یادداشت/ حسن هانی‌زاده

طرح مشترک آمریکا و عربستان برای خلع سلاح انصارالله

مردم یمن به دلیل ایستادگی و پایمردی در برابر حملات وحشیانه ارتش رژیم آل سعود و برخی کشورهای مزدور عربی، مقامات این رژیم را با ناکامی مواجه ساخته‌اند.
کد خبر: ۹۸۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳ - 29August 2016

طرح مشترک آمریکا و عربستان برای خلع سلاح انصارالله

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حسن هانیزاده در یادداشتی نوشت: طرح مشترک آمریکا و عربستان برای خلع سلاح انصارالله یمن قبل از تشکیل یک دولت انتقالی و انتخاب یک رئیس جمهور توافقی در این کشور با مخالفت جنبش انصارالله مواجه شد. به موجب طرحی که از سوی جان کری و عادل الجبیر، وزیران خارجه آمریکا و عربستان در شهر جده مورد بحث قرار گرفت، انصارالله قبل از ورود به هرگونه پروسه دولت سازی باید سلاح خود را بدون قید و شرط تحویل دهد.

این طرح در طول مذاکرات یکصد روزه طیفهای سیاسی یمن در کویت که با حضور اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور یمن برگزار شد، از سوی هیئت نمایندگی ریاض مطرح شده بود اما مذاکرات فشرده کویت، خروجی قابل قبولی برای طیفهای سیاسی شرکت کننده در روند مذاکرات به همراه نداشت و بدون هیچ دستاوردی به پایان رسید. گفتنی است که مجموعه مذاکرات کویت به دلیل دخالت عربستان و زیاده خواهی طیف وابسته به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن با شکست مواجه شد.

در جریان مذاکرات کویت، انصارالله بر ضرورت برقراری آتش بس، تشکیل دولت وحدت ملی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل کمیته حقیقت یاب برای شناسایی متجاوز تأکید داشت. از سوی دیگر، طیف وابسته به ریاض خواستار ابقای عبد ربه منصور هادی در پست ریاست جمهوری تا دو سال آینده، خلع سلاح بدون قید و شرط انصارالله و عقب نشینی این مجموعه از مراکز نظامی و دولتی بود.

با شکست روند مذاکرات در کویت، پارلمان یمن در یک اقدام انقلابی پس از دو سال تشکیل جلسه داد و یک شورای عالی سیاسی را برای اداره امور کشور انتخاب کرد. تا پیش از آن، عربستان تهدید کرده بود که اگر پارلمان یمن تشکیل جلسه دهد، مقر این پارلمان را بمباران خواهد کرد که این امر جلسات این نهاد مهم و قانونی را به تعطیلی کشاند.

برخی از نمایندگان وابسته به ریاض در طول ماههای اخیر تلاش کرده بودند تا مجلس یمن را از اکثریت خارج کنند اما این نمایندگان با دریافت تضمینهایی از سوی طیفهای وابسته به انصارالله در جلسه اخیر پارلمان شرکت کردند. سرانجام پارلمان یمن تشکیل جلسه داد و بر اساس ماده 5 از قانون اساسی یمن، به دلیل استعفای رئیس جمهور، شورایی را برای تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مأمور ساخت.

این شورا باید در یک فرایند زمانی 4 ماهه ضمن تشکیل یک دولت موقت با شرکت همه طیفهای سیاسی، مقدمات تعدیل قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کند. طبیعی است این اقدام انقلابی پارلمان یمن با واکنش تند عربستان مواجه شد زیرا مشارکت انصارالله در دولت انتقالی با سیاستهای ریاض برای دور ساختن انصارالله از تصمیمگیریهای کلان مغایرت دارد.

اما ظاهراً آمریکا در بحث مشارکت انصار الله در دولت انتقالی مخالفتی ندارد مشروط بر اینکه انصار الله از یک جنبش مبارز به یک حزب سیاسی فاقد سلاح تبدیل شود. از این رو، جان کری وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات یمن وارد جده شد و با پادشاه، وزیران دفاع و خارجه عربستان و نیز وزیر امور خارجه امارات متحده دیدار و گفتگو کرد.

پس از این دیدار بود که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در یک چرخش 180 درجهای اعلام کرد که کشورش با مشارکت مشروط انصارالله در دولت انتقالی مخالفتی ندارد. این چرخش نشان داد که عربستان به دلیل شکست پروسه نظامی و فشار افکار عمومی، در صدد است تا راهکارهای سیاسی را در مورد یمن عملیاتی کند.

رژیم آل سعود به شدت از سوی افکار عمومی غرب به دلیل کشتار کودکان و زنان بیگناه یمنی، تحت فشار قرار گرفته و آمریکا نیز بیش از این حاضر به پرداخت هزینههای سیاسی نیست. در حقیقت جان کری وزیر خارجه آمریکا در سفر به جده به مقامات رژیم عربستان تأکید کرد که باید طرح سیاسی پارلمان یمن را بپذیرند ولی مسئله خلع سلاح انصارالله، همچنان به عنوان یک  موضوع چالش برانگیز به قوت خود باقی ماند. لذا شرایط یمن اکنون به گونهای است که مردم یمن بدون توجه به فشارهای خارجی با استفاده از ظرفیتهای داخلی تلاش میکنند تا با تشکیل یک دولت وحدت ملی بحران کشور خود را مهار کنند.

اما ظاهراً آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده که عربستان نمیتواند اراده خود را از رهگذر ادامه کشتار مردم، بر ملت یمن تحمیل کند و باید راهکارهای سیاسی جایگزین راهکار نظامی شود. از این رو، اختلاف میان واشنگتن و ریاض از همین جا آغاز شده و لذا عربستان، تحت فشار آمریکا ناچار است طرح پارلمان یمن را برای تشکیل یک دولت انتقالی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بپذیرد.

در عین حال مردم یمن به دلیل ایستادگی و پایمردی در برابر حملات وحشیانه ارتش رژیم آل سعود و برخی کشورهای مزدور عربی، مقامات این رژیم را با ناکامی مواجه ساختهاند. شکست نظامی عربستان موجب شد تا این رژیم با همراهی آمریکا، پروسه جدیدی را برای خلع سلاح انصارالله کلید بزنند اما روشن است این مجموعه تا زمانی که به خواستههای سیاسی خود دست نیابند، هرگز سلاحهای خود را بر زمین نخواهند گذاشت. از این رو ممکن است انصارالله با استفاده از قوانین داخلی یمن، سعی کند تا ضمن مشارکت فعال در دولت انتقالی، نقش عربستان را در سیاستگذاریهای داخلی یمن در آینده کاهش دهند.

منبع: روزنامه حمایت

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار