان در همین جهت با بانوان اصلاحطلب در استان ما دیدار کردند که این خود نشاندهنده فضای مناسب سیاسی و نقش دولت در ایجاد این فضا است.

انحصار اقدامات دولت به برجام و برگزاری کنسرت؛ اتهام و غوغاسالاری

وی در واکنش به انتقادات برخی نسبت به توجه بیش از حد دولت به موضوع برجام و برگزاری کنسرت و غفلت از دیگر موضوعات، این انتقادات را اتهامزنی و غوغاسالاری خواند و افزود: دولت در حوزه اجتماعی، علیالخصوص بحث آسیبهای اجتماعی طی دو سال گذشته، کار بزرگی انجام داد.

رشیدیان با اشاره به تأکید رهبر اتقلاب در خصوص پیگیری موضوع آسیبهای اجتماعی، افزود: طی جلسات وزیر کشور با رهبری قرار شد، هر شش ماه یکبار این گزارشات به محضر ایشان ارائه شود؛ بر این اساس، دستگاهها موظف شدند به این موضوع نه تنها به عنوان یک کار جاری که در حد یک کار فوقالعاده نگاه کنند.
وی بیان کرد: در حوزه شکاف بین دولت و ملت نیز با توجه به نامگذاری سال گذشته، دولت گامهای جدی را طی سالهای اخیر برداشته و میزان امید به دولت را ارتقاء داده است.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، محیط زیست را دغدغه اساسی دولت عنوان و از استانداردسازی آلایندهها، گازسوز کردن نیروگاهها و کارخانجات بزرگ، توجه به مسائل مناطق محروم، روستایی و حاشیه شهر به عنوان اقدامات دولت در این عرصه نام برد.

در حوزه فرهنگی، تنها قانون و مبانی نظری ـ فقهی رهبری مدنظر است

وی در ادامه به موضوع فرهنگ نیز اشاره و تصریح کرد: حرکت دولت در عرصه فرهنگی با تأکید بر ارزشها و مبانی فرهنگی انقلاب اسلامی و دینی بوده است. در این حوزه دو مبنای قانون و مبانی نظری و فقهی رهبر انقلاب وجود دارد که این دو باید در کل کشور جاری و ساری باشد و در مواقعی اگر نیاز شد باید قانون اصلاح شود.

رشیدیان در توضیح گفته فوق اظهار کرد: اینکه برخی اصرار دارند به جهت حفظ حرمت، حریم رضوی و آستانه حضرت معصومه(س) باید از این قضیه مستثنی شوند، باید آن را از طریق قانون پیگیری کرده و در این زمینه از برخوردهای سلیقهای اجتناب شود.

وی تأکید کرد: ما نباید باعث سردرگمی مردم شویم چرا که نظام ما یک نظام یکپارچه است و همه قوا تحت زعامت رهبر انقلاب فعالیت میکنند و افراد نباید به گونهای عمل کنند که حدود اختیارات دیگری را زیر سؤال ببرند.

استاندار خراسان رضوی همچنین از فراهم کردن فضا برای شنیدن صدای اصحاب فرهنگ و هنر استان، کاهش تصدیگری دولت، افتتاح موزه بزرگ خراسان و پیگیری انتقال برخی از آثار میراث فرهنگی از خارج کشور و صادرات ۱۰۲۷ تن صنایع دستی از لحاظ وزنی در سال ۹۴ به عنوان دیگر اقدامات دولت یازدهم در حوزه فرهنگی یاد کرد.

وی در ادامه این نشست از فعالیتهای اقتصادی دولت سخن گفت و افزود: در این حوزه، دولت اقدامات بسیار گستردهای را در جهت اجرایی کردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی انجام داده است؛ همچنین در حوزه بینالملل نیز معتقدیم کار دولت یازدهم در اجرای برجام، برداشتن تحریمها و قطعنامههای شورای امنیت، بینظیر بود و توانستیم قدرت خود را به رخ دنیا بکشیم.

رشیدیان با بیان اینکه اکنون آمریکاست که باید به همپیمانان خود پاسخ بدهد که چرا علیرغم تعهدات صورتگرفته، به آنان عمل نمیکند، گفت: دولت جمهوری اسلامی سربلند است که به تعهدات خود عمل کرده و از موضع خویش عقبنشینی نکرده است؛ ضمن اینکه ورود به باشگاه و حوزه خرید و فروش هستهای برای ما

جهشی بود که با اجرای برجام حاصل شد.

وی ایجاد ظرفیت برای مشارکت دانشگاهیان در حل معضلات کشور و مدیریت شفاف، پاسخگو و نظام شایستهسالاری را از دیگر ویژگیهای دولت برشمرد و در پاسخ به انتقاد برخی مبنی بر میانگین سنی بالای دولت، گفت: برخی میگویند دولت، دولت پیرمردان شده در حالی که بهرهگیری از تجربه و علم افراد جزئی از نظام شایستهسالاری است و از همین رو در دولت همه طیفهای سیاسی اعم از اصولگراها و اصلاحطلبان معتدل حضور دارند.

استاندار خراسان رضوی در ادامه گریزی هم به موضوع حقوقهای نجومی زد و یادآور شد: حقوقهای نجومی که میراث قبل بود، این ظرفیت را برای ما فراهم کرد تا ضعف سیستم پرداخت حقوقها را شناسایی و آن را ترمیم کنیم.

اقتصاد مقاومتی؛ یک ضرورت شرعی، علمی و ساختاری

رشیدیان در تشریح عملکرد اقتصادی دولت نیز گفت: دولت، اقتصاد مقاومتی را یک ضرورت شرعی، علمی و ساختاری میداند اما اجرایی شدن آن نیازمند یک همیاری همهجانبه است تا به صورت یک گفتمان فراگیر درآید

و منجر به پویایی اقتصاد کشور و دستیابی به اهداف عالیه در سند چشمانداز شود.
وی ادامه داد: دولت در راستای اجرای فرمان رهبر انقلاب، ستاد یا قرارگاه اقتصاد مقاومتی را تشکیل داد و در استان نیز بیش از ۲۵ جلسه با حضور شخصیتهای دولت و مجلس برگزار شد؛ همچنین خروجی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز با ۱۰۳ جلسه، ۶۴۶ مصوبه بوده است؛ در همین راستا بیش از ۸۰ واحد صنعتی نیز در استان از نزدیک مورد بازدید قرار گرفت.

شناسایی واحدهای تعطیل؛ نخستین گام اجرای اقتصاد مقاومتی

استاندار خراسان رضوی یادآور شد: در این زمینه، نخستین اقدام دولت شناسایی واحدهای تعطیل و نیمهتعطیل بود که بر این اساس، در نهایت ۶۰۵ واحد شناسایی شد که تعطیلی برخی نیز به قبل از سال ۸۵ بازمیگشت. در این میان، واحدهایی که با ۵۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت نیز مشغول کار بودند، احصا شدند. شناسایی واحدهای تولیدی بالای ۶۰ درصد، حذف آییننامههای مخل اقتصاد مقاومتی و تشکیل کمیته عارضهیابی گامهای بعدی بود که در این راستا برداشته شد.

در حوزه عفاف و حجاب هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم

رشیدیان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه استانداری خراسان رضوی در موضوع ساماندهی حوزه مد و لباس و ممانعت از تولید و عرضه پوششهای هنجارشکن در سطح استان و مشهد مقدس، چه گامهای جدی برداشته است، پاسخ داد: حجاب، یکی از پدیدههای جدی سبک زندگی اسلامی و ایرانی ماست.

وی ادامه داد: تلاش ما این بوده است در سه حوزه طراحی مد و لباس، تولید و عرضه با همکاری اداره ارشاد، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان نمایشگاهی ورود پیدا کنیم گرچه البته هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان اختیارات فرهنگی دولت، گفت: بخشی از اختیارات حوزه فرهنگی در اختیار دولت قرار دارد؛ ۳۰ درصد بودجهها متعلق به دستگاههای فرهنگی دولتی و مابقی به حوزههای فرهنگی خارج از دولت اختصاص پیدا میکند.

در زمینه کنسرت باید ضابطه داشته باشیم

استاندار خراسان رضوی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه صدای موافقان را بیشتر شنیدهاید یا مخالفان، گفت: در هر جایی معمولا صدای مخالفان نمود بیشتری دارد اما شنیدن هر دو صدا ضروری است و ما موظفیم که با موارد خارج از قانون برخورد کنیم؛ به عنوان نمونه طی جلسهای که در خصوص کنسرتها با رئیس دادگستری استان داشتیم، تأکید کردیم که باید در این زمینه ضابطه داشته باشیم.

با اختلاط محرم و نامحرم در کنسرت مخالفیم/ در نطر گرفتن احتمالات، چاره کار نیست

وی در ادامه به موضوع پرحاشیه برگزاری کنسرت در مشهد اشاره و اضافه کرد: ما با اختلاط محرم و نامحرم مخالفیم. عریانگری در فرهنگ ایرانی جایی ندارد و چادر، یک نماد ایرانی بوده است. در بحث کنسرت، از اختلاط محرم و نامحرم باید پرهیز کرده و نباید شعائر دینی به سخره گرفته شود اما چارهاش این نیست از چیزی که مجوز قانونی دارد به احتمال اینکه ممکن است چنین چیزی رخ دهد، ممانعت کنیم.

 

رشیدیان با تأکید بر اینکه باید چارچوبی ایجاد کرد که به هنر در ابعاد مختلف و چارجوب قانونی و نظرات فقهی رهبر انقلاب پرداخته شود، در ادامه به پروژههای افتتاح شده در طی سه سال تصدی دولت یازدهم اشاره و اظهار کرد: این دولت استان را با هزار و ۷۰۰ پروژه با اعتبار دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه نیمهکاره تحویل گرفت در حالی که اکنون هزار پروژه با اعتبار بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان در حال پیگیری و انجام است.

وی همچنین در ارتباط با اقدامات دولت درخصوص رویداد مشهد ۲۰۱۷ نیز یادآور شد: سال گذشته قرار بود سه درصد از بودجه عمرانی برای مشهد ۲۰۱۷ هزینه شود که این رقم به بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت اما همچنان نیازمند امکانات و بودجه بیشتری از سوی دولت هستیم که با مصوبه اخیر دولت، این اختیار داده شد تا از محل دیگر اعتبارات استان برای این رویداد هزینه شود.

در امر به معروف و نهی از منکر، رویکردمان متفاوت است

استاندار خراسان رضوی همچنین با اشاره به موضوع امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: در این موضوع رویکردهایمان ممکن است متفاوت باشد اما اصل این فریضه به عنوان یک اصل حیاتی، جزئی از یک جامعه مبتنی بر فرهنگ اسلامی و انسانی است؛ ریشه امر به معروف و نهی از منکر، محبتی است که اسلام به انسانها دارد که این موضوع در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در حال پیگیری است.

توجه به بهینهسازی اماکن و معابر برای معلولان

وی در ادامه گفتههایش از افتتاح دو بیمارستان در آینده و انتقال خدمات درمانی به حاشیه شهر و توجه به بهینهسازی اماکن و معابر برای معلولان علیالخصوص در آستانه رخداد مشهد ۲۰۱۷ نیز خبر داد و در خاتمه در خصوص عملکرد سهساله دولت یازدهم افزود: ما معتقدیم مردم پس از خداوند بهترین قاضی هستند. قوه مجریه در استان آن هم در شرایط تحریمها و محرومیتها چیزی کم نگذاشته و اگر غفلتی بوده مسلما از سر ناآگاهی است.
منبع:ایکنا

نظر شما
پربیننده ها