مسئول تُرک:

طراحی مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه ۲ سال قبل صورت گرفته بود

یک منبع آگاه در ترکیه اعلام کرد که کشورش عملیات نظامی در سوریه را از ۲ سال پیش طراحی کرده بود؛ ولی برخی عوامل به‌ویژه اختلافات با آمریکا، اجرای این طرح را به تعویق انداخت.
کد خبر: ۹۷۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱ - 26August 2016

طراحی مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه ۲ سال قبل صورت گرفته بود

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، تانکها و صدها تن از عناصر گروهکهای معارض سوری، روز چهارشنبه وارد خاک سوریه شدند تا شهر مرزی «جرابلس» را به کنترل خود درآورند و نیروهای کُرد را از آن بیرون کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، زمان اجرای این عملیات پرسشهای بسیاری را مطرح میکند، درحالیکه گروه تروریستی داعش جرابلس را از حدود سه سال پیش تحت کنترل خود داشت، با هیچگونه واکنشی از جانب آنکارا مواجه نشد.

در همین راستا، یک مسئول تُرک، که نخواست هویتش فاش شود، تصریح کرد: دولت ترکیه این حمله را از بیش از 2 سال پیش برنامهریزی کرده ولی اجرای آن به دلیل برخی عوامل به تاخیر افتاد.

وی با بیان اینکه ایالات متحده نسبت به مفید بودن طرحهای ترکیه برای آزاد کردن جرابلس شک داشت، گفت: «دلیل اصلی آن، ساده بود یعنی اینکه شمار جنگجویان میانهرو برای آزادسازی جرابلس و دیگر مناطق شمال سوریه کافی نبودند.»

این مسئول افزود: آنکارا در ماه مارس گذشته فهرستی از 1800 نفر از معارضان میانهرو» و نیز 600 جنگجوی دیگر، که میتواند این عملیات را اجرا کنند، تحویل کاخ سفید داد.

وی تأکید کرد: عناصری از ارتش ترکیه، که در کودتای نافرجام 15 ژوئیه علیه دولت رجب طیب اردوغان مشارکت داشتند، مانع مداخله نظامی در سوریه میشدند.

وی تصریح کرد: برخی از افسران ارشد ذینفوذ در ارتش از طریق متوسل شدن به ادعاهای دروغین مانع اجرای این عملیات میشدند. ژنرال سمیح طرزی مهمترین افرادی بود که در مسیر اجرای عملیات نظامی ترکیه سنگاندازی میکرد.

طرزی یکی از متهمان به دست داشتن در کودتای نافرجام 15 ژوئیه است که در همان شب به دست یک سرباز کشته میشود.

این مسئول تُرک اضافه کرد: بحران دیپلماتیک بین آنکارا و مسکو همچنین یکی از موانع برای اجرای هرگونه عملیات ترکیه در آسمان سوریه بود که برای پشتیبانی از عملیات زمینی ضروری بود.

وی گفت: در آن زمان به دلیل عدم وجود پشتیبانی هوایی، اجرای این عملیات، عملا غیرممکن بود.

ترکیه و روسیه در ماه ژوئن عادیسازی کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار