امیری اسفندقه بیان کرد؛

تعریف رهبر انقلاب از شعر انقلابی

مرتضی امیری اسفندقه روایتی از تلقی رهبر انقلاب اسلامی از شعر انقلابی و نگاه ایشان به اشعاری در وصف خودشان را بیان کرد.
کد خبر: ۹۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰ - 30August 2016

تعریف رهبر انقلاب از شعر انقلابی

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، آئین رونمایی و معرفی کتاب «از نیمه خرداد» صبح امروز سهشنبه ۹ شهریور در فرهنگسرای انقلاب تهران برگزار شد.

در این مراسم حجتالاسلام علی ذوعلم معاون پژوهشی موسسه فرهنگی امام خمینی(ره) در سخنانی گفت: عنوان «از نیمه خرداد» برای این کتاب عنوانی چند بعدی است. از سویی اشاره دارد به نیمه خرداد سال ۴۲ که انقلاب اسلامی به ثمر نشست و از سوی دیگر نیز اشاره دارد به ۱۴ خرداد سال ۶۸ که بار رهبری را بر عهده آیتاللهالعظمی خامنهای گذاشتند و امروز میتوان به خوبی دید که این دوران رهبری با کدام اندیشه و سیرهای سپری شده است و چه نگرشی میتوان به آن داشت.

وی افزود: اینکه درباره شخصیتهای برجسته سیاسی در یک کشور کتابی تالیف شود که نگاه و تلقی آنها را تبیین کند امری رایج در همه دنیا است. علت این مساله نیز در سرمایه فرهنگی تاریخی بودن آنها به شمار میرود. با این حال این کتاب که امروز بهانه گردهمآیی ما شده است به نیاز رایج دیگری نیز پاسخ میدهد. این کتاب درباره فردی صحبت میکند که فقط وجهه سیاسی و اجتماعی ندارد بلکه در سی سال گذشته امام امت بوده و مسیر این ملت را با نگاه عمیق راهبردی خود هدایت کرده است. نکته این است که باید دید در این راهبری چه اندیشهای نهفته است و باید نسبت به آن حکمت عملی و حکمت نظری به دست آورد.

ذوعلم افزود: ولایت فقیه در دیدگاه فلسفه سیاسی اسلام ناب، کارکرد تربیتی و جامعهسازی دارد و میتواند موجب ارتقا اخلاقی جامعه باشد. ولی فقیه نیز تنها مدیر جامعه نیست، بلکه مبدل تهدیدات جامعه به امکان است و او زعیم جامعه است و موجب ارتقا آن میشود. کارکرد اصلی این کتاب تبیین چنین نقشی در فعالیت رهبری جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه این مراسم مصطفی غفاری، مولف این کتاب نیز در سخنانی عنوان کرد: در تالیف این کتاب هدف اصلی شکافاندن گره و بازکردن راه برای پژوهشهایی درباره ابعاد زندگی و شخصیت رهبر انقلاب اسلامی است.

غفاری افزود: وقتی این تحقیق را آغاز کردیم حس ما این بود که در نوع خودش نخستین کاری است که در این زمینه در حال اتفاق است. سعی ما این بود که این کتاب دریچهای ترسیم کند به ابعاد مختلف شخصیت رهبری انقلاب اسلامی و طرحی کلی  از زندگی و تفکر ایشان ترسیم کند تا راه برای پژوهشهای بعدی نیز باز شود.

مرتضی امیری اسفندقه نیز در این مراسم در سخنانی کوتاه عنوان کرد: رهبرانقلاب در موضوع شعر مراقبتهای ویژهای دارند. بسیاری از شاعران معاصر هستند که درباره ایشان شعر گفتهاند اما خاطرم هست در یکی از دیدارهای شاعران با ایشان، وقتی شاعری یکی از این شعرها را خواند، تذکر دادند که شعرا راجع به ایشان هرگز شعر نگویند.

اسفندقه افزود: در نگاه رهبرانقلاب، شعر انقلاب اسلامی شعر مدح نیست. ایشان همواره برای شاعری که درباره ایشان شعر گفته عبارت «متأذی» را به کار میبرند.

وی ادامه داد: برای بسیاری از خطبههای رهبر انقلاب اسلامی میتوان شعر سرود اما این اتفاق رخ نداد و در مقابل ایشان همواره خواستهاند که در مدح شهدا و آرمانهایشان شعر سروده شود. به همین خاطر اگر کسی هم دوست دارد برای رهبر شعر بگوید باید برای شهدا و ارزشهای انقلاب شعر بسراید.

منبع: مهر
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار